Elfel??

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
RasRas
Har problem med att hoj,det är en SV650S.
Den ville bara gå på en cylinder,jag har bytt tändstift,mätt över spolarna, men har inte hittat något fel än. :mad:
Den tänder till ibland och går på båda.
Varvräknaren fungerar inte,men när han tänder till på båda cylindrarna så startar även den.

Vad är det för fel??!! blir snart galen!

Don Martin skrev:
ingen somk an hjälpa?? :(
kollat kablarna som går till tändspolen/spolarna så att de inte glappar??
Dvs inte tändkablarna utan dom som sitter på "andra sidan" :crash

Eftersom varvräknaren också ballar ur lär du nog leta fel nära CDI-boxen (svarta lådan).

Använd uteslutningsmetoden.

Har du gnista med stiften urskruvna liggandes mot motorn? Bra, då är även CDI-boxen _samt_ signalgeneratorn hel.

Swappa tändstift. Flyttas felet?

Swappa tändspolar. Flyttas felet?

Är ditt batteri fräscht? Om en cell är kortsluten har du bra ström men för låg spänning. En CDI-låda slutar funka vid ca 10 volt.

Tändlägesgivaren ? Har väl 2 eftersom det är en v-motor. Nåt kajko som kommer o går med den ena ? (har nog handbok till den hemma, försöka komma ihåg att kolla ikväll. Årsmodell ?)
/u

Om det är CDI-boxen som är trasig,hur testar jag det? måste jag köpa nya och byta?,kostar ju 2000kr!!
Det ska ju finnas två tändlägesgivaren,hu testar jag dem?
Skulle behöva ett el-schema.....

Testa tändlägesgivarna genom att koppla en voltmeter (inställd på >20V) mellan jord och den tråd som går in i CDI-boxen. Du ska se antingen 0 eller +5V (eller mer) när du har ett metallföremål framför givaren eller inte. Dvs, växlar båda lika mycket i spänning (inom +/- 0.2 volt) är givarna okej.

Ska tilläggas, gör det med påslagen tändning.

1) lägesgivarspolen ska ge 140-230 ohm urkopplade, mätt mellan grön o vit sladd. Grön o vit mot jord 'oändligt' motstånd. (Den verkar bara ha en sån spole.)
2) mellan + o - på tändspolarna ska det vara 3.5-5.5 ohm. mellan + o stifthatten 20-31 kohm.
3) pulserna till främre tändspolen styr varvräknaren. Talar f kabel el cdi-fel

PMa mig postadress o ev faxnummer så ska jag se om jag kan fixa kopia på koppl schema. Finns några att välja på tyvärr. Vet du vilken modell ? E-??
/u

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...