Effekter GSX 750-GSX 750F?

Phyllerin

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Smålandsskogen
Hoj
Bandit 1200 - 03 Honda XR600R 1986
Jag har för tillfället en GSX 750 alltså den nakna körskolehojen inte så värst rejsig men som nybliven far så får man vara nöjd med det lilla.
Nu till ämnet.
En GSX 750-F har 94hk enl papper medan naken versionen har 86 enl. papper.
Det verkar troligt att det skulle vara samma motor.
Var är effekten?
Det kanske bara är ljuddämparen som käkar sju hästar men det verkar lite väl häftigt.
Det kanske sitter någon annan strypning?

Någon som vet eller vågar spekulera?
 
Tjenna..

Motorerna är i grunden samma men har olika trimmningsgrad för att få olika vridmomentskurvor. Lägre effekt i detta fall ger en jämnare (starkare på lägre varv) vridmomentskurva i din hoj. GSXF:en har en lite spetsigare karaktär. Detta kan säkert åstakommas med olika kamaxlar, fuggar m.m
 
TRIXXER skrev:
Tjenna..

Motorerna är i grunden samma men har olika trimmningsgrad för att få olika vridmomentskurvor. Lägre effekt i detta fall ger en jämnare (starkare på lägre varv) vridmomentskurva i din hoj. GSXF:en har en lite spetsigare karaktär. Detta kan säkert åstakommas med olika kamaxlar, fuggar m.m

Vet du om det är samma förhållande med de äldre EF versionerna (-84)? Jag upplever att den drar på ganska bra från 6000 varav o framåt men är ganska död innan?
 
Araikaj skrev:
Vet du om det är samma förhållande med de äldre EF versionerna (-84)? Jag upplever att den drar på ganska bra från 6000 varav o framåt men är ganska död innan?

Hallå

Skulle tro det....svårt att få en radfyra på 750 kubik att vakna till liv under 6000 varv. Skulle dock tro att skillnaden inte är vidare dramatisk på gsx 750 VS GSXF 750. Har kört bägge, har för mig att GSXF är lite tyngre me.
 
TRIXXER skrev:
Hallå

Skulle tro det....svårt att få en radfyra på 750 kubik att vakna till liv under 6000 varv. Skulle dock tro att skillnaden inte är vidare dramatisk på gsx 750 VS GSXF 750. Har kört bägge, har för mig att GSXF är lite tyngre me.


Allt under 8000 varv är transportläge med en sådan.
Jag hade en XJR 1300 förut , där rörde det sig om andra varvtal men visst även den gav en extra puff efter 8000.
 
Araikaj skrev:
Vet du om det är samma förhållande med de äldre EF versionerna (-84)? Jag upplever att den drar på ganska bra från 6000 varav o framåt men är ganska död innan?
Det är en helt annan motor än de senare oljekylda och har aldrig haft mer än de ~85 hkr den levererade som ny.
 
Phyllerin skrev:
Någon som vet eller vågar spekulera?
Jag lägger min röst på att den vanliga hojen har andra fuggar för ett flackare effektregister. Någon direkt "strypning" tror jag inte det är.
 
Har en GSX 750 EF-84 och en GSX 750 F -01.

Visst är det skillnad på dem(konstigt annars med 17 år mellan).
Det är bättre tryck i F:en i alla växlar, roligare att köra, inte så vindkänslig, inte så mycket dyrare i försäkring

Jag kan bara säga att jag gillade mitt byte, (vem vill inte ha en nyare båge :tungan )
 
Araikaj skrev:
Vet du om det är samma förhållande med de äldre EF versionerna (-84)? Jag upplever att den drar på ganska bra från 6000 varav o framåt men är ganska död innan?

Den fick kritik vid införandet 84 av svenska mc-tidningar för just det. Tom i botten men vaknar till liv vid 5 - 6000 varv. Hade själv en 80:a som hade bättre botten men inte riktigt lika mycket topp som 84:an. I praktiken ingen större skillnad men ändå...


Om man ser till årsmodell 99 GSX750F(katana i staterna) kontra GSX750(Inazuma i tyskland) skiljer de i fuggar 36 mm mot 32 enl KGK, kanske kammar också, men i grunden är det samma motor, borr och slag mm.
 
Anders R skrev:
Om man ser till årsmodell 99 GSX750F(katana i staterna) kontra GSX750(Inazuma i tyskland) skiljer de i fuggar 36 mm mot 32 enl KGK, kanske kammar också, men i grunden är det samma motor, borr och slag mm.

Det jag har lärt mig är att det i min GSXF -99 är samma motor som i GSXR -99, men att kammar, låda och varvstopp skiljer. Om man pillar bort det lilla strypning som ska finnas på avgassidan vill säga... :)
Jag är då mer än nöjd med min, kanske skulle velat ha en lite lättare hoj, och som tål att lägga lite mer, men å andra sidan är den snäll, har trygga vägegenskaper och är en perfekt allroundhoj som både inbjuder till aktiv körning på kurviga vägar, långåkande med packning och tant bakpå och åka till jobbet-hoj! :tummenupp
 
Hoztic skrev:
Det jag har lärt mig är att det i min GSXF -99 är samma motor som i GSXR -99, men att kammar, låda och varvstopp skiljer. Om man pillar bort det lilla strypning som ska finnas på avgassidan vill säga... :)
Jag är då mer än nöjd med min, kanske skulle velat ha en lite lättare hoj, och som tål att lägga lite mer, men å andra sidan är den snäll, har trygga vägegenskaper och är en perfekt allroundhoj som både inbjuder till aktiv körning på kurviga vägar, långåkande med packning och tant bakpå och åka till jobbet-hoj! :tummenupp

Nja, snarare som i fram till -92 cirka. 99ans GSXR lär vara vattenkyld men din och min är fortfarande luft/oljekylda. Din spis är från gamla GSXR750 och min från gamla GSXR1100. Slitstarka, långlivade och trimvänliga gamla spisar. Dina andra kriterier var väl avgörande för mitt val av mc också. Men jag ville ha lite mer motor. Dock var gsxf:en en kandidat också.
 
Hoztic skrev:
Det jag har lärt mig är att det i min GSXF -99 är samma motor som i GSXR -99, men att kammar, låda och varvstopp skiljer. Om man pillar bort det lilla strypning som ska finnas på avgassidan vill säga... :)
Jag är då mer än nöjd med min, kanske skulle velat ha en lite lättare hoj, och som tål att lägga lite mer, men å andra sidan är den snäll, har trygga vägegenskaper och är en perfekt allroundhoj som både inbjuder till aktiv körning på kurviga vägar, långåkande med packning och tant bakpå och åka till jobbet-hoj! :tummenupp

Din är inte samma som en 99a utan en 89a men med lägre trimningsgrad för bättre register.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top