Eclair - någon som vet?

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Är det någon som har koll på vad man får tag i ett bakverk (bakelse?) som heter Eclair?

Jag har av någon anledning hakat upp mig på ett bakverk som jag såg i någon amerikansk film i helgen.

Jag kan inte minnas att jag sett bakverket förut i något konditori/bageri.

Är det någon som har koll?

Bifogat

• eclair.jpg
    eclair.jpg
    19.5 KB · Visningar: 118
  • eclair_choco_gd.jpg
    eclair_choco_gd.jpg
    3.3 KB · Visningar: 765
Solan skrev:
Är det någon som har koll på vad man får tag i ett bakverk (bakelse?) som heter Eclair?

Jag har av någon anledning hakat upp mig på ett bakverk som jag såg i någon amerikansk film i helgen.

Jag kan inte minnas att jag sett bakverket förut i något konditori/bageri.

Är det någon som har koll?

Det där åt vi mycket i Lyon (I Frankrike alltså). Skall luska lite...

Kuritas skrev:
Baka själv! Recept här!

Översätta kan du göra med Babelfish!

Brukar vara sån där gojsig vaniljkrämsfyllning. Gott-gott!

Chou pastry: To put in a water pan at boiling, salt and butter. To withdraw fire and to add the flour gradually while mixing. To vigorously stir up with the spatula out of wooden until obtaining a homogeneous paste smooth good. To return on fire and to work the paste until it falls apart of the pan. To withdraw fire and to incorporate in the spatula the?ufs one by one. 2 To preheat the furnace with 180°C (thermostat 4). To butter a plate and to cool it. To fill with chou pastry a pocket with decoration provided with a smooth casing with 1 cm diameter. To deposit sticks from 8 to 10 cm length on the plate. To whitewash beaten yellows of?ufs slightly. To make cook from 30 to 35 minutes with the furnace, until they are gilded. To remove plate as soon as they are ready and to make them cool on a grid.......

Okej att jag är hyfsat bra på att baka men en taskig översättning från franska till engelska känns till och med som överkurs för mig.

Bikerbitch skrev:
Kika in på mitt gamla jobb. Riddarbageriet på Östermalm Då jag jobbade sålde vi iallafall såna bakverk.

Sådär ja...det finns hopp även för mig och mina fixa ideér.

Edit: finns det förresten ett svenskt namn på skapelsen eller är det Eclair som gäller?

Solan skrev:
Okej att jag är hyfsat bra på att baka men en taskig översättning från franska till engelska känns till och med som överkurs för mig.

Köp en petit choux-mix i en affär plus lite vaniljkräm och blockchoklad. Presto! Easy as pie!

Petite Choux är själva bakelsens bas (stavning??). Eclairs är stora här på irland. Det är som en tunn luftig bakelse som är fylld med vaniljgrädde (Chanilly grädde)och sedan täckta i chokladsås. Ganska överskattade (och jag är ändå ganska galen i sötsaker). Smaken på själva bakelsen är som en tunntunn pannkaka (nästan). Minivarianten heter Profiteroles och ser ut som små eclair kulor.

Last edited by a moderator:
Nursey skrev:
Petite Choux är själva bakelsens bas (stavning??). Eclairs är stora här på irland. Det är som en tunn luftig bakelse som är fylld med vaniljgrädde (Chanilly grädde)och sedan täckta i chokladsås. Ganska överskattade (och jag är ändå ganska galen i sötsaker). Smaken på själva bakelsen är som en tunntunn pannkaka (nästan). Minivarianten heter Profiteroles och ser ut som små eclair kulor.

Vaniljgrädde och chokladsås alltså. Jag vet inte om jag ska bli illamående eller dreggla.
Troligtvis så ser den godare ut än vad den är, men enda sättet att släppa fixeringen blir nog att prova.
Jag har provat på två konditorier i närheten men det blev nobben på båda. :(

Victor skrev:
En såndär ser ut att innehålla minst 450 kalorier. Det är en halvtimmas jogging det.

Försöker du antyda något?
Man kan väl motionera bort det på annat vis? Jag föredrar...inte jogging.

Solan skrev:
Försöker du antyda något?
Man kan väl motionera bort det på annat vis? Jag föredrar...inte jogging.

Om du ska få bort det på annat vis så räcker det inte med 1 timmes doggy-style iaf, det krävs mer än så säger forskarna :3freak

Solan skrev:
Vaniljgrädde och chokladsås alltså. Jag vet inte om jag ska bli illamående eller dreggla.
Troligtvis så ser den godare ut än vad den är, men enda sättet att släppa fixeringen blir nog att prova.
Jag har provat på två konditorier i närheten men det blev nobben på båda. :(
.

De ÄR tråkigare än de ser ut (totalt överskattade) men jag fattar fixeringen :lol

Och Solan behöver inte jogga :mattias ( :hihi )..hon kan lugnt äta sina eclairer :)

Last edited by a moderator:
Dee_cati skrev:
Om du ska få bort det på annat vis så räcker det inte med 1 timmes doggy-style iaf, det krävs mer än så säger forskarna :3freak

hur mycket rör sig en tjej under doggy-style då? :7peta
sätt :tuttar på att rida så borde det ske lite mer aktivitet i fettförbränningen :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman