Effekt

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilken är den i förhållande till sin cylindervolym starkaste motor som suttit/sitter i en tävlingsmotorcykel?

Utöver detta grunnade jag på hur utvecklingen av effekt har sett ut i GP och Superbike de tio senaste åren. Jag vill minnas att HRC skulle ha haft 180 bakhjuls-hk i sin RC45. Det ger en litereffekt på 240 hk. Lika mycket som dagens MotoGP-motorer. Kan man för övrigt räkna med att en tvåtaktare presterar just dubbelt så mycket effekt som en fyrtaktare? Jag minns att jag för mer än tio år sedan läste om ett svenskt experiment med en turboladdad tvåcylindrig 250 cc tvåtaktsmotor. Någon som vet mer om den och hur mycket effekt den lämnade?

Nyteknik skrev:
Jag vill minnas att HRC skulle ha haft 180 bakhjuls-hk i sin RC45.

Det låter nästan orimmligt. Är du säker på att det var riktigt friska kusar på bakhjulet?
Och sen är det väl svårt att jämföra tio år tillbaka i de klasserna då reglementen har förändrats så pass mycket.

Nyteknik skrev:
Vilken är den i förhållande till sin cylindervolym starkaste motor som suttit/sitter i en tävlingsmotorcykel?

Utöver detta grunnade jag på hur utvecklingen av effekt har sett ut i GP och Superbike de tio senaste åren. Jag vill minnas att HRC skulle ha haft 180 bakhjuls-hk i sin RC45. Det ger en litereffekt på 240 hk. Lika mycket som dagens MotoGP-motorer. Kan man för övrigt räkna med att en tvåtaktare presterar just dubbelt så mycket effekt som en fyrtaktare? Jag minns att jag för mer än tio år sedan läste om ett svenskt experiment med en turboladdad tvåcylindrig 250 cc tvåtaktsmotor. Någon som vet mer om den och hur mycket effekt den lämnade?

Intressant fråga, jag skulle tippa på Aprilias RSW125 eller RSW250 av senaste snitt.

Att Honda skulle haft 180 bakhjulshästar i sin RC45 låter inte speciellt troligt. Förmodligen är det vevaxelhästar det pratas om.

Jag är fö ganska säker på att man inte kan räkna med att en tvåtaktare är dubbelt så stark vid samma antal cylindrar/cylindervolym. Visst den tänder varje varv men är inte lika effektiv som en fyrtaktare. Har läst det i nån teknikrunkarartikel i Motocourse eller nåt, nån motorguru kan säkerträtta mig om jag har fel.

Vad gäller effektutvecklingen inom Superbike så kan nämnas Ducatis 851 från 1988 med 120 bakhjulshästar. 955:an från mitten av 90-talet med ca 145 till dagens bestialiska 999 med närmare 200 bakhjulshästar.

Victor skrev:
Det låter nästan orimmligt. Är du säker på att det var riktigt friska kusar på bakhjulet?
Och sen är det väl svårt att jämföra tio år tillbaka i de klasserna då reglementen har förändrats så pass mycket.
Jag är inte säker. Det kan ha varit effekten på vevaxeln. Men jag minns att den var den starkast i Superbike då.

Jo, reglementet i Superbike har förändrats. Men det är imponerande att man för snart tio år sedan lyckades med ett sådant effektuttag ur en serieproducerad 750-motor.

Chris Ash skrev:
Intressant fråga, jag skulle tippa på Aprilias RSW125 eller RSW250 av senaste snitt.

Att Honda skulle haft 180 bakhjulshästar i sin RC45 låter inte speciellt troligt. Förmodligen är det vevaxelhästar det pratas om.

Jag är fö ganska säker på att man inte kan räkna med att en tvåtaktare är dubbelt så stark vid samma antal cylindrar/cylindervolym. Visst den tänder varje varv men är inte lika effektiv som en fyrtaktare. Har läst det i nån teknikrunkarartikel i Motocourse eller nåt, nån motorguru kan säkerträtta mig om jag har fel.
Hur starka är dagens Aprilia 125 och 250?

Nyteknik skrev:
Jag är inte säker. Det kan ha varit effekten på vevaxeln. Men jag minns att den var den starkast i Superbike då.

Jag skulle tro att Honda RC45 hade runt 150 på hjulet när den kom för att sedan ha kanske 165 i den sista versionen. Hondaförarna klagade i alla fall högljutt på att de inte hade effekt nog att matcha Ducatin, enter VTR1000SP1.....

Nyteknik skrev:
Hur starka är dagens Aprilia 125 och 250?

Vet inte riktigt. De är rätt hemlighetsfulla av sig och det kan vara svårt att veta vilka normer de anger sin effekt efter. Men Rocky Stargel (teamchef för AMA-vinnaren Chuck Sorensen) bänkade sin förstahoj till 102-103 på hjulet. I samma bänk hade nog årets fabrikare gett 110.

specifik effekt.....

Det handlar väl mkt om fyllnadsgrad - hade båda typerna av motorer samma fyllnadsgrad skulle tvåtaktaren producera ganska precis den dubbla effekten.

Hur väl fyller tvåtaktarna idag sina cylindrar ? 70-80% !?!, och en vältrimmad fyrtaktare ? - över 100% kanske - även utan överladdning......

Nyteknik skrev:

Kommer ihåg att aomc eller mc nytt för ca 10år sen byggde turbo på en tzr125 har för mej att den gav omkring 45 hp mot 27 orginal.

Ca 400 literhästar på 2-taktare är väl ungefär "norm" för grymma maskiner? Doohan hade väl ca 200 kusar i sina värsta maskiner... Kul att jämföra med SS600 där de värsta maskinerna har över 150 hästar vilket ger 250 literponies.

Det borde väl vara en effekt av bränslereglementet att man inte tar ut mer ur dagens MotoGP-hojar, för någon annan anledning att de trimmar "mindre" än SS600-hojarna kan jag inte komma på. Sen har väl iofs inte SS-hojarna körbara register mellan 5000-15000, men ändå....

Chrille skrev:
Ca 400 literhästar på 2-taktare är väl ungefär "norm" för grymma maskiner? Doohan hade väl ca 200 kusar i sina värsta maskiner... Kul att jämföra med SS600 där de värsta maskinerna har över 150 hästar vilket ger 250 literponies.

Det borde väl vara en effekt av bränslereglementet att man inte tar ut mer ur dagens MotoGP-hojar, för någon annan anledning att de trimmar "mindre" än SS600-hojarna kan jag inte komma på. Sen har väl iofs inte SS-hojarna körbara register mellan 5000-15000, men ändå....
Det jag har läst om effekten i MotoGP hojarna så handlar det inte om möjligheten att ta ut mer effekt utan problemen att få ner den effekten i backen. Som det är nu saknas det fäste som behövs för de högre effekterna.
Snart ska de ju gå ner till 800 cc dessutom. Det finns ju förståsigpåare som menar att de hojarna komemr bli mer svårkörda eftersom man kommer trimma dem håprdare. Bra det tycker jag för då sållas agnarna från vetet ännu mer.

Har verkligen en SS600 över 150 hk?

Enligt Stigefelts mek på Gelleråsen som jag och Nyteknik pratade med så hade de knappa 140 (137 eller vad han sa) och "det räckte för att vara bland de snabbaste i VM".

Ducati angav också runt 140 för sin 749.

Goodstuff skrev:
Det jag har läst om effekten i MotoGP hojarna så handlar det inte om möjligheten att ta ut mer effekt utan problemen att få ner den effekten i backen. Som det är nu saknas det fäste som behövs för de högre effekterna.
Snart ska de ju gå ner till 800 cc dessutom. Det finns ju förståsigpåare som menar att de hojarna komemr bli mer svårkörda eftersom man kommer trimma dem håprdare. Bra det tycker jag för då sållas agnarna från vetet ännu mer.

Med 4 cylindrar låter det som att de inte har mycket i reserv. Visst kan man plocka ut närmare 300hk ur en 1000cc men då ska man gärna ha en V8 eller mer, löjligt höga varv och i alla fall 10 växlar på en motorcykel. Ingenjörerna påpekar dessutom att "we're always on a quest for more horsepower".

Chris Ash skrev:
Har verkligen en SS600 över 150 hk?

Enligt Stigefelts mek på Gelleråsen som jag och Nyteknik pratade med så hade de knappa 140 (137 eller vad han sa) och "det räckte för att vara bland de snabbaste i VM".

Ducati angav också runt 140 för sin 749.

Jag menar på veven för jag tror faktiskt det är där de flesta officiella siffror kommer ifrån. Hondas "nästan 140 på bakan" på sina SS-hojar får nog anses vara trovärdigt, men att det resulterar i över 150 i rovan får nog höra till det felmarginalerna.

Chris Ash skrev:
Med 4 cylindrar låter det som att de inte har mycket i reserv. Visst kan man plocka ut närmare 300hk ur en 1000cc men då ska man gärna ha en V8 eller mer, löjligt höga varv och i alla fall 10 växlar på en motorcykel. Ingenjörerna påpekar dessutom att "we're always on a quest for more horsepower".
Frågan är vad man menar med mer hästkrafter då. OM jag fått rätt uppgifter så tar man inte ut allt vad som går ur supermoto-VM-hojjarna utan man försöker få bredd på registret istället, mest för att mer toppeffekt e obrukbart. I motogp lär det väl vara ungefär likadant, mer hitta greppet än ha mycket att köra med...

...dagens motogp-hojjar på 80talets däck vore fränt att se :banana

Chrille skrev:
Jag menar på veven för jag tror faktiskt det är där de flesta officiella siffror kommer ifrån.

Du kan mycket väl ha rätt, Honda är i alla fall väldigt glada för att ange effekt på veven och det brukar vara vad man gör i Superbike VM där man inte är lika hemliga som i GP. "Over 240bhp" är väl standardangivelsen för de flesta MotoGP-hojar idag. Precis som "Over 190bhp" var det för 500:orna.

Aprilia och Ducati tror jag dock alltid har angivit effekt på hjulet.

OlleR skrev:
Frågan är vad man menar med mer hästkrafter då. OM jag fått rätt uppgifter så tar man inte ut allt vad som går ur supermoto-VM-hojjarna utan man försöker få bredd på registret istället, mest för att mer toppeffekt e obrukbart. I motogp lär det väl vara ungefär likadant, mer hitta greppet än ha mycket att köra med...

...dagens motogp-hojjar på 80talets däck vore fränt att se :banana

Visst, det är ju alltid en kompromiss mellan register och toppeffekt samt även driftsäkerhet. Om du inte heter Rolf Biland då......

Chris Ash skrev:
Med 4 cylindrar låter det som att de inte har mycket i reserv. Visst kan man plocka ut närmare 300hk ur en 1000cc men då ska man gärna ha en V8 eller mer, ....

Det tror jag faktiskt inte på. Och när jag ändå gissar så gissar jag vidare att 300 kusar är lätta att hitta i dagarnas motoGPhojar. Brutalare register, men det borde finnas där.

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back