Elfel 2-takts (moped)

_Jackson_

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Ort
Båstad
Hoj
Suzuki 125cc, Kawasaki 550
Hejsan!

Hoppas det är okej för mig att ställa en fråga om en Crescent Compact jag håller på att skruva med lite för tillfället!

Jag undrar om någon är duktig på en tvåtaktares el. Jag har dragit nya kablar till samtliga lampor, omkopplare och tuta. Startar mopeden och har ingen tillstymmelse till belysning eller tuta. Skulle mäta mig fram med multimeter för att se om matarsladden från spolen gav ström överhuvudtaget, men när jag precis lagt multimeterns jordkabel på ramen så flippar mätaren totalt (innan jag ens lagt an pluskabeln).

Hur fungerar multimetern när man mäter på en moped? Är det 6v DC (likström)?

Ställde multimetern på max 20V - DC, men ändå vill den spöka på detta sättet. Någon som har en aning om vad detta innebär eller vad jag gör för fel?

Tack!
Tobias
 
mäter du på spolen innan likriktaren är det AC (växelström) inte DC. Annars lite svårt att visualisera i texten exact hur du försöker mäta.
 
Okej, alltså problemet var att svart kabel från multimetern lades an på ramen (jordpunkt) och redan då, innan jag ens hade mätt med röd kabel på någon strömkälla, började multimetern flippa ur totalt i värdena. Röd kabel från multimetern hängde i luften..
 
Minns från mina mopeddagar med cresent compact att själva omkopplaren måste vara "jordad" mot styret för att tuta och lampor ska fungera. Kanske ett dåligt svar men värt ett försök
 
Minns från mina mopeddagar med cresent compact att själva omkopplaren måste vara "jordad" mot styret för att tuta och lampor ska fungera. Kanske ett dåligt svar men värt ett försök
På en Compact finns det väl ingen DC? ..och därför ingen likriktare heller...
Allt är väl AC?
Ljus, tuta, lampor allt drivs väl med AC??
Dessutom är väl AC:n ombord av ett rätt skitigt slag?? Varierande frekvens och varierande spänning, rätt långt ifrån "riktig AC".
Dvs spänningsmätningar ska ske med multimetern på "V-AC", nån DC lär du knappast hitta.

Med "BW-knappen" aktiverad:
Spänningsmätningar ska ske på objektets anslutningar, med BÅDA mätprobarna.
Lyset t ex har ju TVÅ trådar till resp hel och halv.
Ena är tråden från ljusspolen (via omk till lampa), den andra är "jorden" dvs ramen. Tror man att det inte är något spänningsfall på den sidan tror man gruvligt fel..
Fråga dig hur kommer "jorden" till lampan t ex? Finns vanligen ingen riktig kabelförbindelse motor-lampjord utan "jorden" tvingas gå via styrlager/wirar etc...
 
Last edited:
På en Compact finns det väl ingen DC? ..och därför ingen likriktare heller...
Allt är väl AC?
Ljus, tuta, lampor allt drivs väl med AC??
Dessutom är väl AC:n ombord av ett rätt skitigt slag?? Varierande frekvens och varierande spänning, rätt långt ifrån "riktig AC".
Dvs spänningsmätningar ska ske med multimetern på "V-AC", nån DC lär du knappast hitta.

Med "BW-knappen" aktiverad:
Spänningsmätningar ska ske på objektets anslutningar, med BÅDA mätprobarna.
Lyset t ex har ju TVÅ trådar till resp hel och halv.
Ena är tråden från ljusspolen (via omk till lampa), den andra är "jorden" dvs ramen. Tror man att det inte är något spänningsfall på den sidan tror man gruvligt fel..
Fråga dig hur kommer "jorden" till lampan t ex? Finns vanligen ingen riktig kabelförbindelse motor-lampjord utan "jorden" tvingas gå via styrlager/wirar etc...


Okej, då tror jag att jag är med. Valde att prova med en provlampa istället för att få ett mer hum om var jag har ström eller ej utan att förvillas av snurriga värden. När jag då mätte rakt ut från spolen (gul kabel) så var i princip ljuset på provlampan helt obefintligt. Den lös kanske med 5% av sina fulla kraft, knappt skönjbart.

Frågan är om man ska köpa ett helt nytt kit med både svänghjul och spole och tändplatta, eller det räcker att köpa ny spole?
 
hej
det är 6 volt på compakt Du kanske provade med en 12 voltslampa när motorn levererar 6 volt, då lyser den så svagt.
Om det lyser svagt så produceras elström, troligen är det inget fel på själva lindningen. När du gasar ska lamporna öka i intensitet.
All ström ska fördelas från strömbrytaren på styret. (undantag eventuellt bromssljus).
Här är en bra länk som du behöver:
http://www.classicmotor.se/artiklar...cent-compact-som-tappar-lyset-efter-en-stund/
 
Det märkliga är att det är just dessa två bilder jag har rättat mig efter när jag dragit all elen. Ändå vill det inte fungera :(

Trodde först att tutan som är ny kanske blivit en likströms-tuta vid beställning, då matarkabeln som går till omkopplaren går via tutan, men icke det heller. Tutan var växelström.

Finns ju inte så mycket kvar att göra verkar det som. Är du säker på att spolarna bör vara vid sina fulla bruk när lampans ljus var i princip obefintligt på gul kabel, och helt uteblivet på grå kabel som går ensam till baklampan?
 
Finns ju inte så mycket kvar att göra verkar det som. Är du säker på att spolarna bör vara vid sina fulla bruk när lampans ljus var i princip obefintligt på gul kabel, och helt uteblivet på grå kabel som går ensam till baklampan?
Slog mig en sak..
"Belysningsspolen" har väl TVÅ lindningar?
En för huvudbeysning och en egen för bakljus?
Inte kopplat belysningen på fel spole?
"Lilla" spolen för bakljus ger inte mycket ström (medvetet konstruerat så..)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top