Elfel CB 1300

Bosse48

Medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
skåneland
Hoj
05 Honda cb1300sa
har en cb1300sa som inte hastighetsmätaren o varvräknaren o display inte funkar som det skall ,får in 12v när jag slår på tändningen men skall det vara spänning till panelen så minnet ligger kvar från databoxen har haft av mätaren o då funkar det ca i 3 veckor men sen så dör den igen :va
 
Jag har också haft strul med min mätare.. allt funkar som det ska men förbrukningen när hojen är avslagen är så stor att batteriet dras ut på ett par dagar. Har letat (och hittat) nya mätare men bara till den nakna versionen av hojen.

Funkar abs lampan?

Magnus
 
när panelen inte är död så är allt normalt har batteriet på laddning alltid o ändå så gör det så här ,men alla kontroll lampor funkar som dom skall bara mätarna som inte vill alltid ,har också letat får kanske köpa en ny som kostar ca 9500
:confused:
 
Min gissning är att du har ett problem med strömmatningen till mätarna, upplever du att det "glappar"? Om strömmen bryts så slår mätarna fram och tillbaka på samma sätt som när man slår på tändningen, upplever du att det händer när hojen går eller är det binärt antingen fungerar de felfritt eller inte alls?

Magnus
 
Leta reda på ett elschema, först.
"Gissa" och slumpmässigt felsökande funkar inte.:fakta
Kolla hur panelen får sin matning, så hittar du nog problemet i ett glappande kontaktdon eller i en skavd/skadad kabel.
 
har el schema på den men har inte vilka värden som skall vara på dom olika stiften där för jag undrar lite kanske någon snäll pers som har det typ om den skall få back upp spänning från databoxen när tändningen är avslagen den får 12v när tändningen är på ,det började med att det är när man slår på tändningen. kopplar jag väck panelen och ett dygn o sen koppar in den igen så är klockan tänd hela tiden i ca 3 veckor o sen så lägger den av helt
Bosse
 
Jag har en servicemanual för cb1300 den nakna modellen och den har visat sig vara korrekt för det mesta även för CB1300sa, enligt den så ska max strömläckage vara 2.0 mA max. Om du kopplar loss minuspolen på batteriet och istället sluter kretsen med ett multiinstrument UTAN att slå på tändningen och mäter ampere så ser du vad den drar. Du kommer behöva en mätare med stor noggranhet och ställ den på stor styrka så att du inte bränner multimetern..
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top