elfel/jordfel =/

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tjena alla.
har lite jordfel problem :3freak
har mätt upp o grejat iaf..

baklampan blinkar när jag slår på blinkersen.
den verka gå ner typ 1 volt. från 14,6-13,6 ca
spelaringen roll om jag jordar lampan från annat ställe på chassi eller nån av bakblinkersena. blinkar ändå :(
detta är en xr600-92 utan batteri.
vad tro ni de kan va?
jag har spreja diverse kontakter men får väl slita isär allt om inte de hjälper.
 
ozeo skrev:
tjena alla.
har lite jordfel problem :3freak
har mätt upp o grejat iaf..

baklampan blinkar när jag slår på blinkersen.
den verka gå ner typ 1 volt. från 14,6-13,6 ca
spelaringen roll om jag jordar lampan från annat ställe på chassi eller nån av bakblinkersena. blinkar ändå :(
detta är en xr600-92 utan batteri.
vad tro ni de kan va?
jag har spreja diverse kontakter men får väl slita isär allt om inte de hjälper.
Du har ett jordfel. Nollan/jord är enda stället där dom strömmarna samsas.
(Om nu inte du har en XT;n med supersvag generator då kanske det är normalt pga den extra belastningen..)
Gör annars som vi stackare som har hojar med 6V-system..
Strunta i ram och motor som jord. Låt allt få en egen jordkabel till centrala nollpunkten.
Du har ju inget batteri men någon nollpunkt någonstans, trol i närheten av generatorn MÅSTE finnas..
 
Kahobe skrev:
Du har ett jordfel. Nollan/jord är enda stället där dom strömmarna samsas.
(Om nu inte du har en XT;n med supersvag generator då kanske det är normalt pga den extra belastningen..)
Gör annars som vi stackare som har hojar med 6V-system..
Strunta i ram och motor som jord. Låt allt få en egen jordkabel till centrala nollpunkten.
Du har ju inget batteri men någon nollpunkt någonstans, trol i närheten av generatorn MÅSTE finnas..


qe :va
 
ozeo skrev:
Först, det heter "que". :D
För att spara kabel använder man ofta bara en kabel till lampor etc och sedan får ramen vara återledare. Du måste ju alltid ha TVÅ kablar till varje enhet. Anv man ramen behövs bara en..Istället så får man ta problemet med dålig jordförbindelse lite här och var efter en tid...men det är ju inte tillverkarens problem..
 
Kahobe skrev:
Först, det heter "que". :D
För att spara kabel använder man ofta bara en kabel till lampor etc och sedan får ramen vara återledare. Du måste ju alltid ha TVÅ kablar till varje enhet. Anv man ramen behövs bara en..Istället så får man ta problemet med dålig jordförbindelse lite här och var efter en tid...men det är ju inte tillverkarens problem..


ja så långt vet jag å men que! vill ju råda bot...är dit råd vid generatorn nånstans? :va :3freak :rolleyes:
 
ozeo skrev:
ja så långt vet jag å men que! vill ju råda bot...är dit råd vid generatorn nånstans? :va :3freak :rolleyes:
Ingen aning faktiskt. Det kan ju vara så att jorden ligger inne i generatorhuset.(Troligt..) Betyder att du kan använda vilken punkt som helst på motorn som jord.
 
hade själv funderingar om det kan va blinkrelä eller likn som kan strula?
verka inte som om framlampan blinkar så de borde utesluta "jordpunkten" fast man vet ju aldrig med jordfel :3freak
 
ozeo skrev:
hade själv funderingar om det kan va blinkrelä eller likn som kan strula?
verka inte som om framlampan blinkar så de borde utesluta "jordpunkten" fast man vet ju aldrig med jordfel :3freak

För ditt höga nöjes skull kan jag säga att Honda XL beter sig så också när batteriet är dött, då blinkar bakljuset i takt med blinken. Men med ett friskt batteri så är allt som det ska igen.

Hur beter sig blinkandet när du har lite varv på motorn? (då den laddar mer!)
 
johan.simonsson skrev:
För ditt höga nöjes skull kan jag säga att Honda XL beter sig så också när batteriet är dött, då blinkar bakljuset i takt med blinken. Men med ett friskt batteri så är allt som det ska igen.

Hur beter sig blinkandet när du har lite varv på motorn? (då den laddar mer!)


har jag faktiskt inte kikat.
tro inte de gör nån skillnad..
om den gör de är de nå spec då?
(ska ut o kika sen)
 
inga mer förslag..
har kollat en annan sak..skulle de va nå fel typ vid generatorn el lik borde väl även framlyset blinka? men de gör de inte iaf :va
 
snabbtest..

ozeo skrev:
inga mer förslag..
har kollat en annan sak..skulle de va nå fel typ vid generatorn el lik borde väl även framlyset blinka? men de gör de inte iaf :va
En snabbtest är att ta och lägga en separat kabel mellan motor och minus=jord på bakljuset. Kan göras mkt enkelt som en lös sladd utanpå allt..
Funkar det då - har du hittat felet..
Eller.. du kan mäta med multimeter mellan dessa punkter...
El är inte så j-a svårt om man har lite system i felsökningen, lite kunskaper är ju iofs inte heller fel..
 
Kahobe skrev:
En snabbtest är att ta och lägga en separat kabel mellan motor och minus=jord på bakljuset. Kan göras mkt enkelt som en lös sladd utanpå allt..
Funkar det då - har du hittat felet..
Eller.. du kan mäta med multimeter mellan dessa punkter...
El är inte så j-a svårt om man har lite system i felsökningen, lite kunskaper är ju iofs inte heller fel..


gäller att man ska hitta minus oså då :rolleyes: måste man säkert in i generatorkåpan..
måste oså startas för att kunna kollas då jag inget batteri har :3freak

kanske man kan göra en luring o dra en kabel från minus från framljuset som inte blinkar till baklyset.. :va
har liksom bara en minuskabel som går till alla lysen o blinkers därbak.

men de kosntiga är att om jag bara tar en kabel från lampans minus till chassit så blinkar de ändå..tycker man ju att framlampan oså borde blinka :va
 
Last edited:
ozeo skrev:
inga mer förslag..
har kollat en annan sak..skulle de va nå fel typ vid generatorn el lik borde väl även framlyset blinka? men de gör de inte iaf :va
Tycker förslagen i tråden borde hjälpa dig om du följer dom.
Antingen har du en svag generator redan från fabrik som ger fenomenet pga att den inte orkar driva reläet och lamporna samtidigt utan spänningsfall.
Eller så har du som du redan fått förklarat dålig minus till baklampan eller blinkarna.
Motorn kan du utgå ifrån har en vettig minus/jord, det är iaf minimal chans att den inte har det utan att det är fel på generatorn på ngt sätt :va
Ta nu en lös tråd, håll den mot eller fäst den kring en skruv på motorn som ger vettig kontakt.
Dvs ngnstans där du har det metallrent så att du får riktig kontakt.
Sedan tar du andra änden av samma tråd, koppla in/håll mot den sladd till baklampan som är jord/noll.
Funkar det då så drar du en tråd permanent från en bra jordpunkt på motorn till baklampan.
Men först kollar du bakramen så att den inte är sprucken ngnstans, dålig jord kan betyda att just bakramen spruckit och du därigenom förlorat jordningen.
Men det vanligaste är nog smutsiga/oxiderade kontaktytor.
Hoppas detta underlättar, det är nämligen precis samma sak som Kahobe föreslog.
Det finns inga vidare genvägar i detta ämne, bara felsökning kan göra dig klokare :)
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Tycker förslagen i tråden borde hjälpa dig om du följer dom.
Antingen har du en svag generator redan från fabrik som ger fenomenet pga att den inte orkar driva reläet och lamporna samtidigt utan spänningsfall.
Eller så har du som du redan fått förklarat dålig minus till baklampan eller blinkarna.
Motorn kan du utgå ifrån har en vettig minus/jord, det är iaf minimal chans att den inte har det utan att det är fel på generatorn på ngt sätt :va
Ta nu en lös tråd, håll den mot eller fäst den kring en skruv på motorn som ger vettig kontakt.
Dvs ngnstans där du har det metallrent så att du får riktig kontakt.
Sedan tar du andra änden av samma tråd, koppla in/håll mot den sladd till baklampan som är jord/noll.
Funkar det då så drar du en tråd permanent från en bra jordpunkt på motorn till baklampan.
Men först kollar du bakramen så att den inte är sprucken ngnstans, dålig jord kan betyda att just bakramen spruckit och du därigenom förlorat jordningen.
Men det vanligaste är nog smutsiga/oxiderade kontaktytor.
Hoppas detta underlättar, det är nämligen precis samma sak som Kahobe föreslog.
Det finns inga vidare genvägar i detta ämne, bara felsökning kan göra dig klokare :)
//Tobbe

har redan kollat de där med att jorda nån annanstans på ramen. funkar ändå inte..
allt kablar går förbi bakramen o direkt "dit dom ska"
att blinkersena drar för mycke kan ju va en ide o kolla då de blinkar lite mindre(va de ser ut som) efter att jag bytte till en diodlampa som drar mindre street.
 
