El fråga

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Vi säger att vi har en 100 watts lampa som är kopplad till ett 20v batteri.

Vi vet att effekten är lika med P, då kan vi ersätta den med 100 eftersom vi vet redan vilken effekt lampan har. Jag vill ta reda på hur mycket ström lampan drar, alltså blir det så här:

P (100 w)= I (ström) . 20v

100 / 20 = 5 Ampere..

Alltså drar lampan 5 Ampere. Hur stort motstånd gör då 100 watts lampan? Blir det inte då:

R=U/I, U är i detta fall 20v och strömmen är 5 Ampere, alltså blir det 20/5=4 ohm. Gör lampan då ett motstånd på 4 ohm?

--------------------------------------------------------------------------

Andra frågan nu då:

I de svenska vatten-, vind- och kärnkraftverken finns stora generatorer. De skapar en växelspänning på mellan 10 000 och 20 000 volt. Men för att överföra elektrisk energi flera mil genom kraftledningar måste spänningen höjas kraftigt. Om vi inte gör en upptransformering blir trådarna varma och mycket energi går förlorad på vägen. Därför transformerar vi upp spänningen till omkring 400 000 volt. När spänningen sedan når städerna transformeras den ner. I vanliga eluttag är spänningen 230 V.

Förstår inte det här med upptransformeringen, vad hjälper det med att höja spänningen? Hur kan det bli bättre då strömmen blir starkare? Bör det inte då bli värre att höja spänningen?

Ja, eller enklare R=(U)2/P = 20 * 20 / 100 = 4 Ohm.

H4 skrev:
Vi säger att vi har en 100 watts lampa som är kopplad till ett 20v batteri.

Vi vet att effekten är lika med P, då kan vi ersätta den med 100 eftersom vi vet redan vilken effekt lampan har. Jag vill ta reda på hur mycket ström lampan drar, alltså blir det så här:

P (100 w)= I (ström) . 20v

100 / 20 = 5 Ampere..

Alltså drar lampan 5 Ampere. Hur stort motstånd gör då 100 watts lampan? Blir det inte då:

R=U/I, U är i detta fall 20v och strömmen är 5 Ampere, alltså blir det 20/5=4 ohm. Gör lampan då ett motstånd på 4 ohm?

Det finns dom som kan det här mycket bättre än mig...

Du kan överföra massor av volt och få ampere genom en väldigt tunn ledare med lite förluster, men du kan inte överföra massvis med ampere och ett par volt i en tunn ledare.

Då effekten är densamma i bägge fallen (1000v x 1A eller 1000A x 1V)så föredrar man att transformera upp spänningen för att minimera förluster.

Har man tillräckligt många volt behöver man inte ens en kabel, det kallas åska :hihi

Om man ska overfora samma mangd energi, sa galler val fortfarande P= U*I?
Alltsa, om P ska hallas konstant sa maste ju stromstyrkan minskas om spanningen okas.

edit: Lite sent...

H4 skrev:
Andra frågan nu då:

I de svenska vatten-, vind- och kärnkraftverken finns stora generatorer. De skapar en växelspänning på mellan 10 000 och 20 000 volt. Men för att överföra elektrisk energi flera mil genom kraftledningar måste spänningen höjas kraftigt. Om vi inte gör en upptransformering blir trådarna varma och mycket energi går förlorad på vägen. Därför transformerar vi upp spänningen till omkring 400 000 volt. När spänningen sedan når städerna transformeras den ner. I vanliga eluttag är spänningen 230 V.

Förstår inte det här med upptransformeringen, vad hjälper det med att höja spänningen? Hur kan det bli bättre då strömmen blir starkare? Bör det inte då bli värre att höja spänningen?

GuW skrev:
Det finns dom som kan det här mycket bättre än mig...

Du kan överföra massor av volt och få ampere genom en väldigt tunn ledare med lite förluster, men du kan inte överföra massvis med ampere och ett par volt i en tunn ledare.

Då effekten är densamma i bägge fallen (1000v x 1A eller 1000A x 1V)så föredrar man att transformera upp spänningen för att minimera förluster.

Har man tillräckligt många volt behöver man inte ens en kabel, det kallas åska :hihi

Jasså, så det är så då?

Tack så mycket, ni har klarnat upp en del för mig.

Lugn, jo det har jag tänkt på. Har man högre spänning så blir ju strömmen mindre vilket borde ge uppehov till mindre friktion... som i sin tur gör så att ledarna leder bättre, eller hur?

Det är väl klart som fan att det inte blir lika mkt förluster vid högspänning. Vad är det som transporteras i ledningarna? Elektroner ja... ström... ampere. Mer spänning - mindre ström.

Hur funkar det här egentligen med transformatorer?

Om vi säger att primärkretsens spole har 4 varv och sekundärkretsens har 2 varv. Transformatorn är kopplad till ett 12 volts batteri.

Blir det då 6 volt?

H4 skrev:
Hur funkar det här egentligen med transformatorer?

Om vi säger att primärkretsens spole har 4 varv och sekundärkretsens har 2 varv. Transformatorn är kopplad till ett 12 volts batteri.

Blir det då 6 volt?

Transformatorer funkar bara på växelspänning. Men annars stämmer det, samma volt/varv på primär och sekundärsida.

carsam skrev:
Transformatorer funkar bara på växelspänning. Men annars stämmer det, samma volt/varv på primär och sekundärsida.

Det står att ibland behöver apparater mer spänning än vad den befintliga strömkällan har...

Men det är omöjligt att få högre spänning än vad strömkällan har, ett exempel är ju det ovan.

höja, spänningen går bra, flera varv på sekundärlindningen än på primärlindningen bara. (tror det är åt det hållet iaf) så länge vi pratar växelspänning.

Tobbe_N skrev:
höja, spänningen går bra, flera varv på sekundärlindningen än på primärlindningen bara. (tror det är åt det hållet iaf) så länge vi pratar växelspänning.

Jo det märkte jag. 8 varv på sekundär och 4 varv på primär får man en höjning... 24 volt då.

precis och på det sättet kan du få nästan vilken spänning som du önskar. samma förhållande som du har mellan lindningarna gäller mellan spänningen in och ut.

Om man nu ska vara petig kan man inte räkna ut effekt på växelströmsapparater med P=U x I såvida det inte är en rent resistiv last, annars måste man också räkna med fasvinkeln för att få ut den exakta effekten i tex en motorlast eller dyl.

På en transformator anger man (av den anledningen) oftast kapaciteten i VA dvs Voltampere. om vi tar en typisk högspänningstransing från ett större vattenkraftverk som ligger mot 400 eller 130 kv nätet som är på sisådär en 300 MVA. om man skulle överföra den energin i en lågspänningskabel skulle du alltså få en ström på 300 000 000 / 400 = 750 000 Ampere då skulle man behöva en ledararea (koppar) på en bit över 100 000 kvadratmillimeter per fas istället för en 240 kvadratmillimeter alu ledare som används i ett 400lv ställverk.

Nu är jag iofs inte särskilt kunnig just på transformator och ledningssidan utan mer kunnig på vattenkraftaggregat vilket är min huvudsyssla...

Det mesta är väll redan sagt...

Att vi har 230v in i husen, njao, vi kan ta ut 400v, vi ha tre faser in, mellan faserna är det 400v och mellan fas och neutral är det 230v.... (har jag fel skyll på min lärare :hihi)

Det med att man har 400kv är som nån sa, det är strömmen (ampere) som färdas genom kablen, den som ger effektförlust, då vill vi helt enkelt minska strömmen, det gör vi genom att höja spänningen, enligt Ohms lag...

Om du vill ha nån o tjöta med, adda mig på MSN.... Har läst de viktigaste grundkurserna i el, och har ett ganska stort intresse för det elektriska med...

Hur blir det om jag har en magnet på ena sidan och en annan på andra sidan, N polen och S polen, de attraheras men mellan dessa två har jag en spole som i sin tur är kopplad till en visare, åt vilket håll kommer visaren att peka?

Två magneter attraheras, den ena magnetens nordpol dras till den andras sydpol, mellan dessa två sätts en spole som i sin tur är kopplad till en visare (pilen). Åt vilket håll kommer pilen att röra sig åt?

spolemagnet.jpg

Jag antar att det som händer är väl att när man kopplar in spolen till en spänningskälla bildas ett magnetfält runt spolen. Beroende på hur man kopplar in spolen till batteriets poler kan man få visaren att gå till vänster och höger, hur vet jag det? Jo, med hjälp av tumregeln som innebär att man ska hålla spolen i handen med tummen riktad åt strömmens riktning, de andra fingrarna ska då vara magnetfältets riktning runt spolen.

Last edited:
hmm, vad jag minns ifrån fysiken så måste något magnetfält röra på sig för att det ska induceras ström i spolen.

Bengan skrev:
hmm, vad jag minns ifrån fysiken så måste något magnetfält röra på sig för att det ska induceras ström i spolen.

Jo, induktans. Kan det vara det då? Men vad händer när man har två st?

H4 skrev:
Jo, induktans. Kan det vara det då? Men vad händer när man har två st?

Det som hander ar att spolen utsatts for ett konstant magnetfalt fran N till S. Da uppstar en spanning i spolen genom induktans(kan vara = 0 beroende pa vinkeln mot faltet). Anvand sedan tumregeln baklanges for att ta reda pa riktningar mm.

Btw, vad ar det for "pil" du snackar om???

Det förstod jag inte heller, han sa bara att visaren är kopplad till spolen, är väl en metall som ska röra på sig tack vare magnetismen som bildas när spolen får fler magnetfält, det är åtminstone det jag tror.

Visst, dumt beskrivet av lärarna.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey