Effekt och strypning CBR 1000F

wesse74

wesse
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 1000F -96
Halloj :banana

Det finns ju en del trådar med frågor angående strypningar od. men jag har inte funnit nån som passa på min :confused: Köpte min cykel förra helgen och har luskat lite sen dess, CBR tusingarna har ju 74 lr 100kW som det verkar. Min däremot, som btw är importerad från nånstans; har 90kW uppgiven effekt i regbeviset :va
Nån som har ett svar till mig angående detta fenomen huruvida det kan stämma och isf var och hur kan den vara strypt?! Skulle vara så underbart med lite support från mina likar :tummenupp Man vill ju ha all tillgänglig effekt när man ska ut och göra av med bränsle.....

Hoppas detta faller väl ut// A

OM din är strypt så är det insugningsgummi mellan föggar och topplock som har förträngning som reducerar effekten.
Ska väll ha ca 132-136 kaniner ostrypt.

Ett sätt att kolla de hela är att lyfta på tanken å ta bort luftburken så att luftinsläppet på föggarna blir frilagd.
Se till att ha en bra lampa som kan lysa in i kanaler...
Vrid fullgas så att spjället öppnas helt.
Lyft försiktigt på trotteln till öppet läge...
Lys in i kanalen så ska du kunna se trottelnålen, spjället och övergången till insugsgummit.
Är de stryp-gummin så ska du se att arean minskar rejält i gummit...
Är de ostrypt gummi så är kanalen jämn in mot toppen, och man en bit innåt där delningen till de två ventilerna kommer sedan.

Viss strypning KAN vara att trotteln inte kan öppnas helt (mer vanligt på Kawa GPZ900R/1000RX). Och underliga pluggningar i avgasrören å ljuddämparen förekommer på 80-talsmaskiner.

OM din är strypt så är det insugningsgummi mellan föggar och topplock som har förträngning som reducerar effekten.
Ska väll ha ca 132-136 kaniner ostrypt.

Ett sätt att kolla de hela är att lyfta på tanken å ta bort luftburken så att luftinsläppet på föggarna blir frilagd.
Se till att ha en bra lampa som kan lysa in i kanaler...
Vrid fullgas så att spjället öppnas helt.
Lyft försiktigt på trotteln till öppet läge...
Lys in i kanalen så ska du kunna se trottelnålen, spjället och övergången till insugsgummit.
Är de stryp-gummin så ska du se att arean minskar rejält i gummit...
Är de ostrypt gummi så är kanalen jämn in mot toppen, och man en bit innåt där delningen till de två ventilerna kommer sedan.

Viss strypning KAN vara att trotteln inte kan öppnas helt (mer vanligt på Kawa GPZ900R/1000RX). Och underliga pluggningar i avgasrören å ljuddämparen förekommer på 80-talsmaskiner.

Tackarrrr :tummenupp

Ska kolla på detta med insugen, verkar vara samma som på hojar med 74kW. Ang avgaset tror jag inte det finns nåt kvar, om det ens funnits, eftersom det sitter ett Scorpion slip på den :yoparty

Tack för den inputen så länge

Mer funderingar kring effekt CBR

Halloj :)

Har surrat lite med folk på jobbet och börjat fundera på Dynojet till min maskin eftersom det sitter ett slipon på :confused: Kan detta vara nåt för mig?? Hur går det till?? Gör man jobbet själv lr lämnar man bort den?? Många frågetecken i min tillvaro just nu, men de gör inget eftersom jag säkert får svar jag känns tillfreds med :tummenupp

Peace// Anders:yoparty

Halloj :)

Har surrat lite med folk på jobbet och börjat fundera på Dynojet till min maskin eftersom det sitter ett slipon på :confused: Kan detta vara nåt för mig?? Hur går det till?? Gör man jobbet själv lr lämnar man bort den?? Många frågetecken i min tillvaro just nu, men de gör inget eftersom jag säkert får svar jag känns tillfreds med :tummenupp

Peace// Anders:yoparty
Strunta i dynojet-kitet. Köp en dimension större huvudmunstycken och sätt i istället. Billigare och lika bra.

För att vara helt säker skall du givetvis bänka hojen, men vanligt är att de går lite tunt original. Har bla med buller att göra.

Roberth

Håller med Robban, strunta i kitet och låt firma ställa in förgasarna så kommer du att få en mycket kul maskin.
Ofta så är lågfartmunstycke & huvudmunstycke aningen magra då man sätter dit ett bra slip-on eller 4-1 system.

Jag har själv haft en 89:a med 4-1, K&N-filter och ostrypt som va kanonkul :-)

Last edited:
Håller med Robban, strunta i kitet och låt firma ställa in förgasarna så kommer du att få en mycket kul maskin.
Ofta så är lågfartmunstycke & huvudmunstycke aningen magra då man sätter dit ett bra slip-on eller 4-1 system.

Jag har själv haft en 89:a med 4-1, K&N-filter och ostrypt som va kanonkul :-)

Då kör vi så :tummenupp Ska kolla med lite people om det finns nån i trakten av Ö-vik som är en hejare på dessa inställningar, annars ha ja hört att i Sundsvall finns visst en riktig mc-guru med för mig okänt namn.... Vi får se vad som händer framöver när vägarna blir farbara igen.... :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park