Ekra om motorcrosshjul själv???

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
idag när jag hoppade med crossen på crossbanan så gick en eker av och några andra böjde sig. några av hålen i fälgbanan gick även sönder.

navet är helt och de felsta ekrarna ser även hela ut. jag har ett annat bakdäck liggandes(inte samma modell på navet så det passar tyvärr inte) och min tanke var att plocka fälgbanan från det däcket och sen ta ekrar från båda däcken och bara skruva ihop allt själv. är det något man måste tänka på eller är det bara att plocka ihop allt och dra ut och gasa?

Det är inte riktigt lätt att ekra om hjul men du kan alltid försöka, när du sen misslyckas (för det kommer du att göra första gången) så ringer du en kille som kan ekra hjul.

Det är inte riktigt lätt att ekra om hjul men du kan alltid försöka, när du sen misslyckas (för det kommer du att göra första gången) så ringer du en kille som kan ekra hjul.

:D typ..
jag har provat lite o de vart :rolleyes:
bytte ca 4 ekrar o spände de flesta
börja med o bygga nåt så du kan snurra runt hjulet o mäta o kolla samtidigt..
kan ju bli snett åt många håll.. :)

annars om ni har nån som vi har i stan så har vi en cykelnisse som tar typ 200 spänn för ekringen om man kommer dit med hela fälgen med ekrarna i hålen.

måste man göra på något visst sätt? jag trodde bara att man moterar alla ekrar om drar åt dom lite lagom och sen är det bara att dra ut och köra. måste man göra det i nån viss ordning eller nått? nån här som har koll på någon i stockholm som kan göra sånt här?

Ifall du inte gör det rätt så blir fälgen skev, oval, navet förskjutet i sidled från centrum, osv..
Är man osäker är det väl bäst att låta någon som kan göra det.

måste man göra på något visst sätt? jag trodde bara att man moterar alla ekrar om drar åt dom lite lagom och sen är det bara att dra ut och köra. måste man göra det i nån viss ordning eller nått? nån här som har koll på någon i stockholm som kan göra sånt här?

Jo, det är väl egentligen "bara" att montera alla ekrar på samma sätt och sen dra dom jämt i lagom takt.

Själv har jag bara gjort operationen med nya fräscha ekrar och då har det funkat bra för min del att göra det på frihand. Du verkar plocka från olika håll och det kanske kan stöka till det lite om det möjligen skiljer sig mellan olika eker-typer. Annars är det väl bara att köra på och komma ihåg att själva fälgbanan inte ska vara centrerad i längsled med själva navet, utan ska vara mer åt ena hållet (hoppas det där gick att förstå :) )

idag när jag hoppade med crossen på crossbanan så gick en eker av och några andra böjde sig. några av hålen i fälgbanan gick även sönder.

navet är helt och de felsta ekrarna ser även hela ut. jag har ett annat bakdäck liggandes(inte samma modell på navet så det passar tyvärr inte) och min tanke var att plocka fälgbanan från det däcket och sen ta ekrar från båda däcken och bara skruva ihop allt själv. är det något man måste tänka på eller är det bara att plocka ihop allt och dra ut och gasa?

om inte fälgen är exakt samma så måste du förmodligen ha nya ekrar i rätt längd. Ekrarna måste desutom träs i en speciell ordning för att få hjulet starkt och hållbart. när du väl har klarat den här biten så börjar det riktiga konstnärsarbetet... att få hjulet rakt, runt och centrerat över navet.
jäkligt pilligt men ganska kul att lära sig om man är intresserad, det tar lång tid att bli bra.
skaffa en bok med instruktioner eller en bra lärare!
lycka till!

jag har kollat lite mer på mitt hjul nu och två hål i fälgbanan är trasiga men annars finns det inte något alls på fälgbanan som är paj. min tanke blir förstås att låta någon svetsa igen de två trasiga hålen så borrar jag två nya fina hål. en ny fälgbana kostar 2000kr. att svetsa ihop två hål kostar väl kanske 50kr. alla ekrar utom 4 ser bra ut. jag tror jag gör så att jag låter någon svetsa fälgbanan och sen bara byter dessa fyra ekrar och drar åt alla lite lagom och så får vi se om det funkar. detta går väl kanske på 300kr totalt. att lämna in navet och få en ny fälgbana med ekrar monterade kostar ca 3500kr så det känns värt att testa.

dock fortfarande. är det någon som känner till någon sida på nätet där det finns instruktioner för hur man ekrar ett hjul?

när man ekrar om hjul brukar man alltid byta ut alla ekrar... speciellt om man som du haft ekerbrott då de hela ekrarna kan vara dåliga även om det inte syns!

mitt tips är att göra en seriös renovering av hjulet så slipper du få problem snart igen...

dock fortfarande. är det någon som känner till någon sida på nätet där det finns instruktioner för hur man ekrar ett hjul?

