Eftermarknadsinsprut till en Suzuki GSX-R 750 2007

dreamcore

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
gixxer
tja, ny här på forumet men har läst rätt mycket av era trådar och ni verkar rätt vettiga, så nu skulle jag vilja ställa lite frågor och förhoppningsvis få lite bra svar och idéer.

jag håller på att bygga en lite leksak inför vintern (som verkar ha kommit med stormsteg redan) men iaf, jag har byggt allt runt en gixxer maskin och ska köra allt med ett eftermarknads sprut, jag har byggt en bil med megasquirt förut, så jag är inte helt borta i ämnet. men det är bilar, och då är det lite mer beprövat vad jag har förstått.

så mina frågor eller funderingar kanske är mer rätt, är:

vilket system ska jag välja? megasquirt,VEMS microsquirt. (ska styra tändning och insprut)

vad är det för typ av trigger på en sån maskin?

vad bör man tänka på?

och för framtida bruk, vad kan man ha för turbo till en sån maskin?

mer frågor kommer säkert poppa upp, men börjar så här och hoppas ni kan svara på några av dom:)

Hoppa över dessa billiga system
Det är en allt för jobbig miljö på en Mc för att detta ska funka bra
Allt för mycket störningar

Jag har provat en rackans massa styrsystem dom sista 20 åren och verkligen fått erfara små och stora problem

Jag kan rekomender Autronic även om det heller inte är helt smärtfritt , En SM3 funkar bra på hoj

Triggermässigt så sitter det en jäkligt bra magnettrigger ( vevaxeln) på alla Suzuki förutom Hayabusa

Kamsynk brukar man byta till en Honywell Hallgivare så brukar det funka kanon

Tändspolar kör man moderna Volvo eller VW spolar med inbyggda slutsteg så slipper man externa såna

Du får gärna höra av dig om du vil diskutera , Alltid kul med folk som gillar styrsystem

Peter

Last edited:
Okej, har du testat microsquirt? det är ju anpassat för just mc,atv och snöskoter.

störningarna som du fick, vad det mest på trigger signalen då, eller va det på flera kretsar?
när jag instalerade ett ms så körde jag alla kablar tvinnade och avskärmade från varandra, och fick riktigt fina resultat faktiskt:) har du nån aning om vad det är för tandantal på triggerskivan på motorn i fråga?

Det finns ju en anledning att riktiga sprut kostar över 10000 och dessa lågbudjet bara nån tusing

Det är inte kul när det misständer och spökar , det gör skillnad bara hur kablaget ligger

Varför byta ut orginalsprutet mot nåt mycket sämre? Det är ju hela tanken med att åka aftermarket att man vill göra sånt orginal inte klarar

angående antal triggerpunkter så hade äldre motorerna 8 per varv men jag tror dom nyare kör 24 - 1

Men för aftermarket rekomenderas 2 per varv för att minska risken för störningar

Last edited:
anledningen till att jag vill köra eftermarknads sprut är att jag kan göra precis vad jag vill, bygga launch boostcontroll överladda vattenkylning och mappa,

så jag tycker det är ganska självklart att jag vill köra ett mappbart sprut, och min budget ligger inte på 10k för ett sprut. så enkelt är det, och jag känner mej hyffsat hemma med sprutet, och har aldrig haft några större problem med störningar

och kommer garanterat inte ha det nu heller dfå det inte finns nån annan el än just den som är till sprutet på maskinen:) 24-1? okej, ja det ska väl funka, körde ju 36-1hjul på bilen så:)

Varför ställer du frågan här då om du är så säker på att det funkar

Å vi som hållit på med Mc och racing hela livet som kommit till liknande slutsatser vi kan väl ¨gå å lägga oss då

Lycka till

Varför ställer du frågan här då om du är så säker på att det funkar

Å vi som hållit på med Mc och racing hela livet som kommit till liknande slutsatser vi kan väl ¨gå å lägga oss då

Lycka till

:rofl:rofl:rofl

jag får väl vänta på att det kommer någon och svarar som förstår dilemmat med pengar, att inte alla är gjorde av det.. och slänga ut 10k på en leksak för snö? vet inte riktigt, men verkar som du säljer egna sprut? varför inte bara hålla dej till ämnet istället för att bli spydig? jag kanske lyckas med en installation av ett ms som kommer funka efter mina behov? så åter till ämnet tack! :huvet

Hej Dreamcore
Det är sällan den enes fel när två träter.
AnderssonTurbo är mycket kunnig i området. Och har hjälpt många, inklusive mig, med sprut och motorstyrning. Han är inte agent för ngt system. Tvärtom så är han duktig på att kapa kostnader och få ihop prisvärda och robusta system genom att hitta bra komponenter från bilsidan etc.

