El till dragkrok.

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Någon som har monterad dragkrok på sin bil?

Jag monterade just drag på bilen, Audi A4. Det följde med kablar och så (köpt på skroten). Dock så saknas kontakter och jag är inget elproffs.

Någon som har gjort detta förut eller är bra på el som vill hjälpa mig mot en platta öl eller motsvarande? Som jag förstår så ska det kopplas mot kabelstammen som går till bakljusen så man slipper dra genom hela bilen. Det är utan check control också, alltså 7-poligt.

John

Edit: Bra tips är också välkomna. :krama
 
Inte för att vara en suris, men vette fan om du kommer igenom besikningen med ett beggat drag.:va
Dom är ju rätt kinkiga på att man kan bevisa att det är korrekt monterat, även vid montering av nytt drag. Vad jag vet brukar det krävas att man visar upp monterings beskrivningen, samt att dom brukar kontrolldraga med momentnyckel (är dock ett litet problem i sammanhanget). Tror även från ett visst årtal så måste man dra kablar ända fram till säkringsboxen =/ (nå eu regler att släpet ska bli strömlöst vid ev krock).

Men som sagt, mkt tro och lite veta.
Ser hemskt gärna fram emot att någon som kan detta skriver hur det egentligen ligger till.
Jag skulle nämligen behöva göra exakt samma grej på min A4 TQ !!
Så får du det igenom besiktningen måste du berätta hur du gjorde.

PS, det brukar ju finnas färdiga kabelstammar med kontakter till sånt här, går att köpa på Audi vet jag (halvdyra dock).

Lycka till !! :tummenupp
 
Last edited:
Dom är ju rätt kinkiga på att man kan bevisa att det är korrekt monterat, även vid montering av nytt drag. Vad jag vet brukar det krävas att man visar upp monterings beskrivningen, samt att dom brukar kontrolldraga med momentnyckel (är dock ett litet problem i sammanhanget).

Monteringsanvisningen stämmer. Att dom kollar momentet är nog ytterst ovanligt, även om jag hört om en där dom monterade bort draget vid besiktningen och kollade om underredsmassan var bortskrapad under.

Jag har själv köpt ett begagnat drag på skroten och monterat själv. Besiktningen gick utmärkt, det enda han var intresserad av var monteringsanvisningen. Annars lyste han bara med ficklampan och sa att "Det ser ju bra ut, det där".
 
Inte för att vara en suris, men vette fan om du kommer igenom besikningen med ett beggat drag.:va
Dom är ju rätt kinkiga på att man kan bevisa att det är korrekt monterat, även vid montering av nytt drag. Vad jag vet brukar det krävas att man visar upp monterings beskrivningen, samt att dom brukar kontrolldraga med momentnyckel (är dock ett litet problem i sammanhanget). Tror även från ett visst årtal så måste man dra kablar ända fram till säkringsboxen =/ (nå eu regler att släpet ska bli strömlöst vid ev krock).

Men som sagt, mkt tro och lite veta.
Ser hemskt gärna fram emot att någon som kan detta skriver hur det egentligen ligger till.
Jag skulle nämligen behöva göra exakt samma grej på min A4 TQ !!
Så får du det igenom besiktningen måste du berätta hur du gjorde.

PS, det brukar ju finnas färdiga kabelstammar med kontakter till sånt här, går att köpa på Audi vet jag (halvdyra dock).

Lycka till !! :tummenupp

Jag har laddat ner monteringsanvisningen från tillverkarens hemsida (brink), så det borde inte vara några problem. Bilen är från 99 och enligt anvisningarna ska det kopplas på strömmen bak, samma härva som går till bakljuset alltså. Problemet är bara att man enligt anvisningarna har färdiga kontakter som bara är att plugga in. Detta var ju ett budgetprojekt och det spricker lite om jag måste köpa ny el..

Tack för svaren!
 
Köp såna där förgreningskontakter som man bara klämmer fast. Dom finns på OK. Dom är i plast och finns i olika färger beroende på kabelarea.

