El-hoj på pallen mot bensinhojar

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I söndags lyckades Chip Yates ta sig upp på pallen 2 gånger med SWIGZs elhoj i race mot diverse twin-hojar (även om jag tycker mig se icke-twinhojar).

På videon ser det ut som ett "rookie-race" med tanke på spårval och bromspunkter och Yates var nog den bästa föraren men det är ändå kul att se hur bra drag det är i deras hoj.

Info:
http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...ary/jan1011-electric-bike-beats-petrol-twins/

Video:
[YOUTUBE-ID]RIMQ0c7JKIU[/YOUTUBE-ID]
 
Extra utrustning hos handlare kommer vara: V2 /B2 / R3 / R4 "autentisk motorljuds synthersizer :-)
 
Mycket imponerande även om han bara kommer 6 varv på en laddning och är runt 10 sek/varv långsammare än de snabbaste bensinhojarna. Jag trodde inte han skulle göra så pass bra ifrån sig.

Lite längre och mer nyanserad läsning om bedriften här:
http://www.examiner.com/green-trans...le-takes-podium-finishes-wera-gas-bike-racing

Nej. Då läste du inte ordentligt. Det stod att den hojen är avsevärt snabbare än övriga eldrivna hojar. Om man bortser från just den här hojen så är dom bästa elhojarna ca 10 sekunder efter dom bästa bensinhojarna per varv.
 
Nej. Då läste du inte ordentligt. Det stod att den hojen är avsevärt snabbare än övriga eldrivna hojar. Om man bortser från just den här hojen så är dom bästa elhojarna ca 10 sekunder efter dom bästa bensinhojarna per varv.

Jag kan både läsa OCH göra egen research: En snabb bensinhoj med bra förare gör under 1.30 på den banan, Chip körde på 1.39. Förstår du vad jag menar då?

Det är lite kul att Chips pressrelease klagar på att alla andra elhojar är 10 sek långsammare än snabba bensinhojar medan han själv jämför sig med långsamma bensinhojar. Han tar inte heller upp att han bara har lite drygt halva räckvidden mot de elhojar han klagar på...
 
@josef: Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar att ladda hojen i videon efter de 6 varv som batterierna klarar?
 
Banorna kommer få säkra upp ordentligt om man ska lyckas ladda på batteriepackarna i dom där samtidigt med däcksvärmare på alla hojar. :näsblod

Precis! Luffen får köpa tjocka spik för att säkra upp sina blåa skåp!
 
@josef: Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar att ladda hojen i videon efter de 6 varv som batterierna klarar?

Jag vet inte exakt vad dom har för batterier men det bör ta över 2 timmar att nå 100%, troligen närmare tre. ca 70% borde man kunna nå på under timmen förutsatt att det finns ström nog att kunna ladda så fort.
 
@josef: Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar att ladda hojen i videon efter de 6 varv som batterierna klarar?
Man lär väl köra med flera batterier och byta hela paketet vid depåstopp, så att man alltid har ett färdigladdat. Vi får hoppas att batteriutvecklingen tar fart ordentligt så kanske vi får se en elmotorcykel med vettig räckvidd och iaf 70-80hk inom några år :)

Kul att se! Verkar inte vara så fruktansvärt långt kvar för elmotorcyklar inom racingen :tummenupp
 
Coolt snart kan de ställa upp i wsbk (Watt Superbike) så får vi se hur det går :rolleyes:

Skönt att slippa växla också eller hur Sandström :)
 
Finns det någon forskning som tyder på en revolution inom batterier de närmsta 10-åren? :va
 
Precis! Luffen får köpa tjocka spik för att säkra upp sina blåa skåp!

Med 13A enfas hade vi 2010 en laddtid på drygt 3 timmar. 2011 blir batteripacket mer än dubbelt så stort så det kommer at krävas lite mer kräm...
 
Räcker det inte med 3 batteripack? Så är batteriproblemet borta sen...

Det finns sjukt mkt bättre/tunnare/starkare batterier, men det kostar därefter...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top