Effektrör Till YamahaTzr 125 -91

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Tja! Jag funderar på att köpa effektrör till min tzr.
Vilket är bäst, Giannelli eller jollymoto? Ger ett sånt system bättre acc/toppfart?
Hur mkt ger det i HK cirka?

Blir det skönt ljud? Reagerar polisen på det? Måste man byta nåt munstycke om man sätter på sånt system?
Tacksam för svar//Chrille
 
Last edited by a moderator:
Hej Cristoffer :hej

Är inte så himla hemma på vilket avgasystem som är bäst till din hoj så det överlåter jag till andra.

Men jag kan lova dig att du kommer att få ett mycket härligare ljud än det lite damsugar betonade ljudet du har nu ;)

Och jag kan också lova dig att polisen inte kommer att bry sig.

Syns! Kanske kommer och käkar på donken nån dag :tungan

Mvh, Stefan
 
Buuumping :tungan

Men seriöst, Jag vet att ni kan sånt här 2-takts grabbar..
 
Spelar ingen större roll vilket av det du väljer.. det är en prisfråga oftast, oavsett vilket du väljer får du inte ut en krona på försäkring om du klotar.
 
Tzr91 skrev:
Tja! Jag funderar på att köpa effektrör till min tzr.
Vilket är bäst, Giannelli eller jollymoto? Ger ett sånt system bättre acc/toppfart?
Hur mkt ger det i HK cirka?

Blir det skönt ljud? Reagerar polisen på det? Måste man byta nåt munstycke om man sätter på sånt system?
Tacksam för svar//Chrille

1. Jollymoto är normalt sett alltid bättre(och dyrare) än Gianelli. (finns två varianter till modellen, den ena lite extremare än den andra)

2. Ja. Typiska egenskaper för 2-takt är att vridet faller av tvärt och vid <för lågt> varvtal. Kit-pipor brukar bl a förlänga vridkurvan några hundra (eller ibland något tusen) varv och därmed ge högre toppfart. De kan också öka vridet vid samma varv. Då orkar den med en högre drevning som ger högre toppfart.

3. Svårt att säga. Det kan aldrig bli några fantasi-siffror om det redan sitter hyfsade pipor på från början. Ju bättre orginal - desto svårare att förbättra. Det brukar handla om några hästar per 125cc. För bästa resultat, ta bort ev restriktioner på insugsidan och sedan bestycka rätt efteråt. Se nedan.

4. Ja :yoparty

5. Ja, Även snutar gillar gott ljud:yoparty

6. Inte nödvändigtvis. Men, man bör alltid ha koll på blandningen och byte av system påverkar ofta blandningen i någon riktning. Har man tur så är det åt rätt håll. Man kan inte säga hur det blir med säkerhet eftersom det är relaterat till hur det var innan. Kort svar: Efter byte, kolla och ev justera blandningen. Du vill dessutom magra ut till bästa effekt eller nära på i alla fall. Går det för rikt (som det ofta gör) så tappar man effekt. Går det för magert så varvar det men med dåligt vrid (och därmed effekt).
 
tja

steffo skrev:
Hej Cristoffer :hej

Är inte så himla hemma på vilket avgasystem som är bäst till din hoj så det överlåter jag till andra.

Men jag kan lova dig att du kommer att få ett mycket härligare ljud än det lite damsugar betonade ljudet du har nu ;)

Och jag kan också lova dig att polisen inte kommer att bry sig.

Syns! Kanske kommer och käkar på donken nån dag :tungan

Mvh, Stefan


Hej!! Jobbar inte så ofta nu. Ska köra vänern runt imorron lördag:) med pappa. Ska bli kul, sen ska jag kolla på en suzuki rg 92a i sala. kostar 17500. Men får se om jag köper den:) troligtvis inte, för den ha rgått ca 2700mil , kanske dags för motorrenovering snart.. :död men vi kanske ses på gatorna nån dag, ha det bra. //Chrille
 
hej!!

#Olsson# skrev:
1. Jollymoto är normalt sett alltid bättre(och dyrare) än Gianelli. (finns två varianter till modellen, den ena lite extremare än den andra)

2. Ja. Typiska egenskaper för 2-takt är att vridet faller av tvärt och vid <för lågt> varvtal. Kit-pipor brukar bl a förlänga vridkurvan några hundra (eller ibland något tusen) varv och därmed ge högre toppfart. De kan också öka vridet vid samma varv. Då orkar den med en högre drevning som ger högre toppfart.

3. Svårt att säga. Det kan aldrig bli några fantasi-siffror om det redan sitter hyfsade pipor på från början. Ju bättre orginal - desto svårare att förbättra. Det brukar handla om några hästar per 125cc. För bästa resultat, ta bort ev restriktioner på insugsidan och sedan bestycka rätt efteråt. Se nedan.

4. Ja :yoparty

5. Ja, Även snutar gillar gott ljud:yoparty

6. Inte nödvändigtvis. Men, man bör alltid ha koll på blandningen och byte av system påverkar ofta blandningen i någon riktning. Har man tur så är det åt rätt håll. Man kan inte säga hur det blir med säkerhet eftersom det är relaterat till hur det var innan. Kort svar: Efter byte, kolla och ev justera blandningen. Du vill dessutom magra ut till bästa effekt eller nära på i alla fall. Går det för rikt (som det ofta gör) så tappar man effekt. Går det för magert så varvar det men med dåligt vrid (och därmed effekt).


Tack för svaren!! Vet du hur mycket större munstycke till förgasaren jag behöver köpa?? :)
 
Tzr91 skrev:
Vet du hur mycket större munstycke till förgasaren jag behöver köpa?? :)

Nej och det vet ingen annan på jorden heller. Frågan är ungefär lika svår som "hur mycket mer eller mindre vatten behöver jag ge min blomma som står i fönstret här". Dessutom kanske du får gå ned i munstycken. Det vet du inte förens du börjar prova. Läs 6 och alla andra trådar om ämnet så får du grepp på't.

/h
 
om ett begangat effektrör

Hejsan, förlåt att jag snor tråden lite men jag har en fråga om hur mycket jag kan få för 6 år gammalt effektrör till en yamaha. jag har inte en aning om det :3freak . de är i perfa skicka och utan rost. snäla hilfe
 
Tzr91 skrev:
Tja! Jag funderar på att köpa effektrör till min tzr.
Vilket är bäst, Giannelli eller jollymoto? Ger ett sånt system bättre acc/toppfart?
Hur mkt ger det i HK cirka?

Blir det skönt ljud? Reagerar polisen på det? Måste man byta nåt munstycke om man sätter på sånt system?
Tacksam för svar//Chrille
Vad jag vet på en NS så gör det mellan 6-7 hk det är en del. men de beror väl säkert på att originalsystemet är kasst. ska ge några km på toppfart också.
Jag har beställt ett gianelli nu till min får se vad de gör för skillnad.
 
philsson skrev:
Vad jag vet på en NS så gör det mellan 6-7 hk det är en del. men de beror väl säkert på att originalsystemet är kasst. ska ge några km på toppfart också.
Jag har beställt ett gianelli nu till min får se vad de gör för skillnad.



Det är sådant vi kallar för mo mo mo mop moppe***** inlägg...
Den dagen endast ett effektsystem ger 6-7hk på en tvåtakt tänker jag aldrig byta upp mig..... :fatta!

Bestyckningen är A och O :tummenupp
 
shoik skrev:
Det är sådant vi kallar för mo mo mo mop moppe***** inlägg...
Den dagen endast ett effektsystem ger 6-7hk på en tvåtakt tänker jag aldrig byta upp mig..... :fatta!

Bestyckningen är A och O :tummenupp

Du gör mig ledsen när du säger sådär. :gråta
Eh.. det är allt jag vet om mitt effektsystem. De var på en sida på nätet dom sålde gianelli, stod i af 6-7 hk. men de borde väl säga nåt eller?.
:va
 
the_shadow skrev:
Hejsan, förlåt att jag snor tråden lite men jag har en fråga om hur mycket jag kan få för 6 år gammalt effektrör till en yamaha. jag har inte en aning om det :3freak . de är i perfa skicka och utan rost. snäla hilfe

Tusenlapp kanske
 
philsson skrev:
Du gör mig ledsen när du säger sådär. :gråta
Eh.. det är allt jag vet om mitt effektsystem. De var på en sida på nätet dom sålde gianelli, stod i af 6-7 hk. men de borde väl säga nåt eller?.
:va

Kanske om man tar bort stypningarna, sätter på effektsystem och bestyckar om :tungan
 
philsson skrev:
Du gör mig ledsen när du säger sådär. :gråta
Eh.. det är allt jag vet om mitt effektsystem. De var på en sida på nätet dom sålde gianelli, stod i af 6-7 hk. men de borde väl säga nåt eller?.
:va


Lär va ganska överdrivet, precis som alla effektsiffror som ges ut av tillverkare..
 
cRoC skrev:
Lär va ganska överdrivet, precis som alla effektsiffror som ges ut av tillverkare..
Ja det tror jag säkert.. inte inne så mycket på detta med effekt osv. har ingen aning om det går att åstadkomma.. men man lär ju märka ifall de e nån skillnad.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top