El bekymmer

Mns04

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2021
Hoj
Ducati monster m600 dark, 1999
Tjenare
Har en yamaha r6 som jag köpte och det vart massvis med problem på inklusive elen då. Nån av de förra ägaren hade massa tokiga lösningar på den. Men jag funderar på hur man ska lösa ett problem. Eller senare två då säga. Säkring boxen så har den skarvat en kabel från en annan kabel och drar in den på ovansidan av en annan säkring. Som den kabeln försörjer två säkringar. Hur ska man göra ska man låta de vara så eller försöka göra det ordenligt men då blir det ju lite mer krångligare? Fixat ordning en del el på denna men denna fick mig fundersam. Hitta detta fel på följd av ett annat och där har jag en fråga med. Heljusrälät får ström från knappen men ska även va en kabel som ger ström som det inte är i. Ska man dra en ny eller ska man riva up all tejp i tusen varv och försöka hitta var brottet är?
Tackar för svar

Du ska inte riva upp tejpen - då blir det bara mer strul

Skaffa ett elschema om du inte har det.

1. Ledningen som matar två säkringar. Först o främst - varifrån kommer ledningen som "inte används"? Om du kan se den - kolla först om den har spänning i något läge på tändningslåset.
Om den inte har det så kolla när den skall ha spänning och var kontaktpunkten är i andra änden av ledningen. Mät om kabeln är hel (multimeter eller summer), om den är det så fortsätt hela vägen bakåt o mät.

Om du inte hittar kabeln - försök hitta andra änden (färg står i elschemat och kontaktdonet brukar gå att hitta. Finns ledningen i den kontakten så är den klippt eller gömd - fortsätt leta.

Hittar du inte kabeln så finns som du säger lite olika möjligheter. Det verkar ha funkat med att samma säkring matar två ledningar så det kan funka framöver också - kanske kan du göra iordning allt nästa vinter.

2. Kolla att kabeln som saknar spänning är kopplad i andra änden och att det finns spänning där. Om det gör det så lägg en ny kabel intill kabelhärvan o tejpa eller klamma snyggt o prydligt. Ibland kan kabelskor lossa eller korrodera runt kabeln - kolla att det inte är orsaken till att det saknas spänning

3. Vänta på kommentar från @Comeback eller @iceice - till skillnad från mig så vet de vad de pratar om :lol

Ibland lönar det sig att börja om från början när det har fulfixats. Bikepart har kanske en härva? Riv ut och gör om…

Du ska inte riva upp tejpen - då blir det bara mer strul

Skaffa ett elschema om du inte har det.

1. Ledningen som matar två säkringar. Först o främst - varifrån kommer ledningen som "inte används"? Om du kan se den - kolla först om den har spänning i något läge på tändningslåset.
Om den inte har det så kolla när den skall ha spänning och var kontaktpunkten är i andra änden av ledningen. Mät om kabeln är hel (multimeter eller summer), om den är det så fortsätt hela vägen bakåt o mät.

Om du inte hittar kabeln - försök hitta andra änden (färg står i elschemat och kontaktdonet brukar gå att hitta. Finns ledningen i den kontakten så är den klippt eller gömd - fortsätt leta.

Hittar du inte kabeln så finns som du säger lite olika möjligheter. Det verkar ha funkat med att samma säkring matar två ledningar så det kan funka framöver också - kanske kan du göra iordning allt nästa vinter.

2. Kolla att kabeln som saknar spänning är kopplad i andra änden och att det finns spänning där. Om det gör det så lägg en ny kabel intill kabelhärvan o tejpa eller klamma snyggt o prydligt. Ibland kan kabelskor lossa eller korrodera runt kabeln - kolla att det inte är orsaken till att det saknas spänning

3. Vänta på kommentar från @Comeback eller @iceice - till skillnad från mig så vet de vad de pratar om :lol
Tjenare Tack för svar så får vi se om dom ser denna tråd och har några smarta drag. Jag har ju mätt med multi metern då och den säkringen som dom dragit tjuvströmen till får ju noll volt utan den. Det har tagit ström från rätta sida av säkringen iaf när dom snott den men de är ju halvskalad kabel med tjuvkabeln virad runt omkring. Svårt och hitta där vart original kabeln som bör leverera 12 volt för det är otroligt mycke tejp... sen ej grävt djupt i det för kablarna försvinner in under massa saker. Sen verkar den va lite modifierad som elchemat verkar inte stämma så mycke när jag tittat på de.
Men den andra det med relät där visar ju under ett volt där det bör va 12 volt men funderade över om man kunde dra en kabel direkt från batteriet med säkring på eller om det kommer ladda ut batteriet bara. Den plinten som alltid ska ha ström när tänding är på gör ju inte som lampan lyser så länge man inte trycker på helljus knappen. Men annars får man la plocka av tanken för den går under in där. Ville undvika det men kanske är dumt av mig. Men så du skrev vart ju smart drag tycker jag.
Tack tack

Ibland lönar det sig att börja om från början när det har fulfixats. Bikepart har kanske en härva? Riv ut och gör om…
Kolla där snabbt men det verkar som de inte fanns något för nu läget. Skulle ju vart kul o kunna köra hojen i sommar o då kanske ta djupare mot vinterhalvåret. Men de klart det alltid bättre o ta det ordentligt

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025