Effektkurvor för borrade GSXR-1100?

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Någon som vet vart jag hittar effektkurvor för exempelvis 1198-kit? Helst även i kombination med förgasarbyte.

Just nu kör jag med 77mm Wiseco Piston 1117cc (75,5/1074 orginal). Skulle va intressant att se hur mycket skillnad det är mellan 1117 och de värre cyllarna.
 
Last edited:
Förgasarna som sitter i nu är alltså orginal (BST40).
 
Vridmomentet ökar relativt linjärt i relation till kubikökning, däremot effekten blir bara hälften procentuellt mot kubikökningen. Får du t.ex. 10 Nm extra vrid får du ca 3 hästar hästar extra i effekt.

T.ex. har du nu 100 hästar och 100 Nm och lägger på 15% kubik får du ca 115 Nm vrid men bara ca 107 hästar. För att få en lika linjär effektökning lär du förlänga öppettiderna på kamaxlarna (samtidigt förmodligen öka på förgasarstorleken ett snäpp).

berggren_martin skrev:
Någon som vet vart jag hittar effektkurvor för exempelvis 1198-kit? Helst även i kombination med förgasarbyte.

Just nu kör jag med 77mm Wiseco Piston 1117cc (75,5/1074 orginal). Skulle va intressant att se hur mycket skillnad det är mellan 1117 och de värre cyllarna.
 
andersbrink skrev:
Vridmomentet ökar relativt linjärt i relation till kubikökning, däremot effekten blir bara hälften procentuellt mot kubikökningen. Får du t.ex. 10 Nm extra vrid får du ca 3 hästar hästar extra i effekt.

T.ex. har du nu 100 hästar och 100 Nm och lägger på 15% kubik får du ca 115 Nm vrid men bara ca 107 hästar. För att få en lika linjär effektökning lär du förlänga öppettiderna på kamaxlarna (samtidigt förmodligen öka på förgasarstorleken ett snäpp).
Tack för infon.

I så fall lär det märkas skillnad på vridet, men frågan är om det är värt det. Det sitter ganska rejäla förgasare orginal på denna jämfört med äldre gsxr. Måste dom bytas också så blir det definitivt för dyrt i nuläget.
 
Du har väl portat toppen ?
En kompis plockade 180 bakhjulshästar ur en 1195 cc vatten, med Keihin 39 eller 41 brygga, större ventiler, kammar och mycket portning.
 
Här är dynokurvorna från min hoj, det är en gammal oljekyld motor men du borde få en uppfattning om vilka skillnader det kan bli.

Blå kurva: 1052cc, portad och planad topp, Mikuni CV40 med steg3 Dynojet, V&H avgassystem och Dyna tändspolar.

Röd kurva: CV40 gasarna bytta mot RS36 flatslide.

Grön kurva: Borrad 1166cc.


dynorun2.jpg
 
®1100 skrev:
Här är dynokurvorna från min hoj, det är en gammal oljekyld motor men du borde få en uppfattning om vilka skillnader det kan bli.

Blå kurva: 1052cc, portad och planad topp, Mikuni CV40 med steg3 Dynojet, V&H avgassystem och Dyna tändspolar.

Röd kurva: CV40 gasarna bytta mot RS36 flatslide.

Grön kurva: Borrad 1166cc.
Det där var trevliga kurvor må jag säga :)

Vi får väl se om det blir trimning eller hojbyte sen när man lyckats skrapa ihop pengar.
 
J.J skrev:
Du har väl portat toppen ?
Ärligt talat så har jag inte hunnit öppna upp och kolla vad som gjorts på denna. En av de tidigare ägarna ströp ner den på pappret från 114 kW till 72 kW, troligtvis för att få billigare försäkring. Senare lämnades den in på MC express för bättre sång och gång. De plockade bort strypningarna igen, bytte avgassystem och borrade till 1117. Om de gjorde något mer vet jag som sagt inte eftersom jag inte har kollat.
 
Ser ut som om rs36orna var onödigt stora innan sista volymökningen.
Tittar man på spec.vrid så blir det i tur o ordning 97.9, 103.6 o 100.3 Nm/l.
Får jag spekulera så skulle kanske motorn kunna dra lite nytta av bättre andning, det lägre spec.vrid värdet visar att den inte utnyttjar volymökningen fullt ut. Men fy f-n, det är imponerande värden, tycker
/u
editerat efter Anders' inlägg nedan.
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Ser ut som om rs36orna var onödigt stora innan sista volymökningen.
/u

På en originaltopp är det iaf. Insuget på en GSXR1100 topp (alla luft/olje modeller) är bara 34 mm så det optimala borde vara en FCR35'a.
 
