"EC godkända" helsystem?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Vad betyder att ett eftermarknads avgassystem är "EC type approved"? Betyder det att systemet är tyst nog att klara besiktning, eller har det med avgasrening att göra, eller inget av detta?

Får upp en jävla massa text när jag googlar, men inget användbart.
 
skulle tro att det gäller hur dom klarar bullerkrav vilket är jävligt hårt i många länder.. detta gör dom flesta system numera med Db killern i.. när vi testa ljudmätning vid min Endurobana klara sig ett vanligt acra bättre med Db än halvbra orginal!
 
Det betyder att avgassystemet klarar kraven både på utsläpp och ljud.

Kolla tex på www.arrow.it , där finns de flesta system både som godkända. (morderna cyklar). det som skiljer de åt är att i de godkända sitter det katalysator och i de icke godkända ser det bara ut som att det sitter något i. sen skiljer priset givetvis, men men ett godkänt följer även ett papper med som bevisar att systemet är homologiserat.

Att polisen fått upp ögonen för våra fina avgassystem är inget nytt, det är tom snäppet värre nere i övr europa. Det vi förhoppningsvis ska kunna göra i framtiden är att visa upp homologiseringsbeviset direkt för polisen, och slippa åka till bilprovningen bara för att vi kör med slip-on, så funkar det i resten av EU.
 
Det betyder att avgassystemet klarar kraven både på utsläpp och ljud.

Kolla tex på www.arrow.it , där finns de flesta system både som godkända. (morderna cyklar). det som skiljer de åt är att i de godkända sitter det katalysator och i de icke godkända ser det bara ut som att det sitter något i. sen skiljer priset givetvis, men men ett godkänt följer även ett papper med som bevisar att systemet är homologiserat.

Att polisen fått upp ögonen för våra fina avgassystem är inget nytt, det är tom snäppet värre nere i övr europa. Det vi förhoppningsvis ska kunna göra i framtiden är att visa upp homologiseringsbeviset direkt för polisen, och slippa åka till bilprovningen bara för att vi kör med slip-on, så funkar det i resten av EU.

Homologiserat är ett ord jag ständigt stöter på, jag förstår inte riktigt vad det betyder även att jag har sökt på det. Kan du snälla hjälpa mig!?
 
Homologiserat är ett ord jag ständigt stöter på, jag förstår inte riktigt vad det betyder även att jag har sökt på det. Kan du snälla hjälpa mig!?

Det betyder att tillverkaren har genomgått en certifieringsprocess för att få prylen godkänd att ersätta orginalet. Detta är viktigt på vissa marknader läs:tyskland där de är stenhårda på att det skall vara original eller homologiserade aftermarketprylar. Där får man inte ens köra på vilka däck man vill utan däckfabrikanterna måste homologisera sina däck till varje modell.
 
Det betyder att tillverkaren har genomgått en certifieringsprocess för att få prylen godkänd att ersätta orginalet. Detta är viktigt på vissa marknader läs:tyskland där de är stenhårda på att det skall vara original eller homologiserade aftermarketprylar. Där får man inte ens köra på vilka däck man vill utan däckfabrikanterna måste homologisera sina däck till varje modell.

Jaha, jag misstänkte att det var något sådant! Nu vet jag precis, tackar så mycket! Är inte Sverige på väg åt det hållet nu också, bara det inte blir för petfjask med det så kan det till en viss grad bli bra tror jag? Högre krav på ljud och avgasutsläpp blir det ju för varje dag som passerar!
 
Jaha, jag misstänkte att det var något sådant! Nu vet jag precis, tackar så mycket! Är inte Sverige på väg åt det hållet nu också, bara det inte blir för petfjask med det så kan det till en viss grad bli bra tror jag? Högre krav på ljud och avgasutsläpp blir det ju för varje dag som passerar!

Visst har det blivit värre men man kan fortfarande åka till besiktningen med en cykel som är reglementsvidrig men ser vettig ut och bli godkänd.

By the book är inga miniblinkers ok inte ens om de är korrekt monterade och E-märkta. Slipon som är tyst med dB killer är inte ok. Icke orginal bromspads är inte ok. Däck av annat märke eller ej original dimension är fetbannat osv...
 
Visst har det blivit värre men man kan fortfarande åka till besiktningen med en cykel som är reglementsvidrig men ser vettig ut och bli godkänd.

By the book är inga miniblinkers ok inte ens om de är korrekt monterade och E-märkta. Slipon som är tyst med dB killer är inte ok. Icke orginal bromspads är inte ok. Däck av annat märke eller ej original dimension är fetbannat osv...
Detta gäller väl inte före införandet av helfordonsgodkännandet?
 
Visst har det blivit värre men man kan fortfarande åka till besiktningen med en cykel som är reglementsvidrig men ser vettig ut och bli godkänd.

By the book är inga miniblinkers ok inte ens om de är korrekt monterade och E-märkta. Slipon som är tyst med dB killer är inte ok. Icke orginal bromspads är inte ok. Däck av annat märke eller ej original dimension är fetbannat osv...

hihi, ajdå är jag inte laglig!
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top