Electrik suspension control system Kawasaki gpx600r

puppe_gpx600r

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2013
Ort
landskrona
Hoj
1994, , kawasaki gpx600r
Hej söker desperat efter folk som känner till systemet escs som sitter på Kawasaki gpx600r..
Allt började med en renovering av packboxar i dämparna, när jagskulle sätt tillbaka alla kåpor så hade jag en kabel var att ansluta innan jag va färdig. Detta var kabeln till escs som sitter på höger gaffel, som ökar o sänker tycket i gaffeln (tror jag) iaf nu hittar jag inte vart den ska sitta? Låter dumt kanske:s men har nu haft av allting tom tank, men hittar inte vart jag ansluter den:s vet att det är kopplat via bromssystemet så inte gaffeln ska gå i botten vid panikbroms... Vilket den gör om den inte är kopplad ( prova idag). Där ska även finnas ett relä och en diod som ska sitta under tanken, men de hittar jag inte heller:s precis som att de inte finns. Kollade lite i hynes boken o de visar bilder på relät under tanken. Men på min finns det inget relä:s snälla hjälp mig vill få igång min hoj... Tack på förhand:rolleyes:
 
En helt vild gissning: förre ägaren har plockat bort dem?
Det är ju helt uppenbart en variant av det där Anti Dive System som många 80-talare var utrustade med. Min t.ex. Tekniken verkade inte riktigt slå an hos mc-fölket, så därav ännu en anledning att misstänka bortplockning. Förutom att du inte hittar resten av komponenterna, alltså.
 
Ja det känns som att den är bortplockad. För där sitter ett vred på escs som går mellan 1-3 där man kan ställa in hård/mjuk den ska vara, men det vredet går ej att vrida på. Funderar om jag kan fylla på lite mer olja i dämparna så de blir styvare. Vill ju inte köra de i botten vid broms. I specifikationerna så ska där vara ca 1,5 dl mer olja i den gaffeln escs sitter, vilket där är. Men tror ni det är lugnt att köra utan den:s vad kan hända om jag fyller på mer olja? Mer än att den blir styvare? Tack för svaret:tummenupp
 
Är det en form av AVDS samt att man inte vill ha tekniken öht så måste allt bort och ersättas med en speciell ersättningsplatta som tillåter att oljan kan förflytta sig. Pluggar man ghetto style så blir fjädringen stenhård.

I min värld så fungerar en AVDS bra när den väl fungerar, ser ingen anledning att ta bort grejerna. Renoverar hellre systemet istället för att ta bort.

Här kan du läsa om AVDS ;
http://www.gpzzone.co.uk/gpzzone/technical/antidive.html
 
Det ser ut att va typ samma system. Den verkar iaf utförs samma jobb. Jag tror förra ägaren har plockat bort reläna pga att enheten inte fungerat?! Minns inte om jag kopplade ut den när jag demonterade kåporna. Men ska prova hälla på mer olja för att se om det blir bättre.dämparna fungerar ju bara det att de är lite mjuka! Annars får jag tråda om och kö o a relän o diod i hopp om att enheten ör okej:s jag ska ta en bild på enheten o lägga ut oxå....tack för svar
 
Koppla ett vanligt helljusrelä(eller liknande) till ESCS kontakten och styr den med bromsljuskontakten på handtaget (frambroms),så borde det funka.
Vad man skall ha en diod till, vet jag inte
Det er bare en solenoid, nere i gaffeln, som antingen är öppen eller stängt.
Däremot är det inte ovanligt att det rostar ihop nere i gaffeln.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top