Min gamla 1340 Bandit 11.5:1 motor med en Lazer "Stage 5" topp med 31/26 ventiler utan någon plastning alls plus GX21-kammar och RS40. Dvs en ren gatmotor.
 

Bifogat

  • 182hp.jpg
    182hp.jpg
    36.9 KB · Visningar: 271
Här kommer mina kurvor! :) 1109 kubik, JE-kolvar, smoothbore 33:or, prostreetportad topp, 13:1 i komp, original kammar. Fick en liten dipp i vridet, men det skulle tydligen kunna förbättras med ett annat avgassystem. Jaja... den går bra ändå! :tummenupp
 

Bifogat

  • R1100dyno.jpg
    R1100dyno.jpg
    137.3 KB · Visningar: 261
lahi skrev:
Fick en liten dipp i vridet, men det skulle tydligen kunna förbättras med ett annat avgassystem.

Den där dippen vid 5800 varv kan bero på att att dina flottörer är för snålt ställda. Enligt Mikuni ska dom ställas till 17 mm men kommer _alla_ från fabriken satta till allt emellan 21 - 23 mm, det är alldeles för snålt. Normalt på en gammal gsxr-1100 med CV-förgasare är att dippet kommer runt 5200 varv.

Men, eftersom det är icke-CV förgasare kan det även bero på att ax-pumpens tillskott "tar slut" vid det där intervallet. Det går också att justera. Enklast att utröna det är genom att utföra en bänkning en gång till vid 1/4, 1/2 respektive 3/4 gasutslag (då trottelnålen är lite inblandad och bör jämna ut vridkurvan).
 
-91 GSX-R 1100. 1216cc

Min gamla knarr var borrad till 1216cc, med planad, portad och plastad topp. 30 mm insugsventiler original avgas. Original vacuum CV40 förgasare med dynojet kitt. K&N lösa filter (dubbelmodell). Yoshimura 4-1 "Race only" helsystem.

Den svarta kurvan är 1216cc från 1999.
Det lilla glappet på bromsningen är ett litet hjulspinn. :yoparty
Den gröna kurvan är orginalborrning med endast lite portning, samt Micron 4-2-1 system, från 1997 (då jag köpte hojen).

Tidrapporten är min bästa jag lyckades få till under säsongen.. Man har ju dock lite att göra på reaktionen.. :fakta

Duken är LITE långsammare.... den ligger på mellan-12´or... :huvet Svårt att hålla nere framhjulet.. :tungan

Mvh Jugge.
 

Bifogat

  • BEA.JPG
    BEA.JPG
    107.4 KB · Visningar: 232
  • BEA2.JPG
    BEA2.JPG
    107.6 KB · Visningar: 195
Last edited:
Mina R motorer genom Åren :

86:med 1109cc,portad, RS 36, accelspolar, v&h CO gav 142 corr sae på baken. vrid ? bästa et 10,08/222.

86:med 1195 cc 14:1,portat,30/26, RS40,Murray sidewinder gav 166
131Nm....9,77/241.

89:a med 1216 12:1 Web 348 kammar portad, Rs 36 V&H gav 161
125 Nm

89:a med 1308 12:1, 30/26 portad, Dyna 2000,Web 348 gav 173
135 Nm .....9,63/236

89:a med 1371 14,5:1 31/26 portat/plastad, dyna 2000 CM G9/G7
TMR-41:or Cope rör....193/146 Nm...9,05/250

89:a med 1405 16:1 32/28 portad/plastad Dport.avgas G13/G7 Lectron44
vaacumpump gav 205 hk/150Nm.....8,94/262
 
Roos skrev:
1) 86:med 1109cc,portad, RS 36, accelspolar, v&h CO gav 142 corr sae på baken. vrid ? bästa et 10,08/222.
2) 86:med 1195 cc 14:1,portat,30/26, RS40,Murray sidewinder gav 166 131Nm....9,77/241.
3) 89:a med 1216 12:1 Web 348 kammar portad, Rs 36 V&H gav 161 125 Nm
4) 89:a med 1308 12:1, 30/26 portad, Dyna 2000,Web 348 gav 173 135 Nm .....9,63/236
5) 89:a med 1371 14,5:1 31/26 portat/plastad, dyna 2000 CM G9/G7 TMR-41:or Cope rör....193/146 Nm...9,05/250
6) 89:a med 1405 16:1 32/28 portad/plastad Dport.avgas G13/G7 Lectron44 vaacumpump gav 205 hk/150Nm.....8,94/262
Vilket ger spec.vrid (~bmep):
1) ??? Nm/l
2) 109.6
3) 102.8
4) 102.2
5) 106.5
6) 106.8

Alltid kul kolla sånt, tycker
/u
 
vad innebär det att en topp är plastad? har aldrig hört det uttrycket förut.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top