elektriker, se hit! (hjälp)

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
min gamla dimmer fungerar inte så tänkte byta den, men jag bor i en lägehetslänga och skulle jag koppla fel och bränna ner skiten så blir det dyrt då jag inte har nån hemförsäkring... så jag tar det säkra före det osäkra och frågare er experter innan jag börjar koppla...

så, från väggen kommer det 2 bruna sladdar och en vit,
den nya dimmern har en kontakt med en (L och en uppåtpil) + en kontakt med (en nedåtpil +2 böjda pilar)

så vilka sladdar ska jag koppla vart och vilken sladd ska jag låta hänga kvar där den hänger???

Är lägenheten byggd innan 80-talet så är den vita förmodligen fas, och de bruna är tändtrådar, gissar att du har krontändning i taket, alltså att man kan tända tex en ljuskrona i två delar. Vit ska in på L och brun ska in på snedpilen (symbolen för dimmrad utgång). Det händer inte nått om du kopplar fel eftersom du bara har fasen och ingen nolla elelr jord att röra ihop det med.

Ja det är bara att koppla tills det funkar. Bryt strömmen bara :tummenupp

OLJEKYLD GSXR skrev:
Är lägenheten byggd innan 80-talet så är den vita förmodligen fas, och de bruna är tändtrådar, gissar att du har krontändning i taket, alltså att man kan tända tex en ljuskrona i två delar. Vit ska in på L och brun ska in på snedpilen (symbolen för dimmrad utgång). Det händer inte nått om du kopplar fel eftersom du bara har fasen och ingen nolla elelr jord att röra ihop det med.

:tummenupp

Ska jag tvinna ihop båda bruna och koppla till snedpil?

*/ ?>
Back