El hjälp inför besiktningen, BRÅTTOM

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Ska regga min Sachs zz nu på måndag, men i förrgår slutade framlampan att funka, bara den lilla lampan som alltid lyser (parkeringsljus väl?) som lös. Tog av framkåpan som jag haft ett jävla bry att få dit, och upptäckte då att jag råkat pressa i sönder en sladd. Detta gjorde att huvudlampan fram inte fick någon ström. Så höll jag på som fan och upptäckte att förmodligen är även en kontakt där fram sönder. Jag kan koppla förbi denna men då har jag inte den där lilla lampan (parkeringsljuset). Så till min fråga nu är det tillåtet på reg besiktningen att "enbart" ha Hel, Halv och inget. Alltså att man skippar den lilla lampan?? Skulle vara sjukligt tacksam för seriösa svar så det är på måndag som det gäller.

Jag sökte lite på forumet men hittade inget, vet att någon här jobbar som besiktnings kille men vet inte vem.

Så ös på med BRA svar här nu för det är bråttom som fan.
 
Den sönderklämpa sladden är ju smidig, klipp av o sen skarva ihop den...

Kan du inte på nått sätt laga kontakten? eller fixa det iaf? Så sladdarna går dit dom ska?
 
Jag har mycket svårt att tänka mig att du måste ha fungerande parkeringsljus. Det ska nog vara lugnt.

Edit: Fattade först nu att det var registreringsbesiktning det gäller. Då är jag inte lika säker.
 
Last edited:
cRoC skrev:
Men sök upp ett el-schema och koppla som det ska vara istället! :)

Jag hittar inget el schema. Det är ju inte världens vanligaste hoj ju.

NSR_Martin skrev:
Den sönderklämpa sladden är ju smidig, klipp av o sen skarva ihop den...

Kan du inte på nått sätt laga kontakten? eller fixa det iaf? Så sladdarna går dit dom ska?

Japp jag trodde också att det smidigt skulle funka då men det gör det inte. Kontakten går tyvärr inte heller att fixa, inte på så här kort tid iallafall.



URRninja skrev:
Jag har mycket svårt att tänka mig att du måste ha fungerande parkeringsljus. Det ska nog vara lugnt.

Ja tack för svaret. Hoppas och tror själv inte heller att det behövs men det är ju alltid bättre att vara säger. :tummenupp
 
URRninja skrev:
Jag har mycket svårt att tänka mig att du måste ha fungerande parkeringsljus. Det ska nog vara lugnt.

Edit: Fattade först nu att det var registreringsbesiktning det gäller. Då är jag inte lika säker.


Okej mindre bra ju. Det är så att på handtaget, vid lamp knappen så är där inget som visar att där även ska vara parkeringsljus. Det var det t.ex på min gamla Nsr. Men det är som sagt en lite skitlampa som ska lysa Hela tiden, det är väl parkeringljuset??
 
Mr.Dna skrev:
Okej mindre bra ju. Det är så att på handtaget, vid lamp knappen så är där inget som visar att där även ska vara parkeringsljus. Det var det t.ex på min gamla Nsr. Men det är som sagt en lite skitlampa som ska lysa Hela tiden, det är väl parkeringljuset??

Hm.. :va Är inte det en sådan lampa som ska fungera som positionsljus om halvljuset går sönder (eller kanske om man inte slår på det)? Du vet, om man ser en bil med ena lyktan trasig så brukar den ändå lysa svagt.

Men den lampan tror jag verkligen inte att man behöver ha, inte ens på registreringsbesiktning. Förresten, kan du inte göra en fuling och koppla just den lampan med en egen sladd så att den lyser så fort tändningen är på för säkerhets skull?
 
Fram med multi instrument och mät spänningen skarva kabeln som du klämt av så ska du se att det funkar..

Gör inte saker krångligare en dom är.

Mr.Dna skrev:
Ska regga min Sachs zz nu på måndag, men i förrgår slutade framlampan att funka, bara den lilla lampan som alltid lyser (parkeringsljus väl?) som lös. Tog av framkåpan som jag haft ett jävla bry att få dit, och upptäckte då att jag råkat pressa i sönder en sladd. Detta gjorde att huvudlampan fram inte fick någon ström. Så höll jag på som fan och upptäckte att förmodligen är även en kontakt där fram sönder. Jag kan koppla förbi denna men då har jag inte den där lilla lampan (parkeringsljuset). Så till min fråga nu är det tillåtet på reg besiktningen att "enbart" ha Hel, Halv och inget. Alltså att man skippar den lilla lampan?? Skulle vara sjukligt tacksam för seriösa svar så det är på måndag som det gäller.

Jag sökte lite på forumet men hittade inget, vet att någon här jobbar som besiktnings kille men vet inte vem.

Så ös på med BRA svar här nu för det är bråttom som fan.
 
Kan du inte göra om allt då? alltså att du gör om kontakterna så dom går direkt. Efter besiktingen kan du göra de nogrannare så att du kan ta bort lampkåpan utan att behöva knipsa några kablar?

/David
 
URRninja skrev:
Hm.. :va Är inte det en sådan lampa som ska fungera som positionsljus om halvljuset går sönder (eller kanske om man inte slår på det)? Du vet, om man ser en bil med ena lyktan trasig så brukar den ändå lysa svagt.

Men den lampan tror jag verkligen inte att man behöver ha, inte ens på registreringsbesiktning. Förresten, kan du inte göra en fuling och koppla just den lampan med en egen sladd så att den lyser så fort tändningen är på för säkerhets skull?

Jag vet inte om det är positionsljus eller parkeringsljus eller vad det heter men det du skrev om att den ska lysa om halvljuset pajar kan ju vara helt korrekt. Och det om jag ska dra den direkt från batteriet eller liknande det är förmodligen det jag gör om jag inte får ett svar från någon som är 100 % säker. Det känns ju ändå rätt onödigt att sumpa reggningen pga en sån skitsak.

Crille skrev:
Fram med multi instrument och mät spänningen skarva kabeln som du klämt av så ska du se att det funkar..

Gör inte saker krångligare en dom är.


Jo jag har testat det med men problemet är att en kontakt även har pajat av någon anledning. Detta är skit konstigt för strömmen kommer fram men vill inte få lampan att lysa pga något som jag inte vet, men kopplar jag som jag sa förbi denna kontakten så funkar det igen bara det att positionsljuset inte funkar då.

Daviid skrev:
Kan du inte göra om allt då? alltså att du gör om kontakterna så dom går direkt. Efter besiktingen kan du göra de nogrannare så att du kan ta bort lampkåpan utan att behöva knipsa några kablar?

/David

Jo det är det jag ska göra förmodligen så att dem går direkt men det är här positionsljud problemet kommer inte. Och eftersom jag inte är Übergrymm på el så får jag göra en fulkoppling istället.
Men det att besiktingen skulle ta av framkåpan tror jag verkligen inte, den tar evigheter att få på sen igen och det enda dem gjorde på min förra regbesiktning med nsr:en jag hade innan var typ att kolla att all el funkade (där hade jag inte en lampa som lös alltid) och lite mått och att ramnummer överensstämde med det i pappret.


Men tack för all hjälp från alla iallafall.
 
HELVETE!!!!!!!!!!!!!!
Köpte nytt batterie igår för det gamla var dött. Pga effektrör så låg batteriet sjukligt nära avgassystemet och råkade komma emot avgasröret. Det blev en blixt typ och sen hördes det som om batteriet kokade. Känns sjukt störigt.
Trodde jag hade lyckats fixa lampan men jag vet inte, kanske
Och fråga i detta inlägget blir:
Blinkersen blinkar olika fort på olika motorvarv eller är helt döda, kan detta bero på Batteriet?? De blinkar som dem ska om man har hojen avstängd??




:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet Är sjukt irriterad på detta med. Perfekt att detta kommer 2 dagar innan reg besiktnignen. :huvet
 
URRninja skrev:
Hm.. :va Är inte det en sådan lampa som ska fungera som positionsljus om halvljuset går sönder (eller kanske om man inte slår på det)? Du vet, om man ser en bil med ena lyktan trasig så brukar den ändå lysa svagt.

Men den lampan tror jag verkligen inte att man behöver ha, inte ens på registreringsbesiktning. Förresten, kan du inte göra en fuling och koppla just den lampan med en egen sladd så att den lyser så fort tändningen är på för säkerhets skull?
Det finns ingen lampa som ska lysa svagt då halvljus går sönder.
Däremot finns det en lampa till p-ljus. Oftast 5w. Den lyser samtidigt som hel- eller halvljus och det är något som måste fungera till och med vid en helt vanlig kontrolbesiktning och den lär definitivt behövas vid reggning. (Om inte bes-mannen är på riktigt bra humör).

Edit: P-ljus ska kunna vara påslaget utan att tändningen är påslaget. Det är ju därför moderna hojar (oftast) har ett p-ljusläge på tändlåset.
 
Mr.Dna skrev:
... Detta är skit konstigt för strömmen kommer fram men vill inte få lampan att lysa pga något som jag inte vet, men kopplar jag som jag sa förbi denna kontakten så funkar det igen bara det att positionsljuset inte funkar då. ...
"Strömmen kommer fram" Vaddå kommer fram?
Menar du att du har mätit att det finns spänning? (ström och spänning är två skilda saker)
Det kan vara så att du har en kontakt, strömbrytare eller nåt annat med högt motstånd i. Då har du spänning ända fram så länge kretsen är obelastad (voltmeter) men så fort du belastar lie mer (lampa) så sjunker spänningen till i närheten av noll eftersom hela spänningsfallet hamnar över motståndet i den felaktiga kontakten/strömbrytaren.
Detta fenomen beror alltså på att voltmetern belastar väsentligt mindre än lampan gör.
 
Robban_C skrev:
Det finns ingen lampa som ska lysa svagt då halvljus går sönder.
Däremot finns det en lampa till p-ljus. Oftast 5w. Den lyser samtidigt som hel- eller halvljus och det är något som måste fungera till och med vid en helt vanlig kontrolbesiktning och den lär definitivt behövas vid reggning. (Om inte bes-mannen är på riktigt bra humör).

Så vad är dess funktion, varför ska den lysa samtidigt med hel/halvljuset om det inte är för att fungera som "backup" om huvudljuset lägger av?
 
Du kan säkert fuska till kontakten med kabelskor och skarva kablarna med
strömtjuvar så att allting funkar. Det hinner du fixa idag...

Sen kan du fixa allt seriöst när du har tid, efter att du har reg. besiktat den.

/ Dan
 
Tack för alla svar.
Nu är det så här att jag suger på den electriska delen så jag har gjort så gott jag har kunnat, och har då lyckats med att ha Halv eller Helljus. Har inte den lilla lampan mer som lös HELA tiden innan när du hade tändningen till.
Jag har som sagt Hel och halv ljus nu och inget annat, kan inte stänga av ljuset som det är nu heller. Finns det någon möjligthet i världen att den kan gå igenom en regbesiktning på det??
Låter kanske tjatigt med t.ex på Nsr:en som jag hade innan fanns det Parkeringsljud, Inget, Hel och halv ljus. Men räcker det inte med dessa två?? Alltså hel och halv??

Tacksam för snabba svar :tummenupp
 
URRninja skrev:
Så vad är dess funktion, varför ska den lysa samtidigt med hel/halvljuset om det inte är för att fungera som "backup" om huvudljuset lägger av?
Vet inte varför men misstänker att det beror på att det är billigare att bygga bilar/hojar på det viset. P-lampan och bakljuset är ju oftast kopplade på samma krets.
Skulle det enbart vara backup så skulle ju p-lampan kunna kopplas parallellt med hel/halv men så är det ju inte eftersom man då inte kan ställa bilen/hojen med p-ljus påslaget utan att få hel/halv "på köpet".

Kolla på hojen eller bilen så får du se, törs nästan slå vad om att p-lampan lyser samtidigt om hel/halv men de är garanterat inte kopplade parallellt.

Edit: Mr.Dna: Jag är 99% säker på att du måste ha p-ljus. Men det kan ju hända att du får en snäll gubbe/gumma som bessar knarren. Vi håller tummarna. :)
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Vet inte varför men misstänker att det beror på att det är billigare att bygga bilar/hojar på det viset. P-lampan och bakljuset är ju oftast kopplade på samma krets.
Skulle det enbart vara backup så skulle ju p-lampan kunna kopplas parallellt med hel/halv men så är det ju inte eftersom man då inte kan ställa bilen/hojen med p-ljus påslaget utan att få hel/halv "på köpet".

Kolla på hojen eller bilen så får du se, törs nästan slå vad om att p-lampan lyser samtidigt om hel/halv men de är garanterat inte kopplade parallellt.

Edit: Mr.Dna: Jag är 99% säker på att du måste ha p-ljus. Men det kan ju hända att du får en snäll gubbe/gumma som bessar knarren. Vi håller tummarna. :)

Men om nu p-lampan är kopplad i serie med huvudljuset så skulle ju den också slockna om hel/halvljuslampan gick sönder. Vad är det då som lyser svagt i bilstrålkastare när halvljuset är trasigt?

Och varför skulle man behöva ha p-ljus om det aldrig kan användas separat utan alltid lyser tillsammans med halvljuset och slocknar med det, då gör det ju ingen nytta överhuvudtaget?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top