Efterlysning! Aluminiumrör 22x2mm.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag är på jakt efter aluminiumrör till mina styrhalvor. De måste vara 22 x 2 mm(diameter x godstjocklek).
Tibnor här i Uppsala tar bara hem sex meter och det känns lite saftigt när fyra stycken 25 cm stumpar skulle funka. Någon som vet var man kan få tag på detta?

Nå. Vad har du? 22 kan jag inte ändra på men tunnare kan ju också gå, dock hade Tibnor inget i 22mm.

Tror det är 1,5 vi kör med, de håller för vanligare krascher och vid hårda krascher böjer de sig före cliponhållaren böjer sig eller går av.

Beror på vilken aluminiumkvalité man ska ha med om hur tunnt gods man vågar och kan ha. Aluminium är inte bara aluminium. :)

Uppsala Handelstål har alu-rör på lager. Med lite tur kanske dom har en kapad 22 mm bit du kan få köpa.

De har inte dimension 22, bara 20 och 25.

Attans! Alutech hade bara 20 och 25 med såg jag.

Måste det vara alu?
Förstår att man vill spara på vikt osv, men en bit som är 22x1 L=250 i stål väger 130 gram och en motsvarande i alu fast med 2mm gods väger 85 gram. Det lär inte märkas. :)

Attans! Alutech hade bara 20 och 25 med såg jag.

Måste det vara alu?
Förstår att man vill spara på vikt osv, men en bit som är 22x1 L=250 i stål väger 130 gram och en motsvarande i alu fast med 2mm gods väger 85 gram. Det lär inte märkas. :)
Det finns en annan poäng med alu och det är att det viker/böjer sig vid en krasch. Har man stål så kan något annat gå sönder som är dyrare - styrhalva, gaffelben etc.

Hmm. Köpa och såga sönder. Kan vara en sista utväg.

Last edited:
Är det 22 mm på Honda också? Kommer inte ihåg.

Tror faktiskt att 22mm är standard i hela västvärlden..

Finns ju 22x1.5 rostfria hydraulrör om det skulle passa, dock lågtryck så inte så vanligt men hydraulfirmor kan ha hemma

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan