Ekra fälgar

Mahatma

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Ort
K-stad
Hoj
Ktm exc -04
Tjenixen killar (och tjejer)
Har lite frågor till er.
Hur gör man när man ska ekra om fälgar? Teknik osv.
Låt oss säga att man ska ekra om sina nav till ett par andra fälgbanor och sedan efter nåt år byta tillbaka, sliter man mycket på grejorna då?
 
Det är en del jobb o får du till en perfekt fälg så lär du inte vara sugen på att börja plocka omkring igen.
Om du nu inte gillar virkandet.

Går bågen i saltslask så lär du få stora problem att få av nipplarna utan att skada dom - men med en sommarkörd båge så går ju sådana projekt att göra ganska enkelt.
 
Tänkte du mellan säsongerna eller? att ekra en fälg är svårt och du behöver en riktnings "bänk" har du aldrig gjort det skulle jag starkt avråda dig från det!
 
Ok, vet ni ungefär vad det kostar att lämna iväg det till en firma?

Edit: Har läst igenom en del gamla trådar på diverse forum, väldigt tvetydigt. Vissa säger att det är en baggis o andra säger att man måste lämna iväg det om man inte gjort det innan(!?hur lär man sig då) Nån här inne måste ju ha gjort det och kan ge en förklaring.
 
Last edited:
Det är en del jobb men är man van är det gjort på nån timma.
Första gången kanske det tar 1-2 dagars trial error skruvande.


Lämnar du in fälgbana o ekrar i plockepinn kanske det kan gå lös på 1500-2000.
Om du plockar ihop allt o drar dit ekrarna utan att spänna fälgen så kanske nån mek kan fixa de för under tusenlappen.

Ta det sistnämnda alternativet - skruva bara dit ekrarna - och lika långt.
Det är värt det.
 
Det är ingen trollkonst att ekra hjul direkt men visst det tar några timmar att få ett hjul rakt och fint, speciellt första gångerna. Kan du skruva ihop en IKEA möbel så kan du ekra ett hjul...det är inte värre än så.
Fråga lite hos cykelbutikerna, en del gamla uvar är duktiga hjulbyggare och kanske kan hjälpa till.
 
Mahatma skrev:
2433706 Ok, vet ni ungefär vad det kostar att lämna iväg det till en firma?

Edit: Har läst igenom en del gamla trådar på diverse forum, väldigt tvetydigt. Vissa säger att det är en baggis o andra säger att man måste lämna iväg det om man inte gjort det innan(!?hur lär man sig då) Nån här inne måste ju ha gjort det och kan ge en förklaring.
Jag har gjort det en hel del gånger på trampcyklar och antar att det borde vara samma på en motordriven hoj bara det att fälgen är styvare. Det är igentligen inte krånglit alls, det enda som är att det tar sin lilla tid. Det behövs absolut ingen riktbänk för att göra jobbet, man har ju hojen att snurra hjulen i. :tummenupp Kan förklara lite kortfattat hur man går till väga:

Med löst nav och lösa ekrar så börjar man med att sätta i alla ekrar RÄTT. Jämför mot tex. det gamla o-isärtagna framhjulet. Skruva in alla nipplar lika mycket på på varje eker så att man har ett bra utgångsläge. Spänn dom sedan en i taget tex ett kvarts varv för varje nippel enda tills ekrarna blir spända. Börja lämpligtvis varje varv vid ventilhålet så att man vet vart man börjar. När dom börjar bli lite spända så spänn alla lösare ekrar så att dom blir lika spända som resten. Sedan är det bara att fortsätta spänna varv för varv till som känns "lagom" spända.
Så där ja, nu är hjulet uppekrat men det är inte säkert att det är rakt utan kan behöva justeras. Detta görs på följande sätt:

För att kolla om hjulet är skevt så är det bara att snurra på det. Är det bara lite skevt så kan man tex ta en träkloss och hålla nära emot för att ha som refferenspunkt när man snurrar på hjulet.

Om man tänker sig att fälgen är vind åt höger (axiellt) så ska man släppa lite på ekrarna på höger sida och spänna lika många ekrar på vänster sida över det vinda området. Pröva med ett kvarts varv åt gången. Det är viktigt att man spänner lika många ekrar som man släpper på annars blir hjulet ovalt i uppåt och nedåt led (radiellt).

Är hjulet ovalt så att det är högre på ett ställe (radiellt) så ska man spänna lite på alla ekrar över "bulområdet" och släppa alla andra, även här ett kvarts varv åt gången är att rekomendera.

Är hela fälgen föskjutet tex åt vänster så ska man släppa på alla ekrar på vänster sida och spänna alla på höger sida.

Hoppas det gick att förstå, om inte så fråga på! Är det nått jag missat så får någon kunnig fylla på.
Lycka till!
 
Last edited:
Köp några whitebord pennor sätt fast i den improviserade riktställningen eller fast gaffelbenet så får du fort kolla på läget.
En liten tving som kan hålla fast pennan i är bra att ha.

Whitebord pennorna är bäst då du bara behöver dra me fingret för att köra en ny kontroll efter nippelskruv.
 
När man ska spänna upp ekrarna så börja tex vid ventilen Klick sen hoppar du två ekrar Klick hoppa två till klick sen fortsätter man så hela varvet . sen är det bara ta nästa eker alltså den andra efter ventilen.då blir det jämnt spä'nt varvet runt:tummenupp
 
Last edited:
supermoppe skrev:
2433866Med löst nav och lösa ekrar så börjar man med att sätta i alla ekrar RÄTT. Jämför mot tex. det gamla o-isärtagna framhjulet.

Nu har jag inte bakhjulet framför mig men det finns ju en uppsjö av olika sätt att arrangera ekrarna på, speciellt på lätta Mtb. Där måste ju drivsidan vara arrangerad så att hjulet har mer styrka i snurriktningen och på andra sidan för mer radiell styrka om du vet vad jag menar.. Finns väl nåt som heter 2-kors, 3 kors, osv. Samma sak gäller framhjulet beroende på om man har fälgbroms eller skivbroms fäst i navet. På min mtb ekrades framhjulet med raka ekrar som inte korsade varandra (fälgbroms) och ena sidan av bakhjulet likaså och då måste man vara noga med att välja rätt längd på ekrarna.

Men på en motard är väl hjulen så pass starka att det inte spelar någon roll, är väl 2 kors både bak och fram om jag inte är helt ute å cyklar?


Edit: Såg nu att drivsidan bak på motardhjulet inte är ekrat likadant som andra sidan. Fälgen måste vara anpassad för navet man ska använda pga den kraftiga lutningen på ekrarna bak, alltså nippelhålen måste peka åt rätt håll mot motsvarande hål i navet.
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top