Effektbandet på 35kw motorcyklarna, ursprunglig kontra strypt. Åsikter/erfarenheter

Mberg

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2015
Ort
Nacka
Hoj
Snart
Det är så att jag går i köptankar på en 35kwttare men själv inte har möjligheten att testa ifall effektbandet på en strypt motorcykel är märkbart mycket sämre än en med den ursprungseffekten.

Min spontana tanke är ju att en hoj som är byggd för just den effekten lär gå bättre än en strypt. Men då det vore onekligen skönt att kunna behålla cykeln när det är dags för obegränsad A så går jag lite i funderingarna på att en strypt mc förmodligen är bättre för mig så länge det modifierade effektregistret inte förstör upplevelsen för mycket.

I dagsläget står en 35 kw 796 hypermotard väldig högt upp på listen, någon som har erfarenhet/åsikter om den? Eller finns det något annat jag bör titta på?


Trevlig helg :)
 
De flesta twin i mellanklassen funkar kanon strypt till 35kw. Har provat några styckna tex kawa er6, suzuki 650, hyosung 650.

Du märker inte så stor skillnad alls vid normal körning. Det som märks är väl när du trycker på fullt och ska komma upp över 150ish, då kan det börja kännas slö. Förutsatt att du har kört hojen ostrypt, om du bara kör hojen strypt kommer du inte att tänka "oj vad den är slö".

Men man blir glatt överraskad när man kör en 35kw, man tänker den kommer inte gå någonstans. Men det gör den :tummenupp
Ibland märker man inte ens att de är strypta!

Har inte kört de nya 500 med exakt 35kw. Tror fortfarande en strypt mellanklass twin skulle vara bättre.
 
Last edited:
Jag var i liknande situation förra året när jag skulle ta A2-kort och sedan uppgradera till A-kort i slutet på sägongen. Ändå gick jag för en MT-03a som funkar original för A2, blir försäljning nu till våren och bågen var ju hur skön som helst och köra. Även om det garanterat hade gått med en er-6 tex, men nu är man ju på andra tankar och vill nog upp ett steg över Er6 snarare än att vara kvar där ;)
 
Det beror ju helt på vad man utgår ifrån. KTM:s nya 1050 Adventure går att få som A2.
Det är en nedstrokad 1190, problemet var att den inte fick de tänkta 95 hästarna (70 kW) efter kubiksänkningen utan 120 så KTM var tvungna att plocka ner det ytterligare på elektronisk väg.

I A2 så halveras toppeffekten till 35 kW, däremot har ju hojen väldigt mycket med area under kurvan än en mindre maskin som måste högvarvas för att få ut samma effekt (tänker då mest på diverse 250- och 300-varianter) med tanke på att den egentligen har 120 hästar.

Så med andra ord handlar det inte bara om toppeffekt utan hur man kommer dit. En stor strypt motor lär oftast vara betydligt starkare över hela registret (utom på topp) än en liten motor. Däremot kan ju karaktären bli lidande, tänk; traktor.
 
Sedan, om du ska ha A2 i 2 år kommer du antagligen att ha hunnit bli sugen på en annan hoj under tiden så låt inte tankarna på att hojen ska gå att avstrypa och köra med full effekt när du får A spela en jättestor roll i valet av hoj här och nu.
Jag blir sugen på en hel hög hojar varje år. :hihi
 
Bra val av hoj :) den kommer du ha skoj med ...
Men hojar är som kvinnor.. Det finns alldeles för många fina för att kunna välja bara en ;) så om två år är du definitivt sugen på en ny.
 
Tycker du ska titta på Kawasakis er6-n. :) Körde den själv på 25 kw (Inte 35) och tyckte den var riktigt rolig. Med ett bra slip on får du en härlig instegshoj för hälften av vad ducati 796 HM kostar. Försäkringen blir inte skyhög och reservdelar är skitlätt att få tag på då det är Sveriges mest sålda hoj.
Alltså kvaddar du den av okänd anledning när du lär dig köra så svider det inte lika mkt i hjärtat. De flesta har nog ramlat eller gått omkull någon gång under sin lärotid. Jag gjorde det :rodnar
Den funkar även helt ok med full effekt, men efter ett par månader börjar man sukta efter annat och bättre.:hihi
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top