Elektriker se hit! Kompressorstyrning/ritning

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Se bifogade bilder. Har satt upp en kompressorstyrning åt en "kund" :näsblod

Ska ha en ritning på funktionen men den ska vara någorlunda regelrätt gjord. Kan inte symboler i skallen och vet inte vart jag skall leta efter dem men vad tycker ni så här långt?

Bild på centralen där allt händer, visst kunde man gjort på ett annat sätt men "kunden" har alltid rätt:)

Innehåller:
Plint för inkommande, då den befintliga inte räckte fram till brytarn.
Huvudbrytare
Motorskydd GV2:a inställd på 6A
Kontaktor
Automatsäkring för tidreläet och lysknapp på knappen som slår till reläet.
Tidrelä som går 2h

Fråga.
Hur ska funktions/krets- ritningen se ut, vad fattas på det som jag har börjat på. Symbol för huvudbrytare osv? Tips och ideér.

Bifogat

• test.JPG
    test.JPG
    22.1 KB · Visningar: 2,711
  • test222.JPG
    test222.JPG
    58.6 KB · Visningar: 852
Hej, det första som slog mig är att du behöver inte en PEN-ledare till en elmotor då belastningen alltid är symmetrisk och då försvinner liksom vitsen.
Annars ser det helt ok ut (för att vara gjort i paint?)
Iofs.. hållkretsen ser ok ut men ska det inte finnas ett nödstop också, kanske onödigt men har för mig det ska finnas ?

Hur har du tänkt reglera start stopp? Eller ska kompressorn pålasta tills motorskyddet löser ut?

Hur många Kw är kompressorn på?

Är det en kolv eller skruvkompressor?

Normalt har man en pressostat som reglerar på/avlastningstrycket.

Exakt vad vill du styra. Ska du bara reglera kompressorn eller ska du ha tidsstyrning eller något liknande?

Alltså funktionen är att tidreläet ska dra när knappen ger en impuls, 2timmar. Det är till en skjutbana och kunden ville ha det så,, annars hade man bara kunnat satt en arbetsbrytare och matning fram å då skulle kompressorn bara jobbat upp sitt tryck sen är allt bra, men iaf.

Vill veta följande symbolen för huvudbrytare, tidrelä, motorskydd osv.
Är ritningen regelrätt? Allt annat är klart centralen är klar och allt funkar, så bry er inte om den =)

Kompressorn drar 5A så det är inget speciellt.

Last edited:
Men som du ritar nu så kommer kompressorn att gå i 2 timmar. Det som kommer att hända är att den bygger så högt tryck att motorskyddet kommer att trippa. Du måste ha en pressostat som styr när kompressorn ska slå av och på.

Nu har du ett fint skåp men om jag skulle vilja ha samma funktion så skulle jag ha satt en magnetventil som öppnar och stänger luften ut till banan med ditt tidrelä. Kompressorn skulle sköta sig själv, bara att köra igång den och låta den leva sitt egna liv.

Men som du ritar nu så kommer kompressorn att gå i 2 timmar. Det som kommer att hända är att den bygger så högt tryck att motorskyddet kommer att trippa. Du måste ha en pressostat som styr när kompressorn ska slå av och på.

Nu har du ett fint skåp men om jag skulle vilja ha samma funktion så skulle jag ha satt en magnetventil som öppnar och stänger luften ut till banan med ditt tidrelä. Kompressorn skulle sköta sig själv, bara att köra igång den och låta den leva sitt egna liv.
Är medveten om det. Det finns pressostat också.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025