Elfel Gixxer

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Gixxer 750
Hej allihopa!

Har problem med hojen, har tidigare haft en tråd som tog upp hur hojen gick dåligt och kunde helt dö i någon sekund för att sen mata på igen vid snabbare gaspådrag...det kändes också som att den aldrig fick det trycket på fullt gasvrid som man skulle önska. Det som diskuterades som kunde vara felkällor var bensinpump, tps, batteri osv...

Har bytt bensinpump, batteri och stift på skiten nu men när jag slår igång den så tjuter bensinpumpen precis som den brukar och bygger upp trycket men batteriet går raskt ner från 13,5V (nyladdat) till 12 volt och startmotorn låter i 1 sek för att sen tystna. Mäter batteriet och detta visar nu endast 12V. Ytterliggare ett problem nu är att när jag vrider nyckeln så tänds varken helljus, halvljus, bakljus el bromsljus, dock fungerar bromsljuset med "hand"bromsen men inte fotbromsen. Detta är något som aldrig varit bekymmer innan. Har kollat säkringarna men dessa är ok, även duttat på lite 5-56.

Hjälp mig innan jag bokstavligen gör mig olycklig på skiten:huvet:finger

Är en Gsxr 750 -00
 
När exakt går batteripolspänningen ner från 13,5V (gissar att du har ett GEL-batteri då det låter lite högt) till 12V.
När du ansluter batteriet, vrider på nyckeln eller efter att du tryckt in knappen för startmotorn?
 
Spontant!
Känns som 2 -3 celler gått på lunch i batteriet
Då dyker spänningen kvickt
 
Testa med ett annat batteri för enkelhetens skull, är det paj så kanske laddregulatorn är boven.
Spontant skulle jag kolla jordpunkterna så det är ok, separera samtliga kontakter, och göra rent o spraya kontakspray i dom.

Mvh Per
 
just det att spänningen faller så snabbt och att startmotorn inte orkar dra runt och att det inte finns något lyse får mig å fundera....men kommer inte på något spontant vad det skulle kunna vara...

Har separerat alla kontakter tidigare och sprayat. vilka är jordpunkterna? Den vid batteriet vet jag om men vart sitter resten?
 
Mät batteriet när du drar starten, vad det har efteråt är inte viktigt.

Men jag skulle kolla jordanslutningarna runt batteri och motor.
 
Det är ett biltema batteri....

Som vanligt med Biltemas grejor
Kan vara rena skräpet
men å andra sidan alldels underbart
Men vad är en bal på slottet

Har ett på min Katana, stått ute i 2 vintrar, lite laddning sen funkar det,

Ska på bal nu! :)
 
Inte kollat exakt vid start men när jag satte i det och det var inkopplat visade det strax över 13V...när jag hade gjort ett startförsök var den nere på 12V
 
Inte kollat exakt vid start men när jag satte i det och det var inkopplat visade det strax över 13V...när jag hade gjort ett startförsök var den nere på 12V

Ett blybatteri måste vara riktigt askasst för att inte ha 12v olastat.
Men om du mäter under belastning typ startmotor, ser du snabbt om det går ner i spänning.


Annars kan ett bilbatteri och epp par startkablar avslöja om felet ihuvdtaget har med batteriet att göra.
 
Kan meddela att ett batteri har blivit dödat på 6 veckor och går inte att reparera, det andra ser inte heller ut att gå att rädda nu, nere på 11,8V, laddning pågår dock fortfarande as we speak...
 
Inga konstigheter, byt batteri!

Vill man inte lägga ut för original, som förmodligen är ett Yuasa, kan man kolla med Global...vilka har Yuasa som underleverantör på de flesta hojbatterier! :tummenupp. På min gamla gixxer 750 landade det på ganska exakt halva priset för exakt samma batteri som originaL :yoparty:banana
 
Pinsamt misstag, upptäckte att jag råkade bränna säkringen i laddaren. Blir ett nytt försök idag(laddar batteriet nu) men även om batteriet är en del av problemet så borde ändå lamporna lysa svagt, bromsljuset lyser ju starkt när jag använder handbromsen + att instrument och alla indikeringslampor lyser!
 
Pinsamt misstag, upptäckte att jag råkade bränna säkringen i laddaren. Blir ett nytt försök idag(laddar batteriet nu) men även om batteriet är en del av problemet så borde ändå lamporna lysa svagt, bromsljuset lyser ju starkt när jag använder handbromsen + att instrument och alla indikeringslampor lyser!

Som sagt, använd en bil och ett par startkablar så märker du om det är batteriet. Sen när du endå har startkablar och märker att det är samma fel flyttar du den svarta från minus på batteriet till motorblocket och gör ett nytt försök.
 
Hade liknande fel på min 750 02:a, det var kortis i en kabel. Jag sålde hojen och kille som köpte den kom fram till det. Jag orkade inte hålla på efter 3 batteribyten och något laddar byte.
 
Har fått igång hojen och åkte en kortare sväng.

Följade fel finns-

-inget bromsljus från fotpedalen
-inget positionsljus, helljus, halvljus
-ingen hastighetsvisning, bara en digital 0:a
-ryckig gång vid gaspådrag, det går att "mysköra" men vill jag ge den lite mer gas så börjar det vid ganska lågt varv. Varvräknaren fungerar hela tiden genom förloppet.

Har alltså bytt batteri, stift, bensinpump och kollat säkringar och sprayat alla el-anslutningar med 5-56.

Alla förslag är varmt välkommna
 
Har fått igång hojen och åkte en kortare sväng.

Följade fel finns-

-inget bromsljus från fotpedalen
-inget positionsljus, helljus, halvljus
-ingen hastighetsvisning, bara en digital 0:a
-ryckig gång vid gaspådrag, det går att "mysköra" men vill jag ge den lite mer gas så börjar det vid ganska lågt varv. Varvräknaren fungerar hela tiden genom förloppet.

Har alltså bytt batteri, stift, bensinpump och kollat säkringar och sprayat alla el-anslutningar med 5-56.

Alla förslag är varmt välkommna

Har du satt en startkabel mellan batteri-minus och block?
 
Nae det har jag inte gjort...vad skulle det visa:S? Kikade snabbt på jordningen igår och den satt fast som den skulle...

Om det finns jordfel någonstans som du inte "ser" sen kan du sätta mellan batteri och ram oxå för att kolla.

Antar att bromskontakten vid pedalen går mot jord, men lite svårt säga utan hojen, därav min teori att du lider av jordfel.
 
Så ett enkelt jordfel skulle kunna påverka alla "felen" som jag har just nu? Isf borde väl problemet märkas vid myskörning, varvräknare och tomgång också?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top