Effektsystem - bestyckning???

Cavalera_47

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2012
Hoj
Buell
Jag hittade en sida på nätet spm bygger om orginal burkar från buell till "effekt burkar" så jag skaffade mej en beg orginal ljuddämpare och har börjat kapa och svetsa om den. Det som slog mej var att det kommer bli väldigt bättre flöde i den nu, behöver man byta nå munstycken då? Jag tror det är insprut på den, sköter det sej själv då? Det är en buell xb12r från 2005.
Tacksam för svar :)

Att byta munstycken om den har sprut är väl lite svårt?

Alla cyklar går bättre av en mappning av insprutningen men den rasar inte om du avstår.

Högst troligt så sköter den inte det av sig själv, nej, en piggy back-styrning modell Power Commander och en mappning i bänk är det som gäller.

Hur pass bra koll har du på flöden osv, svetsar du på känn eller följer du en väl beprövad ritning? Det är inget ultimat självändamål att ha så öppet avgassystem som möjligt, man ska ha ett visst mottryck, avstämt för det varvtal där du har effektpuckeln.

Har du inte sett den här sidan så har du några timmars informativ läsning om flöden och formler: http://www.sorman-racing.com/vedboden.html

Min hoj har i och för sig förgasare, men principen är den samma.
Jag gick från triumphs effekt slip-on (och effektluftfilter) till ett slip on som är ännu mer öppet. Hojen var redan bestyckad för det öppna systemet, så jag sket i att göra några nya inställningar då det skulle "vara onödigt och inte göra märkbar skillnad" enligt en triumph-verkstad. När jag nu servade hojen, så passade jag på att bestycka om den ändå på inrådan av en annan verkstad. Nu går den mycket bättre och jämnare!! Och då gick jag ändå från ett redan öppet system till ett ännu mer öppet.

Med andra ord: Mappa om ifall du bryr dig om effekt oc bra motorgång!
Edit: Men det finns ju de som skiter i att bestycka om / mappa om -och är nöjda ändå, vilket jag var innan jag märkte skillnaden.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...