ELFEL på MV Agusta Brutale???

nodblj

simul iustus et peccator
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Brutale 910R
satans sjuka otur!

först sabbades transmissionen på min övningskörningshoj i onsdags (empati) och igår inträffade det som ALDRIG skulle inträffa.

hade satt dit ny skylthållare på min Brutale, satte dit och kopplade in blinkers...ALLT FUNGERADE, både höger o vänster :)

men sen skulle jag starta hojen o då hände ingenting!!! kom på att "engine stop"-knappen brukar vara intryck o att jag hade glömt den i min iver på att åka en sväng.

lösgjorde knappen men problemet kvarstod. istället för startmotorn och en mullrande gång strax därefter hördes ett starkt smattrande missljud från sadeln. öppnade upp o lokaliserade ljudet till eldosan där säkringarna sitter, aha trodden jag bara att byta säkring eller så....men de såg så fina o prydliga ut.

så vad är fel? hoppas det finns någon vänlig själ med lite koll på möjliga elfel som kan bistå en medmänniska i nöd :) !

oerhört tacksam för svar.

Låter som om batteriet har låg spänning. Då brukar det "klicka" från reläerna men den orkar inte tända.

Mät upp spänningen och ladda batteriet.

De klassiska kolla så att inte växel ligger i, samt att dödaren inte är på är väl redan gjort. Steg 2 blir att kolla batteriets spänning, steg 3 blir att kolla inkopplingen av blinkerserna. Om det är nya blinkers, koppla ur dem och se vad som händer.

Om jag får ställa en lite OT fråga skulle jag gärna vilja veta hur du tycker din Brutale fungerar i övrigt? Den är ju sjukt snygg och eftersom jag gillar fighters skulle en sådan där inte vara helt fel! Hur har driftsäkerheten varit i övrigt? Räcker det med en 750 eller ska man måsta ta sig i kragen och skaffa en 910? Jag tycker i och för sig att en 750 nästan är coolare plus att jag gillar när det ylar! :yoparty

DR-Zätare skrev:
2386449 Om jag får ställa en lite OT fråga skulle jag gärna vilja veta hur du tycker din Brutale fungerar i övrigt? Den är ju sjukt snygg och eftersom jag gillar fighters skulle en sådan där inte vara helt fel! Hur har driftsäkerheten varit i övrigt? Räcker det med en 750 eller ska man måsta ta sig i kragen och skaffa en 910? Jag tycker i och för sig att en 750 nästan är coolare plus att jag gillar när det ylar! :yoparty

Brutalen skriker på bra :D!

för min del har Brutalen varit en dröm ända sen intresset väcktes. jag trodde att drömmen låg ett antal år (och hojar) bort men så snubblade jag över ett exemplar och kunde bara inte säga nej. och vilken maskin! smidigheten o trycket i den är helt otroligt!! jag kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd. kort o gott: jag föll för utseendet men förälskade mig i köregenskaperna.

nodblj skrev:
2386477 Brutalen skriker på bra :D!

för min del har Brutalen varit en dröm ända sen intresset väcktes. jag trodde att drömmen låg ett antal år (och hojar) bort men så snubblade jag över ett exemplar och kunde bara inte säga nej. och vilken maskin! smidigheten o trycket i den är helt otroligt!! jag kan inte säga annat än att jag är sjukt nöjd. kort o gott: jag föll för utseendet men förälskade mig i köregenskaperna.

Säg inte sådär, nu blir jag ju ännu mer sugen! :)

Hur är försäkringen? Finns det någon annan entusiast-liknande försäkring än den via Bilsport-MC? Den kostar nämligen 22000:- hel/hel för mig och jag tror inte den är avställningsbar.

Wiseguy skrev:
2386371 Låter som om batteriet har låg spänning. Då brukar det "klicka" från reläerna men den orkar inte tända.

Mät upp spänningen och ladda batteriet.

tack alla som tog Er tid att svara på mitt inlägg.

en oroväckare här är att jag laddade batteriet dessförinnan. så det ska finnas ström i batteriet. skulle det vara ett klickande ljud i reläerna om spänningen var för låg? för min del smattrade det på utav bara f-n!

nodblj skrev:
2386500 tack alla som tog Er tid att svara på mitt inlägg.

en oroväckare här är att jag laddade batteriet dessförinnan. så det ska finnas ström i batteriet. skulle det vara ett klickande ljud i reläerna om spänningen var för låg? för min del smattrade det på utav bara f-n!

Det låter som en kulspruta ungefär när spänningen är låg. Är batteriet slut spelar det ingen roll att du nyss laddat det. Om du har ett annat batteri så prova med det eller försök mäta upp om batteriet ger någon ström.

DR-Zätare skrev:
2386524 Det låter som en kulspruta ungefär när spänningen är låg. Är batteriet slut spelar det ingen roll att du nyss laddat det. Om du har ett annat batteri så prova med det eller försök mäta upp om batteriet ger någon ström.

cheers. :D

Kolla samtidigt på jordflätan mellan batteriet och chassi , inte för att jag tror där är någon rost eller så men ett ofta upprepat tvättande kan dock ge oxidation vid jordningsflätans anslutning mot ramen o ge konstiga fenomen i elsystemet.

Jösse skrev:
2386964 Kolla samtidigt på jordflätan mellan batteriet och chassi , inte för att jag tror där är någon rost eller så men ett ofta upprepat tvättande kan dock ge oxidation vid jordningsflätans anslutning mot ramen o ge konstiga fenomen i elsystemet.

iofs ska en röd illbatting hållas ren...men inte för ofta :D

en sak väl värt att kolla. tack!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back