Så här ser dom ut:
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=78286

Har du skrapat bort underredsmassan? Är det nånting dom tänker kolla så är det det.
Fast såna där kontakter är som gjorda för att få problem, det läcker in fukt i dom, och då kommer ärg å glappkontakt som ett brev på posten :(
 
Jag kan nog hjälpa dig med att fixa till elen på Ådin. Har väl jobbat på en eller två Ådis tidigare och en och annan dragkrok har slunkit igenom också.
Det är ju om du fortfarande behöver hjälp med det vill säga. Borde gå bra att köpa kabelskor med liten anslutning och sätta på respektive stift bak på lampfoten.

Kan dock tidigast ikväll eller i morgon typ. Skicka PM med telenummer om du vill ha hjälp.
 
Fast såna där kontakter är som gjorda för att få problem, det läcker in fukt i dom, och då kommer ärg å glappkontakt som ett brev på posten :(

Nejdå. Där håller jag inte med dig. Jag har använt såna kontakter i många år utan problem. Det är ju en egg som skär in en bit i kopparn i kabeln och fungerar det som det ska så blir ju förbindelsen tät, ungefär som när man virar tråd inom elektroniken. Använd rätt storlek bara så blir det nog inga problem.
Alla andra kontakter i bilen är nog mer känsliga för fukt och ärg än just dom där. Oftast är det ju bara en hylsa och ett stift, där är det ju mycket lättare att få problem än med dom här skarvkontakterna.
 
Last edited:
Jag kan nog hjälpa dig med att fixa till elen på Ådin. Har väl jobbat på en eller två Ådis tidigare och en och annan dragkrok har slunkit igenom också.
Det är ju om du fortfarande behöver hjälp med det vill säga. Borde gå bra att köpa kabelskor med liten anslutning och sätta på respektive stift bak på lampfoten.

Kan dock tidigast ikväll eller i morgon typ. Skicka PM med telenummer om du vill ha hjälp.

Det vore riktigt schysst! Jag har papper på vilken färg som är vilken av kablarna som går ut från draget. Har dock inte någon koll på vilken kabel som är vilken i bilen. Vilken färg som är broms, blinkers osv. Färgerna matchar inte så jag antar att man måste mäta upp och hålla på. Fortfarande sugen? :näsblod

Köp såna där förgreningskontakter som man bara klämmer fast. Dom finns på OK. Dom är i plast och finns i olika färger beroende på kabelarea.

Så här ser dom ut:
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=78286

Har du skrapat bort underredsmassan? Är det nånting dom tänker kolla så är det det.

Dragkroken är av den typ som man skjuter in i ramen, är bara några muttrar på undersidan så det borde inte vara några problem med underredsmassan.

Ska nog köra på de där förgreningskontakterna då!

Fast såna där kontakter är som gjorda för att få problem, det läcker in fukt i dom, och då kommer ärg å glappkontakt som ett brev på posten :(

Man får väl kanske linda lite eltejp runt och låtsas som att det regnar. Hehe
 
Last edited:
Det vore riktigt schysst! Jag har papper på vilken färg som är vilken av kablarna som går ut från draget. Har dock inte någon koll på vilken kabel som är vilken i bilen. Vilken färg som är broms, blinkers osv. Färgerna matchar inte så jag antar att man måste mäta upp och hålla på. Fortfarande sugen? :näsblod

Är en gång, tro det eller ej, utbildad bilelektriker och har under många många år jobbat på just en Audi verkstad nära dig ;)
Så jag är inte så här nämnvärt lättskrämd :brinnerup
 
Åfan, har du fått tag på monteringsanvisningen ? Grymt.
Det betyder ju att jag kanske måste göra en liknande operation.
Kanske får lov att kika förbi när ni ska montera ? :)
 
Sorry TT-henke jag såg aldrig ditt inlägg.

Monteringsanvisningen hittade jag på http://www.demoserver.se/brink/
Där verkar de flesta brink-anvisningarna finnas.

Var och besiktigade idag i alla fall, det gick som en dans och tog max fem minuter. Han kollade knappt på bilen bara knappade in lite siffror. Elen har jag mer eller mindre i ordning, måste bara byta kontakten då den som sitter är rostig..

Så, summa sumarum 2200 kr med drag, frakt och bes. Helt ok! :tummenupp

Nu kan jag dra hojen till nordmalingsbanan varje helg. :D
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top