ozeo skrev:
har redan kollat de där med att jorda nån annanstans på ramen. funkar ändå inte..
allt kablar går förbi bakramen o direkt "dit dom ska"
att blinkersena drar för mycke kan ju va en ide o kolla då de blinkar lite mindre(va de ser ut som) efter att jag bytte till en diodlampa som drar mindre street.

Om du bytar både bakljuset (finns diodlampor som passar i normalsockel),
och blinkers har du nästan noll förbrukning där bak....
(Fast då åker du säkert på ett nytt blinkrelä också)
 
johan.simonsson skrev:
Om du bytar både bakljuset (finns diodlampor som passar i normalsockel),
och blinkers har du nästan noll förbrukning där bak....
(Fast då åker du säkert på ett nytt blinkrelä också)


mm..men blinkersena som sitter där nu är 5w..bak aså..måste kolla fram. kan ju prova o ta bort blinkerslampan o slå på blinkersen o blinkar bakljuset ändå så är de nå annat vajsing...
ahh..jag har fått lite förslag o ska felsöka i helgen.
 
ozeo skrev:
mm..men blinkersena som sitter där nu är 5w..bak aså..måste kolla fram. kan ju prova o ta bort blinkerslampan o slå på blinkersen o blinkar bakljuset ändå så är de nå annat vajsing...
ahh..jag har fått lite förslag o ska felsöka i helgen.

Lycka till
 
Nog med förslag..

johan.simonsson skrev:
Japp, du har fått tillräckligt med startidéer att börja med. Rätt tillämpade bör du hitta felet/en.
Bara en lite slutpredikan..
Om man tänker sig en strömkrets för t ex en lampa som försörjs av batteri/generator så är strömflödet så här:
Från + genom en kontaktyta - till en kabel (längd x) - genom ev skarvar - genom lamphållarens bottenkontakter - genom lampan - vidare genom sockelns yta (om rund sockel) till jord (skärm/ram t ex) - genom ramen - genom minusanslutning på batteri-till batteri.
I det ideala läget skall, om man mäter spgen på lampan direkt (på blydutten i botten och runda sockeln) spgen där vara EXAKT lika som om man mäter på batteripolerna. Dét finns som synes ett antal ställen där det kan bli spgsfall (och det blir det..) men det viktiga är att man måste mäta BÅDE på + och minussida!!!!
Enkel felsökning går till så här.
Mät över batteriet
Mät DIREKT på lampan.
Mät nr 2 ger ett lägre värde än 1. Skillnaden är spgsfall.
Med en multimeter (på V-område) går det sedan att hitta de ställen som ger spgsfall.
T ex som sagts tidigare, man mäter mln jordsockel på lampan och minus på batteri. Detta ger spgfallet på jordsidan som sällan är försumbart.
I ideala läget skall spgn vara 0 då ramen/motorn/skärmar etc är så grova att det inte ska bli ngt spgfall. Teori är dock oftast skild från verkligehet så det är här kunskaper och erfarenhet kommer in för att hitta ev fel..
Det blev långt strunta i det om det tycks vara för svårt, andra kan kanske få ngn hjälp av min utläggning..
Om jag (osannolikt dock) får lite tid över kanske det nån gång kan bli en crash course i elteknik med FAQ för hojåkare..)
 
kan ett kabelbrott som ligger o kortsluter göra så att jag tappar den dära volten när jag blinkar?
har liksom inga säkringar på denna hoj som smäller heller :rolleyes:

känns enklare med både batterier o säkringar o annat likn :)
 
ozeo skrev:
kan ett kabelbrott som ligger o kortsluter göra så att jag tappar den dära volten när jag blinkar?
har liksom inga säkringar på denna hoj som smäller heller :rolleyes:

känns enklare med både batterier o säkringar o annat likn :)

Behöver inte vara så drastiskt som ett kabelbrott,
det kan vara lömska saker som t.ex.
-Halva kablen är av, kabeln inre resistans ökar vilket ger oönskat spänningsfall.
-Oxid i kontakter, skarvar, jordanslutningar vilket också ger ett ökat motstånd...

Men livet vore för enkelt utan gråskalor :)
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top