Egen service av gsf Bandit 600

mobil_olga

Bandit
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
GSF Bandit 600
Jag har en gsf bandit 600 1999 som gått 1870 mil. Den är helt orginal förutom slipon. Jag köpte den för ca 6 år sen tror jag och den står i kallgarage. Jag kör inte så ofta. Det brukar bli mest på semestern och inne i stan. Jag skulle gissa på ett genomsnitt på 40 mil/ år de senare åren, körde nog lite mera då jag köpte den.

Jag funderar på om det är läge att serva den trots att jag kör lite, jag tänkte göra det själv. Ingenting är bytt sedan jag köpte den för 6 år sedan. Jag har fått för mig att den inte går lika bra som den gjorde tidigare. Jag tycker att den känns lite svag och att den blir nästan för varm snabt. Om jag kallstartar och kör en lugn sväng på ca 3-4 minuter och sedan stannar så blir ljuddämparen så varm att det ryker ur den och det går inte att ha handen nära, samt att det "knäpper" från metallen. Jag har inte för mig att det ska ha varit så tidigare.

Vad borde jag göra med den?
Luftfilter?
Tändstift?
kolla ventiler?
Olja är bra på färgen ser jag fast den är ca 6år gammal...

/tack för svar :)

Din hoj beter sig normalt. Avgasrör blir varma. Metallen i avgasrören knäpper. Byt luftfilter och olja - nu (dvs minst varje år), kör du mestadels lugnt kan du vänta med ventiljusteringen till i höst.

Bromsvätska måste du byta, det är lätt gjort och kostar knappt 30 spänn.

Sedan tycker jag att oavsett hur lite man kör med hojen så bör man kosta på sig ett oljefilter (50-60 spänn) och ett oljebyte för ett par hundringar när hojen ställs av inför vinterförvaringen. Har man råd att ha en hoj med försäkringar och allt så är ett par hundralappar i fräsch olja inget man ska snåla in på.

Back