Effekt hos 125 cc motogp hojarna?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hur många hästar har dem?

De borde gå märkbart bättre än exempelvis Aprilia RS 125.

Jag har sökt också, men jag har inte hittat någonting alls.
 
Bojje skrev:
Hur många hästar har dem?

De borde gå märkbart bättre än exempelvis Aprilia RS 125.

Jag har sökt också, men jag har inte hittat någonting alls.


ca 55 kusar på slangen beroende på vilken bänk man använder väger ca 70 kg
 
Fyfan, hur har man kunnat krama ur så många hästar ur en 125 cc?

Sjukt imponerande!
 
Effekt

Bojje skrev:
Hur många hästar har dem?

De borde gå märkbart bättre än exempelvis Aprilia RS 125.

Jag har sökt också, men jag har inte hittat någonting alls.

Dom värsta GP hojarna ligger på 55-60 Hk
MVh
Roffe
 
Hoppas det är 55hk på slangen, annars tycker iaf jag inte att det är speciellt märkvärdigt.

Jag har sett "hemmabyggda" 125kubikare utan överladdning på över 50hk på veven :tummenupp

Nya crosshojjar ligger väl runt en 45hk orginal på vev?
 
Har crossarna mer hästar? Hur kan de då inte mätas med en Aprilia RS 125...?har hört att Aprilian kör ifrån alla crossar ganska lätt
 
Itacha75 skrev:
Ca. 40-45.

Har för mig att GP 125orna ligger på 52 hästar? Eller är jag fel IGEN?
Det kan man kalla utveckling!
När jag började kolla på rr så hade en 125:a 25hk, 250 50hk, 350 70hk
och 500:a ca 90-100hk
 
BMW R90s skrev:
Det kan man kalla utveckling!
När jag började kolla på rr så hade en 125:a 25hk, 250 50hk, 350 70hk
och 500:a ca 90-100hk
När min farsa körde hoj så gick de som min R6a gick strypt i insuget, så hans första kommentar var "det här är ju inte så farligt, går ju riktigt bra" ;D
(tilläggas bör att den är strypt till 20kw och effektkurvan är nästan rak (flat))
 
Bojje skrev:
Slänga på det största drevet, har man någon chans mot en cross då?
Kör du verkligen ZZR600?
Det är väl i princip likadana motorer i crosshojjarna som i asfalträsers, vet inte hur apirjan är växlad men antagligen är den växlad högt på ettan vilket ger ett nederlag när man ska dreva ner så kraftigt iomed att du inte kommer utnytta växlarna rätt.
 
OlleR6 skrev:
Kör du verkligen ZZR600?
Det är väl i princip likadana motorer i crosshojjarna som i asfalträsers, vet inte hur apirjan är växlad men antagligen är den växlad högt på ettan vilket ger ett nederlag när man ska dreva ner så kraftigt iomed att du inte kommer utnytta växlarna rätt.

Jasså, ok. Nej, jag kör inte ZZR 600. Det är farsans, eller var, nu har han en ZX9R. Ville inte att det skulle vara tomt. Men snart blir det en Rs 125.
 
Itacha75 skrev:
Ca. 40-45.

Har för mig att GP 125orna ligger på 52 hästar? Eller är jag fel IGEN?

Det variera såklart beroende på fabrikat, höjd över havet och annat men KTM uppger attd e har 55 hästar i sin 125:a och den är en av de snabbare på gridden. Motorn är konstruerad av tvåtaktsmästaren Bartol så den går riktigt bra.
 
OlleR6 skrev:
Hoppas det är 55hk på slangen, annars tycker iaf jag inte att det är speciellt märkvärdigt.

Jag har sett "hemmabyggda" 125kubikare utan överladdning på över 50hk på veven :tummenupp

Nya crosshojjar ligger väl runt en 45hk orginal på vev?

Mycket skitsnack florerar....

Givetvis är 125cc motorerna i GP de mest högteknologiska och effektstarka 125:or som finns, tror man nåt annat är man bra naiv, effektuppgifter är ganska ovanliga men Bartol uppgav 53hk på hjulet på sin 03:a KTM, med tanke på att Aprilia RSW250 ger 107 så verkar det rimligt att en 125:a har ganska precis hälften. Att hemmabyggda motorer, om vi snackar hemmamek av exempelvis Harald Bartol eller andra motortrimmargenier kan matcha detta är naturligtvis inte omöjligt. Men att kalla det hemmamek är att ta i det grövsta. Dessutom är toppeffekt inte allt, 125:orna på VM nivå har ett ganska grymt register för att få dem så snabba som möjligt runt en bana, alltför många stirrar sig blinda på toppeffekt. Minns den gamla Swiss-Auto motorn i MUZ 500 som gav över 200 hästar men som varken var speciellt snabb runt banan eller i toppfart. Vill man kan man säkert plocka ut 60 hästar, men den cylkeln hade blivit förnedrad i VM.

Nya crosshojar ger ca 35 på hjulet. En 125 racer "standard"., tex Honda RS125R-04 ger cirka 40 eller något däröver.
 
Chris Ash skrev:
Mycket skitsnack florerar....

Givetvis är 125cc motorerna i GP de mest högteknologiska och effektstarka 125:or som finns, tror man nåt annat är man bra naiv, effektuppgifter är ganska ovanliga men Bartol uppgav 53hk på hjulet på sin 03:a KTM, med tanke på att Aprilia RSW250 ger 107 så verkar det rimligt att en 125:a har ganska precis hälften. Att hemmabyggda motorer, om vi snackar hemmamek av exempelvis Harald Bartol eller andra motortrimmargenier kan matcha detta är naturligtvis inte omöjligt. Men att kalla det hemmamek är att ta i det grövsta. Dessutom är toppeffekt inte allt, 125:orna på VM nivå har ett ganska grymt register för att få dem så snabba som möjligt runt en bana, alltför många stirrar sig blinda på toppeffekt. Minns den gamla Swiss-Auto motorn i MUZ 500 som gav över 200 hästar men som varken var speciellt snabb runt banan eller i toppfart. Vill man kan man säkert plocka ut 60 hästar, men den cylkeln hade blivit förnedrad i VM.

Nya crosshojar ger ca 35 på hjulet. En 125 racer "standard"., tex Honda RS125R-04 ger cirka 40 eller något däröver.

Nu var det ju det jag menade med " "hemmabygge" " ;)
Självklart är cyklarna imponerande, och även effektsiffrorna om de bänkar på bakhjulet.
 
En ny orginal crosshoj med obalanserad vev och 100 kg gjutskägg ligger inte en häst över 35-40 på veven!

Runt 30-35 på bakhjulet kanske...

Därav imponerande med 55-60 hästar på en Gp hoj. Fint motorjobb i en sån. =)
 
OlleR skrev:
Hoppas det är 55hk på slangen, annars tycker iaf jag inte att det är speciellt märkvärdigt.

Jag har sett "hemmabyggda" 125kubikare utan överladdning på över 50hk på veven :tummenupp

Nya crosshojjar ligger väl runt en 45hk orginal på vev?


jag känner en kille som har en 04:a ktm 125 och han har 38 hk på bakhjulet och då var det helt orginal...kommer inte ihåg vad han fick med "trimpiporna".
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top