Efterlyser en del till Honda CB400N -83

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Precis innan jag skulle köra hit hojen från föräldrarna upptäckte jag att bakdrevet satt löst. Förstog dock inte hur det satt löst så jag plockade isär bakhjulet, men det hjälpte inte för jag fattade ändå inte ett skit av hur det skulle sitta.
Mellan drevet och navet satt en metallring (som var väldigt nersliten). Var inne på en verkstad idag och där sa dem att var vanligt att man satte på en sån metallring för att kunna köra med piratdrev, på oginaldreven fanns denna ring redan fastpressad. Men nu var det så illa att varken metallringen eller orginal drev går att få tag på längre. Han jag pratade med på verkstan var visserligen helt säker på att han hade en sån kvar någonstans i verkstan, men han kunde inte hitta den när jag var där.

På metallringen ska det tydligen vara en "kant" som håller fast drevet, och metallringen hålls fast med en låsring.

Då jag inte har för stora förhoppningar om att de på verkstaden hittar en sån metallring hade det varit underbart om någon här hade en.
Behöver inte metallringen utan det hade räckt med en ritning på var f_n den där kanten ska vara.

:Bugar

/Jesper

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    111.8 KB · Visningar: 106
  • 2.jpg
    2.jpg
    112.2 KB · Visningar: 117
  • 3.jpg
    3.jpg
    129.1 KB · Visningar: 127
Min far bytte hela hjulet till cb 650 eller 750 hjul, minns ej, men han fick bättre broms på köpet ;)

JesperN skrev:
2134103 Precis innan jag skulle köra hit hojen från föräldrarna upptäckte jag att bakdrevet satt löst. Förstog dock inte hur det satt löst så jag plockade isär bakhjulet, men det hjälpte inte för jag fattade ändå inte ett skit av hur det skulle sitta.
Mellan drevet och navet satt en metallring (som var väldigt nersliten). Var inne på en verkstad idag och där sa dem att var vanligt att man satte på en sån metallring för att kunna köra med piratdrev, på oginaldreven fanns denna ring redan fastpressad. Men nu var det så illa att varken metallringen eller orginal drev går att få tag på längre. Han jag pratade med på verkstan var visserligen helt säker på att han hade en sån kvar någonstans i verkstan, men han kunde inte hitta den när jag var där.

På metallringen ska det tydligen vara en "kant" som håller fast drevet, och metallringen hålls fast med en låsring.

Då jag inte har för stora förhoppningar om att de på verkstaden hittar en sån metallring hade det varit underbart om någon här hade en.
Behöver inte metallringen utan det hade räckt med en ritning på var f_n den där kanten ska vara.

:Bugar

/Jesper

Nu kanske det inte hjälper dig så mycket men om man registrerar sig på http://www.powersportspro.com finns sprängskisser. Det finns inga för CB400N, men CB400T HAWK verkar vara väldigt lik CB400N och "REAR WHEEL 80" är i stort sett identisk med skissen i Haynes CB400N manual.

BostonGurka skrev:
2136108 Nu kanske det inte hjälper dig så mycket men om man registrerar sig på http://www.powersportspro.com finns sprängskisser. Det finns inga för CB400N, men CB400T HAWK verkar vara väldigt lik CB400N och "REAR WHEEL 80" är i stort sett identisk med skissen i Haynes CB400N manual.

Jag har ju redan haynes, men den där metallringen är ju ingen orginal grej så jag tror inte det hjälper så mycket.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT