Mahatma skrev:
2433706 Ok, vet ni ungefär vad det kostar att lämna iväg det till en firma?
Edit: Har läst igenom en del gamla trådar på diverse forum, väldigt tvetydigt. Vissa säger att det är en baggis o andra säger att man måste lämna iväg det om man inte gjort det innan(!?hur lär man sig då) Nån här inne måste ju ha gjort det och kan ge en förklaring.
Jag har gjort det en hel del gånger på trampcyklar och antar att det borde vara samma på en motordriven hoj bara det att fälgen är styvare. Det är igentligen inte krånglit alls, det enda som är att det tar sin lilla tid. Det behövs absolut ingen riktbänk för att göra jobbet, man har ju hojen att snurra hjulen i.

Kan förklara lite kortfattat hur man går till väga:
Med löst nav och lösa ekrar så börjar man med att sätta i alla ekrar RÄTT. Jämför mot tex. det gamla o-isärtagna framhjulet. Skruva in alla nipplar lika mycket på på varje eker så att man har ett bra utgångsläge. Spänn dom sedan en i taget tex ett kvarts varv för varje nippel enda tills ekrarna blir spända. Börja lämpligtvis varje varv vid ventilhålet så att man vet vart man börjar. När dom börjar bli lite spända så spänn alla lösare ekrar så att dom blir lika spända som resten. Sedan är det bara att fortsätta spänna varv för varv till som känns "lagom" spända.
Så där ja, nu är hjulet uppekrat men det är inte säkert att det är rakt utan kan behöva justeras. Detta görs på följande sätt:
För att kolla om hjulet är skevt så är det bara att snurra på det. Är det bara lite skevt så kan man tex ta en träkloss och hålla nära emot för att ha som refferenspunkt när man snurrar på hjulet.
Om man tänker sig att fälgen är vind åt höger (axiellt) så ska man släppa lite på ekrarna på höger sida och spänna lika många ekrar på vänster sida över det vinda området. Pröva med ett kvarts varv åt gången. Det är viktigt att man spänner lika många ekrar som man släpper på annars blir hjulet ovalt i uppåt och nedåt led (radiellt).
Är hjulet ovalt så att det är högre på ett ställe (radiellt) så ska man spänna lite på alla ekrar över "bulområdet" och släppa alla andra, även här ett kvarts varv åt gången är att rekomendera.
Är hela fälgen föskjutet tex åt vänster så ska man släppa på alla ekrar på vänster sida och spänna alla på höger sida.
Hoppas det gick att förstå, om inte så fråga på! Är det nått jag missat så får någon kunnig fylla på.
Lycka till!