elfel efter vinterdvala

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Skulle starta min gpx 600r -90 i helgen och det gick inge vidare. Startrelä klicka på men startmotorn villa fan inte dra runt (batteriet var i skick), sen mitt i allt börja det rycka från arslet på hojen. Kabeln till nummerplåtslampan hade brunnit. Aningen konstigt tyckter jag. Antar att kabeln på nått sätt lyckats bli jordad, och att detta förklarar varför startmotorn inte orkar dra runt (korsslutet batteri?). Hade inte tid att följa upp och se hur långt kabeln brunnit, blir senare. Hur som helst för j---a konstigt att nått sånt hänt medans bågen stått stilla...

blub skrev:
Skulle starta min gpx 600r -90 i helgen och det gick inge vidare. Startrelä klicka på men startmotorn villa fan inte dra runt (batteriet var i skick), sen mitt i allt börja det rycka från arslet på hojen. Kabeln till nummerplåtslampan hade brunnit. Aningen konstigt tyckter jag. Antar att kabeln på nått sätt lyckats bli jordad, och att detta förklarar varför startmotorn inte orkar dra runt (korsslutet batteri?). Hade inte tid att följa upp och se hur långt kabeln brunnit, blir senare. Hur som helst för j---a konstigt att nått sånt hänt medans bågen stått stilla...

Råttor i garaget?
Dom gillar plast...
//Tobbe

blub skrev:
(korsslutet batteri?).

Det tror jag inte, men säkringen till bakljuset borde gått.

Hur vet du att batterit är friskt?

Om batterit är fräscht kolla om polerna är eriga. Om dom är det så putsa.
Kolla alla säkringar.
Kolla hur skicket är på el-kopplingarna runt handtagen dvs dödarknappen, kopplingen.
Kolla även kontakten vid stödet.

Prova att starta utan några lampor igång.

O pilla inte förmycket det är troligen något skitfel eftersom den funkade när du parkerad dvs glapp kontakt.

Jag tror att batteriet har ärg på polerna eller att det är dåligt jordat. Kolla batterianslutningarna först och ladda upp batteriet.

// Någon hann visst svara före...

Håller med om att du ska kolla anslutningar allr helst minus pol till chassi. Fick själv en rykande gasvajer en gång pga. dålig jordning.

Tror inte det är råttor där :va såg inget som tyder på gnagare.
Batteriet är rätt nytt och nyladdat. Säkringarna var konstigt nog hela efter att kabeln brann.
Ska ta och titta på närmare på grejorna vid instrumentpanelen nästa gång, och jordningen. Plus följa upp kabeln.
Tackar tackar :)

ang kopplingshantaget så sitter det en givare där för att känna om kopplingen är intryckt eller inte. Eftersom man inte ska råka starta med växel i o kopplingen "ute".
Om den har dålig kontakt så går inte startmotorn runt.
Samma med stödet.

Det finns kontaktspray som är till för att ge optimalkontakt i el-kopplingar, köp en sån på den väll sorterade ok-macken.

det är nog dålig kontakt på jordkabeln...
då går jordningen "bakvägen" genom lampan..
kabeln brinner av eftersom startmotorn drar mycket ström och behöver grov area på kabeln..
gör rent batteripolerna och kolla infästningen på motor blocket/startmotorn..

Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...