Elfel i belysningen

ulv

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Hoj
CBR1100XX
Hej!

Idag uppstod plötsligt ett märkligt elektriskt fel på hojen, en CBR 1100 XX, -00.

Med motorn igång men med belysningen helt avslagen har körriktningsvisarna fram, inkl. indikatorerna mycket svag styrka när de aktiveras och med strålkastaren påslagen lyser alla körriktningsvisarna samtidigt utan att vara aktiverade och strålkastaren har bara mycket svag styrka. Med belysningen i parkeringsläge och blinkersen aktiverade blinkar bakblinkersen men parkeringsbelysningen fram...

Felet är inte intermittent och i övrigt går cykeln hur bra som helst. Inga säkringar är trasiga.

Vet någon vad detta kan bero på?

Jag misstänker att det skulle kunna ha med reglagen att göra som förvisso varit tröga länge. Att det plötsligt skulle ha uppstått kabelbrott med ett kontinuerligt strömläckage känns osannolikt. Förhoppningsvis har det inte med ECU'n att göra.

Jag är mycket tacksam för eventuella tips. Lustigt nog har jag gått igenom mycket av elsystemet, inkl. kontakten som är känd för att strula på mod. 99-00.

tycker det låter som ett typiskt jordfel. Kolla alla jordpunkter och reglagen då om du tycker de inte känns bra.

Hej!

Tack för tipset. Jag skall göra så. En bekant jämförde med släpvagnskontakter som inte jordar som de skall.

Jag har försökt fundera ut hur det här med jordfel fungerar, varför det blir så märkliga effekter, men inte lyckats så bra. Någon med elektrisk insikt fick gärna upplysa mig om hur det går det till att blinkers som inte är aktiverade via reglagen kan lysa t.ex.

Jag återkommer när problemet är åtgärdat.

Hej!

Jag hade samma problem med min Kawa förra våren.
Blinkersen lös och allt annat var släckt. visade sig vara en jordpunkt fram mellan två kontakter!

Så komma så att alla kontakter ser ok ut (Så att dom inte ärgat) och Kika över alla jordpunkter så kommer det att funka igen!

Alexis

Kalas!

Tack för tipsen.

Bara att riva av grejorna och gå igenom anslutningarna. Igen... Jag har väl schabblat när jag åtgärdade den ärgade anslutningen till tempmätaren och i samband med det gick över alla anslutningar framtill på hojen. Behandlade kontakterna med "contact cleaner" och "contact protect" och surrade in de i eltejp för att slippa framtida problem...

Gör om, gör rätt...

Bara man vet ungefär vad det handlar om, hatar att sväva i total okunnighet. Tycker jag gått igenom det mesta på hojen snart utom att ha rivit motorn. Och fjädringen.

På Honda är grön minus , svarta kablar är plus - ja bågarna har en ledning som går över hela hojen som är så en så att säga plusjord - den är svart.

Den används för oljetryck och neutrallampor m.m som sluter mot jord och behöver en plusnivå (Plusjord)

Hej!

Jag skulle vilja vet vad som menas med jordningsfel och hur mina blinkers kan lysa utan att jag aktiverar de via reglagen.

Jag kan förstå en kortslutning då en säkring oftast går och då en krets slutar fungera eller att en krets upphöra att fungera p.g.a. att det inte finns någon jord och alltså ingen sluten krets. Men hur kan mina blinkers börja lysa när jag slår på strålkastaren??? Hur kan de få ström när deras krets borde vara bruten? Ok om kontakten är kass och kretsen är sluten hela tiden men de lyser bara när strålkastaren aktiveras. Varför lyser inte både blinkersen och strålkastaren? Hur kan strömmen gå genom blinkersen istället för genom strålkastaren om det nu är något fel där? M.m.

Jag är nästan lika angelägen om att begripa fenomenet som att fixa hojen.

Jordfel kan ge skumma fenomen i vissa kopplingar.

Det är därför man vid konstiga fel hänsvisar till detta.

På bågen använder man ramen som jord , här och där sätter man uttag i ramen i kabestammen för att få jord.

Har du en honda ser du att man lite varstans satt en
koppling till kabelstammen med grön ledare - det är en
sådan avtappning - dom drar inte en fet minusledare genom hojen.

Alla små plusledare är ju separata men för att ge jord till alla dom krävs en fet kabel - därför används ramen som kabel.

T.ex bak eller nånstans där framme - det brukar finnas kanske 3-4 jorduttag på ramen.

Lite svårt att förklara med spänningsfall och sådant.
Strömmen kan krypa lite olika vägar.

Men det vanliga är vid jordfel är att du blinkar och då följer bromsljuset med i omvänd takt - jordkabelns förmåga klarar inte av att ge ström till båda samtidigt.

Med elektronik inkopplat kan det bli ännu märkligare.

Kolla jordpunkterna i ramen.

På bågen använder man ramen som jord , här och där sätter man uttag i ramen i kabestammen för att få jord.

Alla små plusledare är ju separata men för att ge jord till alla dom krävs en fet kabel - därför används ramen som kabel.

T.ex bak eller nånstans där framme - det brukar finnas kanske 3-4 jorduttag på ramen.

Men det vanliga är vid jordfel är att du blinkar och då följer bromsljuset med i omvänd takt - jordkabelns förmåga klarar inte av att ge ström till båda samtidigt.

:confused: Hade ngt liknande fel på min kawa för några år sen.Minusen till all el framme vid kåpan hade ett avbrott,med följd att strömmen tog fel väg genom blinkers o annat bla gick bränslemätaren i botten.Så kolla att alla minus(chassi-)anslutningar är ok.Troligen har du felet där...prova även att tillfälligt dra en minuskabel direkt till någon minusanslutning,till.ex lyset

mvh leffe:fyllisar

Många bågar har bara en jordpunkt som man tankar minusen på.

Då har man bara laddregulatorns målade kylflänsar och bultförband kvar när det sitter mot ramen - och det är inte säkert det räcker...

Långresenären bör därför dra en jordfläta från minus i batteriet till ramen med typ ringformad kabelsko.

Samt jorda sin minus på liknande sätt på ett annat ställe i ramen.

Tack för informationen!

Jag skall göra som du säger.

Kontakten mellan kabelstam och belysning, 20 stift eller nåt, var rejält oxiderad och jag tror att det har läckt ström över kontakterna. Jag har haft isär den tidigare och då lindad in den helt i eltejp vilket nog var ett misstag, jag tror att kondens som bildas påskyndar oxidation. Det lär väl återkomma om det en gång börjat, bäst vore förstås att byta kontakt.

Min hoj har vad jag förstår bara en jordpunkt från kabelstammen till ramen strax bakom tanken och en jordkabel från batteriets minuspol till motorn bakom cylindrarna. Kabelfel känns osannolikt med tanke på att strömmen läckt lite varstans, bl.a. började bränslevarningslampan blinka vid lite högre varv men nålen stod på halv. Det finns fler kopplingar på stammen vad jag kunde se men med tanke på att problemet försvann när jag pillat på nämnda koppling tror jag felet låg där.

Tack för svaren!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...