Jag kan förstår att det brister för Peter när du skriver "och har aldrig haft några större problem med störningar och kommer garanterat inte ha det nu heller". Det låter som att du underkänner just de fenomen som Peter vill varna för. Man måste tänka på hur andra uppfattar ens inlägg när man skriver på forum.

Så även om jag som moderator tycker att Peters inlägg var lite hårt, så kan jag till viss del förstå honom, såsom du formulerade dig.

Var lite mer ödmjuk så tror jag att du kan få god hjälp, även om du väljer ett billigt system.
Det finns få här på forumet som har sån erfarenhet i detta ämne som Peter. Så försök att vara mer ödmjuk med honom, får du hans tid så har du chans att spara mycket onödigt jobb.

Som kunnig så får man ofta hjälpa mer än man ibland känner att man har energi till, som frågeställare gäller det då att stalla sina frågor så att det blir lätt för den kunnige att svara. Likaså är det viktigt att tacka när ngn kunnig bjuder på sin tid.

Jag vill inte ha ngt tjafs i denna forumdel.

Lycka till

/Jörgen

jag får väl vänta på att det kommer någon och svarar som förstår dilemmat med pengar, att inte alla är gjorde av det.. och slänga ut 10k på en leksak för snö? vet inte riktigt, men verkar som du säljer egna sprut? varför inte bara hålla dej till ämnet istället för att bli spydig? jag kanske lyckas med en installation av ett ms som kommer funka efter mina behov? så åter till ämnet tack! :huvet

Last edited:
Bra inlägg Jörgen!
Med lite ödmjukhet kommer man långt,tjafsa kan man göra i OT-forumet.
Jag har t ex bytt ut en del grejer i mitt bygge efter att pratat med Peter.
Om en så kunnig person orkar med alla frågor från oss andra är det bra om man lyssnar oxå.

Jag förstår mycket väl bristen på pengar och ibland får man helt enkelt chansa,går det så går det och man blir lycklig som fan:tungan
Men lyssna är gratis, i varje fall så länge div kunniga personer är villiga att dela med sig,en dag kanske dessa personer tröttnar och då har vi noviser ingen att fråga.

Kenth

Siden GSX-R750 K7 har et litt mer komplisert innsprut med primær- og sekundær injektorer som skal fungere ved riktig TP og turtall, ville jeg vurdert et ferdig kit fra www.ignitech.cz og valgt Ignijet 2008.
Koster ikke så mye mer enn et DIY MS heller. Og du kan bruke alle originale sensorer og tennspoler
Da kan du velge default verdier for GSX-R750 som et godt startpunkt og jobbe videre med.

Last edited:
Det går utmärkt att mappa och fippla runt i original programvara om du är på en tidght budget. Kostar en kabel för en hundring...

Det går utmärkt att mappa och fippla runt i original programvara om du är på en tidght budget. Kostar en kabel för en hundring...

Nja , Kittet kostar väl ca 1500

Om man nu inte kan bygga den själv

Felet är väl att det inte är realtidsbaserat , Man får göra ändringar med avstängd motor

ECU editor.com

vad är det för kitt? :) vore ju rätt underbart och kunna arbeta med det, istället för att göra hjulet runt igen. och vad får man för inställningsmöjligheter/funktioner?

vad är det för kitt? :) vore ju rätt underbart och kunna arbeta med det, istället för att göra hjulet runt igen. och vad får man för inställningsmöjligheter/funktioner?

Sök på ecueditor på facebook

Mjukvaran är fri att ladda ner , Jättebra till fasta parametrar men går att mappa med men det gör man bäst med en powecommander i realtid

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!