El-problem med kawasaki zx9r?!

Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Superduke -09
så här ligger det till:

köpte en zx9r för några veckor sedan, fick reda på att batteriet var kasst,
köpte nytt orginal gelbatteri och lät handlaren ladda upp det, i med skiten och visst,den starta direkt!

nu, ca 2 veckor senare tänkte jag ut och testa nya skinnstället. hojjen startade på första trycket! inga problem, ute och körde i ca 15 min (kallt och blåsigt) :mad:

när jag sedan rullar upp på uppfarten i friläge dör hojjen!!
va fan, tryckte igång den igen...höll sig några sekunder sen dog den igen!
några desperata försök senare händer det inte ett skit när jag ska trycka igång den.
stendöd, alla lampor osv lyser med full styrka.

in med hojjen i garaget och på med startkablar mellan brorsans o min hojj, och min hojj startade direkt...lät den gå någon minut för att sedan testa och trycka igång själv...den försöker starta men lyckas inte, och efter ett tag händer inte ett skit nä jag trycker...

några ideér??

mvh niclas

Det låter som hojen inte laddar batteriet, mät med en voltmätare när hojen är igång, då skall det vara ca 14,7 volt mellan plus och minuspolen på batteriet.
Om du har för låg spänning så ger inte tändspolarna tillräckligt för att ge gnista på stiften..

oj det låter inte så bra ju. det problemet har jag aldrig haft med hojen. jag vet faktiskt inte vad det kan vara men jag ska prata med min mekaniker i tomelilla som känner till min hoj väldigt väl. han kanske har någon ide om vad det kan vara.

sorry för problemet ;(

ska köra och mäta ....
är det nytt startrelä eller ny startmotor jag får sikta in mig på?
ca kostnader för och få det fixat på verkstad?
tacksam för fler idéer och prisförslag.mvh

Kan vara startrelä, generator, likriktare, startmotor.
Börja med att göra som Majk de Bajk sa, få tag på en multimeter och mät.
För generatorn så brukar det vara tre sladdar. Dessa ska du mäta emellan och mäta motstånd, ohm.
Tre sladdar 1 2 3, mät mellan 1 och 2, mellan 1 och 3 och mellan 2 och 3. Resultatet ska vara oändligt motstånd.

I bakluckan (under cutsen) sitter ett relä, har du kollat så det inte har lossnat? Det är till bränslepumpen. Lätt att kontakten halkar av om man river runt där med grejer man ska ha med.

har det löst sig??
jag vet att den dosan som ligger i cutsen är lös och jag har själv råkat trycka på den en gång så larmet strulade men det löste sig sen.
så kolla det som en skrev här i tråden.

Visst kan det vara så att den inte laddar men kolla för tusan att du dragit åt batteripolerna ordentligt först så att inget sånt glappar.

Är det startrelät så har du ju tändning och kan springa igång hojen, är det laddproblem så går inte det heller när batteriet är utdraget.
Som någon skrev med, kolla fastsättning så du inte har krypströmmar som försvinner bort från batteriet vid startförsök.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla