Egen MC (KTM 690 Duke) på uppkörningen eller trafikskolans?

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Tror ni att det är en bra idé att komma med egen mc till uppkörningen eller kommer man verkligen att få det lättare om man kommer med en körskola?

Jag har just gjort en stor satsning! Jag har inte A-kortet än, men fast besluten på att ta det köpte jag en KTM 690 Duke.

Vilka andra tips är bra att ha med sig i ryggsäcken då jag ska ta körkortet, förhoppningsvis innan sommaren?
 
Tjena.

Kör upp på det du känner dig bekvämast. När du kör upp tänk på att du kommer att råka glömma ngt eller göra ngt fel, det gör alla! På krypkörningen så satte min polare ner foten, men det struntade dom i, dom sa att dom såg iaf att han kunde krypköra. Jag gjorde fel i rondellen ( glömde att blinka och bytte filen för tidigt ). Men dom kollar på helheten.

Don't worry, man får alltid en andra chans :). Lycka till
 
Visar man att man kan köra blir man inte kuggad. Det blir dessutom inte lättare att lyckas än på en Duke.
 
Jag tänker att jag vill göra uppkörningen på den hoj jag har övat mest med så.. I mitt fall lär det bli trafikskolans :)
 
Ja, som ni säger är det nog bättre något man är van med och förmodligen blir det ju sin egen hoj man trivs bäst på.

Känns som att det är lättare på en Duke dessutom, pga dess lätta vikt.

Måste bara träna till 1000.

Fast det jag undrar är egentligen lite om trafikverket favoriserar de som kommer med en trafikskola. Känns lite som de har en förutfattad mening om att man ska misslyckas bara för att man inte kommer från trafikskola.
 
Jag körde upp på en 690 Duke och kan inte se att det finns en bättre hoj att köra upp på! :)
Dock så var det körskolans...
 
Att köra upp är ungefär som att gå på dejt. Man skall visa att man är en hygglig kille som inte kommer att brassa med kettingen i tacket och köra ihjäl sig direckt....

Gore-Tex, korvätarhjälm och försiktig attityd kommer man betydligt längre med än invurpat raceställ och hypertrof personlighet. Så KTM 690 med akra och hoodietröja ovanpå stället är en tveksam ide.
 
När jag körde upp hade jag inte kört en timma på körskola utan bara övningskört. Körde upp på en kawa zxr750. Uppkörningledaren var sådär nöjd med att jag inte kört på körskola. Kuggade mig för bristande uppsikt vid en korsning, han tyckte inte jag vridit tillräckligt på huvudet och sa att jag skulle skriva in mig på en körskola så skulle det gå bättre nästa gång.
Bokade direkt in ny uppkörning. Ny uppkörningsledare, samma hoj, ej körskola och det gick kanon.
Ibland har det betydelse vem som är uppkörningsledare.
Lycka till med kortet :tummenuppsnart är våren här!
 
sa att jag skulle skriva in mig på en körskola så skulle det gå bättre nästa gång.
Bokade direkt in ny uppkörning. Ny uppkörningsledare, samma hoj, ej körskola och det gick kanon.
Ibland har det betydelse vem som är uppkörningsledare.

Det där är ju så lagom stört tycker jag. Det visar ju att det inte är objektivt och att det är deras egna uppfattning som styr godkännandet. Säkerligen så hade du tillräckligt med uppsikt men han ville bara skylla på något.
 
Gore-Tex, korvätarhjälm och försiktig attityd kommer man betydligt längre med än invurpat raceställ och hypertrof personlighet. Så KTM 690 med akra och hoodietröja ovanpå stället är en tveksam ide.

Det kommer alltså inte hjälpa heller att jag har Airoh SpeedFire Pitbull hjälm heller. Jag får ta på mig en reflexväst för att kompensera antar jag.
 
Jag har gjort körprov på allt från 1600 cc glidare via motard till 250 scooter. Klart enklast att manövrera var motarden, med lite eftertanke vid bromsningarna! Sporthoj, jo det går men kräver mer av föraren. Med kåtten och rätt träning kommer ditt körprov gå fint? Lycka till!
 
Det där är ju så lagom stört tycker jag. Det visar ju att det inte är objektivt och att det är deras egna uppfattning som styr godkännandet. Säkerligen så hade du tillräckligt med uppsikt men han ville bara skylla på något.

Det är väl ganska självklart att det inte finns 100% objektivitet i en bedömningssport? Men är du inte dum i huvudet så inser du spelets regler och spelar med. Du är den som behöver ett körkort och har allt att förlora och noll bra kort på hand.
 
Gore-Tex, korvätarhjälm och försiktig attityd kommer man betydligt längre med än invurpat raceställ och hypertrof personlighet. Så KTM 690 med akra och hoodietröja ovanpå stället är en tveksam ide.
Körde en polare till hans uppkörning, va en kall morgon och hittade inget underställ hos han så fick låna en hoodie att ha över skinnjackan för att inte frysa ihjäl på vägen till uppkörningen.
Kan säga att man sticker ut rätt ordentligt bland all goretex och varselvästar med en pimpstar hoodie... :näsblod:hihi:rofl
 
Det där är ju så lagom stört tycker jag. Det visar ju att det inte är objektivt och att det är deras egna uppfattning som styr godkännandet. Säkerligen så hade du tillräckligt med uppsikt men han ville bara skylla på något.

Det är inte bara rent körtekniska saker de tittar på, och då det är en bedömning så kan de tycka att helheten inte digert, men för att slippa argumentation så tar de bara det mest konstiga beteendet och anmärker på det.

Med det sagt, tips för att lyckas med kortet är att j ha kört lågfarten, undanmanöver och bromsprov tills du vill spy på det. Sedan kör du dem lite till. Gärna med en kunnig handledare som kan komma med tips och råd.
Har du redan körkort för bil bör du redan ha viss vana att vistas i trafik, det är bara att träna placering med mc,och plugga teorin lite.
 
Under min uppkörning var vi 6 skolelever och 1 privat.
Gissa hur många som kuggade och vem det var...:gnissla

Det var tydligen tredje uppkörningen han kuggade, hade kört hur mycket som helst med sin far.
Men det hjälpte föga, det var något med placeringar etc...

Alltså, folk löser ju uppkörningar som privatister med, men trafikverket kollar väl överlag om du kör på "körskolevis". Finns blicken, placering innan korsning, blinka i tid, gena i "rätt kurvor".
Alla vet väl att det inte ser ut så sedan, men om alla faktiskt körde som på skola så hade nog olyckorna minskat väsentligt.. :hihi

Så... Om du lär dig på skola, och kör med din hoj är det nog inga bekymmer?
Om du däremot kör med farsan, kollegan eller någon annan som tror att dom vet hur man kör hoj och klarar att lära ut inför en uppkörning. Då ligger du antagligen i riskzonen för att åka dit.

(Glöm inte regbeviset för hojen, det vill dom ha om du kör din kåtte)
Skolornas brukar vara förreggade.
 
Vi Stockholmare åker till Örebro och motsvarande hålor för att ta körkort i allmänhet och intensivkurser i synnerhet, så du har ju bra odds redan från början, då det är lättare på vischan:tungan
 
Under min uppkörning var vi 6 skolelever och 1 privat.
Gissa hur många som kuggade och vem det var...:gnissla

Det var tydligen tredje uppkörningen han kuggade, hade kört hur mycket som helst med sin far.
Men det hjälpte föga, det var något med placeringar etc...

Alltså, folk löser ju uppkörningar som privatister med, men trafikverket kollar väl överlag om du kör på "körskolevis". Finns blicken, placering innan korsning, blinka i tid, gena i "rätt kurvor".
Alla vet väl att det inte ser ut så sedan, men om alla faktiskt körde som på skola så hade nog olyckorna minskat väsentligt.. :hihi

Så... Om du lär dig på skola, och kör med din hoj är det nog inga bekymmer?
Om du däremot kör med farsan, kollegan eller någon annan som tror att dom vet hur man kör hoj och klarar att lära ut inför en uppkörning. Då ligger du antagligen i riskzonen för att åka dit.

(Glöm inte regbeviset för hojen, det vill dom ha om du kör din kåtte)
Skolornas brukar vara förreggade.

Jag både kuggade och glömde regbevis, dock inte samtidigt. Klara nackdelar som privatist:gnissla
 
Om jag tolkar er rätt så är det lite som politik, ett skådespel och retorik. Då verkar det mest taktiska att komma dit med en trafikskola och deras kläder. Tack för tipsen :)
 
Körde upp förra året som privatist och det fungerade bra trots ett par (enligt mig i alla fall) tabbar på trafikdelen. Var en av två privatister och körde upp på min hymo så stack ut ganska ordentligt.
Tror dock som många säger att det spelar viss roll om man kommer med körskola och även hur glad inspektören råkar vara idag.
Han jag hade var riktigt trevlig och även bra på att få alla känna sig lugnare, fick till och med tips efter att ha rivit en kon på första högfartsförsöket.

On topic, kör den hoj du känner dig mest hemma med. För mig gör det i alla fall stor skillnad särskilt när det kommer till manöverbanorna mm.

Lycka till!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top