Förstår inte varför många tycker det är så svårt att ekra upp ett hjul? Min återförsäljare har alltid rekomenderat att lämna in fälgarna för ekring, såklart :rolleyes:

Första gången jag ekrade ett hjul, var en motardframfälg blev jag klar på 15-20 minuter. Då monterade jag ner en fälgbana och återmonterade en fälgbana, så jag rekomenderar att varför inte prova, det är inte så svårt...

Har du en fälg du kan kolla på hur ekrarna överlappar varandra? Annars så kan du ex använda buntband se bild

Lycka till...

Bifogat

• DSC03309.jpg
    DSC03309.jpg
    105.1 KB · Visningar: 289
när man ekrar om hjul brukar man alltid byta ut alla ekrar... speciellt om man som du haft ekerbrott då de hela ekrarna kan vara dåliga även om det inte syns!

mitt tips är att göra en seriös renovering av hjulet så slipper du få problem snart igen...

jag skulle ju kunna köpa alla ekrarna nya och sen svetsa till de två dåliga hålen på fälgbanan.

Förstår inte varför många tycker det är så svårt att ekra upp ett hjul? Min återförsäljare har alltid rekomenderat att lämna in fälgarna för ekring, såklart :rolleyes:

Första gången jag ekrade ett hjul, var en motardframfälg blev jag klar på 15-20 minuter. Då monterade jag ner en fälgbana och återmonterade en fälgbana, så jag rekomenderar att varför inte prova, det är inte så svårt...

Har du en fälg du kan kolla på hur ekrarna överlappar varandra? Annars så kan du ex använda buntband se bild

Lycka till...

jag tänker fan testa att dra dom själv. jag trodde man var tvungen att dra dom i någon viss ordning och balansera det på något sätt. det är ju bara att testa själv då. man ska dra alla ekrar till 7nm har jag läst men det går ju inte att använda momentnyckel på ekrar.

Last edited:
Här kommer en bild på fälgen så att ni ser vad som hänt. Tre hål är skadade på detta sätt. Detta borde man väl kunna svetsa till, eller kan man vara så jävla sniksnål så att man bara knackar ihop hålet lite med en hammare och sen lägger en bricka på undersidan?

Bifogat

• falg.JPG
    falg.JPG
    41.5 KB · Visningar: 159
Bumpar upp tråden i förhoppning att få svar. Nån som har något tips hur jag kan laga de uppförstorade hålen i fälgen?

nu har jag lämnat in fälgen för svetsning på aero svets i vällingby. ska bli spännande att se vad det blir och hur mycket det kostar. killen som jobbade där verkade sjukt proffsig.

nu har jag lämnat in fälgen för svetsning på aero svets i vällingby. ska bli spännande att se vad det blir och hur mycket det kostar. killen som jobbade där verkade sjukt proffsig.

Karl Laine. Han kan svetsa ihop det mesta! :hihi

Tänkte bara höra hur det gick med fälgen.

Är själv i samma situtation, och eftersom jag kör enduro på ren billighets nivå så tänkte jag att det borde gå att fixa själv.
Lyckades du?
Hittade du några bra instruktioner?
Eller bra ställe i stockholm att lämna in dom?:)

Tänkte bara höra hur det gick med fälgen.

Är själv i samma situtation, och eftersom jag kör enduro på ren billighets nivå så tänkte jag att det borde gå att fixa själv.
Lyckades du?
Hittade du några bra instruktioner?
Eller bra ställe i stockholm att lämna in dom?:)
Inge svårt att ekra, tar bara en del tid. Om man inte provar så kan man aldrig lära sig. Här har du hur man ekrar ett cykelhjul, i princip samma som för ett hojhjul. http://happymtb.org/forum/read.php?1,34422

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT