elfel, startmotorn

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
har haft min zxr 400 nerplockad i vinter i samband med lack och fighterbygge.
allt fungerade i höstas :rolleyes: (självklart) och efter att ha satt ihop hojen förutom några kåpor etc. så skulle jag idag provstarta den.
man hör ett klick ifrån en rund grej som sitter mellan batteriet och startmotorn, men inget mer. motorn startar och går bra om man springer igång den, all annan el fungerar.
startmotorn borde väl inte havrerat av sig själv under vintern antar jag.
går en sladd till start motorn ifrån den runda grejen (gissar på ett relä eller nått?) denna är inkopplad och verkar inte ha någon rost/ärg på sig.

Så hjälp mig någon! kan det vara att den inte får jord ifrån motorn på något viss? kan man kolla detta?
alla ideér förutom de dåliga är välkommna :tuttar :tuttar

Sitter den tjocka röda sladden från batteriet också kopplad till Den Stora Runda Grejen som rimligtvis borde vara startreläet?

Startmotorn får minus (eller jord som det kallas i likströmsbranschen) via godset, har batteriet bra kontakt med ramen? Har motorn bra kontakt med ramen? Har startmotorn bra kontakt med blocket?

Du råkar inta ha lackat om ramen och effektivt isolerat motorn/startmotorn från övrig metall?

Last edited:
har haft min zxr 400 nerplockad i vinter i samband med lack och fighterbygge.
allt fungerade i höstas :rolleyes: (självklart) och efter att ha satt ihop hojen förutom några kåpor etc. så skulle jag idag provstarta den.
man hör ett klick ifrån en rund grej som sitter mellan batteriet och startmotorn, men inget mer. motorn startar och går bra om man springer igång den, all annan el fungerar.
startmotorn borde väl inte havrerat av sig själv under vintern antar jag.
går en sladd till start motorn ifrån den runda grejen (gissar på ett relä eller nått?) denna är inkopplad och verkar inte ha någon rost/ärg på sig.

Så hjälp mig någon! kan det vara att den inte får jord ifrån motorn på något viss? kan man kolla detta?
alla ideér förutom de dåliga är välkommna :tuttar :tuttar

Hej
Helt rätt det är startreläet Du hör (det är bra) om du kollar så går en kabel till batteriet och en kabel till startmotorn (grova kablar) De är förmodligen de som Du kollat, har Du möjlighet att mäta att Du får "ut" spänning efter reläet/ner till startmotorn?
Sen har Du en kabel som går från motorblocket till ramen/batteriet den måste Du kolla så att Du inte glömt att ansluta (brukar sitta i bakre delen av växellådan)
Att motorn går när Du springer igång den är inte så konstigt "jord" till tändstiften fär Du genom bultförband till ramen men denna "jord" brukar inte räcka till när Du kör startmotorn, utan Du får ett för stort spänningsfall i "jorden"

det är precis det jag gjort och det är därför jag började undra om man kan kolla detta. kan motorn gå (ink. all annan el) om den inte har jord?

den röda sladden är ansluten, även ett kontakt"don" med tre sladdar som går in i startreläet.. så startreläet verkar fungera eftersom att det klickar när jag trycker på startknappen.. men åter till min fråga, kan jag kolla om det är +/- motorn inte får?

Hej
Helt rätt det är startreläet Du hör (det är bra) om du kollar så går en kabel till batteriet och en kabel till startmotorn (grova kablar) De är förmodligen de som Du kollat, har Du möjlighet att mäta att Du får "ut" spänning efter reläet/ner till startmotorn?
Sen har Du en kabel som går från motorblocket till ramen/batteriet den måste Du kolla så att Du inte glömt att ansluta (brukar sitta i bakre delen av växellådan)
Att motorn går när Du springer igång den är inte så konstigt "jord" till tändstiften fär Du genom bultförband till ramen men denna "jord" brukar inte räcka till när Du kör startmotorn, utan Du får ett för stort spänningsfall i "jorden"

har ingen möjlighet att kolla det från om en timme, väntar på att en kompis ska komma med den.

Det är två sladdar som har en skruvanslutning, alltså som ska sitta på en skruv till ramen, dessa sitter fast och jag har skrapat bort färgen under dom + kopparpasta.. en av dessa sladdar kommer ifrån en motorkåpa framför kopplingskåpan, rimligtsviss någon grej för kamkedjan..
den andra sladden kommer ifrån bensinpumpen.

Last edited:
det är precis det jag gjort och det är därför jag började undra om man kan kolla detta. kan motorn gå (ink. all annan el) om den inte har jord?

den röda sladden är ansluten, även ett kontakt"don" med tre sladdar som går in i startreläet.. så startreläet verkar fungera eftersom att det klickar när jag trycker på startknappen.. men åter till min fråga, kan jag kolla om det är +/- motorn inte får?

Enklaste sättet att kolla jorden är att sätta en starkabel mellan minuspolen på batteriet och huset på startmotorn.. Funkar det då, så är det jordsidan som inte kommer fram...

plus-sidan kollar du enklast med en test-lampa (om du inte har en voltmätare) på plus-anslutningen på startmotor.. Slocknar lampan när du trycker på startknappen är det dålig kontakt nånstans på vägen från batteriet.. Lycka till..

alla ideér förutom de dåliga är välkommna
Det är en sak att startreläet klickar till, en helt annan är om reläet verkligen fungerar som relä! Dvs det kommer +spänning UT från startreläet.
Kolla det! Lampa eller multimeter. Biltemas för 69:- är oftast helt OK och sparar mycken tid.

(Många relän har en (intern) svag punkt i överföringen till den rörliga delen. Ofta en flätad kopparkabel som har lätt att brinna av (funkar tyvärr som säkring..)
Även en källa till fräscha inkomster åt res dels säljarna. :gnissla
Jag fick med två trasiga startrelän till en beg hoj, en kvarts jobb sen funkade båda..)

Last edited:
Det är en lite grövre kabel inte vad jag kallar sladd förmodligen skall den sitta med en bult, men förslaget att ta en startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket är bra testa det sen kan du göra motsvarande om över startreläet, men Du kan först prova startreläet med att mäta mellan "de grova" gablarna när reläet inte är draget skall Du ha batterispänningen "över reläet" när det är draget skal det vara noll volt, kan Du mäta en spänning över reläet när det är draget så har Du antingen dålig kontakt eller avbrott i reläet

satte en sladd mellan minus på batteriet och startmotorn och fick svinbra kontakt!
Denna sladden gick till ramen innan, kan jag ha kvar den så att den går till motorn eller har det några nackdelar... allt verkar fungera iaf!
Tack så jättemycket för all er hjälp!

satte en sladd mellan minus på batteriet och startmotorn och fick svinbra kontakt!
Denna sladden gick till ramen innan, kan jag ha kvar den så att den går till motorn eller har det några nackdelar... allt verkar fungera iaf!
Tack så jättemycket för all er hjälp!

Du kan ha den sladden kvar på startmotorn, antagligen har du dålig kontakt mellan motor och chassi och nu har du fixat bra kontakt till motorn från batteriet, men problemet kvarstår till chassiet (märks inte lika väl eftersom det är mindre förbrukare där).. Dra en ny kabel (lika grov) mellan motor och chassiet så blir det bra även dit, inte så kul om lyset skulle slockna nån kväll när det är mörkt ute.. Nu för tiden är det ju massa elekronic i hojarna oxå, som inte brukar må bra av strömtopparna som blir vid glappkontakt..

Underbart att våren äntligen är här...

bra att Du fick det att fungera det var tydligen jordkabeln vist Du kan ha kvar den "nya" men varför Du har hitta felet så det är bara att kolla den gamla jordkabeln börja med att kolla att den finns där det är ingen tunn sladd utan lite grövre är Din "nya" sladd en "tunn" (har liten area) så kommer Du att få problem

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back