Ebayköp, är man skyddad på något sätt utan Paypal?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Jag ropade hem en grej på tyska ebay precis.
Var väl lite impulsgrej sådär, summan det gäller är 51 eur + 15 eur i frakt till Sverige.

Säljaren svarade snabbt på min fråga om frakt häromdagen och jag har sett att han hade 7-8 andra auktioner ute som gick ut ungefär samtidigt. (Var lite olika delar till KTM 990 som jag fattade det, bromsok, slip on etc. några för mycket större summor än det jag ska betala).

Nu accepterar han inte paypal utan vill ha banköverföring och han har inga omdömen alls. Inget konstigt med det, men alla man hört om som blivit blåsta har gjort banköverföring känns det som :gnissla

Så jag undrar, är man skyddad på något sätt om jag gör banköverföring från min bank (SEB).

Här kan du läsa allt om deras skydd PayPal alltså.

Och det är vad jag skulle föredra när det gäller utlandet....

Jag skulle inte göra en banköverföring, jag handlar en hel del på ebay och jag kollar alltid så att det går att göra en paypal betalning, går inte det så skiter jag i den auktionen

Gör du en banköverföring har du inte någon säkerhet alls, DU ger ju honom pengar och om inte han skickar prylarna så skiter ju banken i det, har han fått sina pengar så har ju banken skött sitt jobb och då kan man ju inte anmäla banken för att dom gjort fel..

Last edited:
tyskar tar generellt bara överföringar som betalning ,paypal är inte populärt hos tyska säljare.
har inte stött på nån på ebay.de som tar paypal av dom jag handlat av hitills.

väljer helst säljare med ett antal positiva omdömen om jag ska handla därifrån,
är ju du som för över pengar så det är väl tveksamt om du får nån säkerhet hos banken

tyskar tar generellt bara överföringar som betalning ,paypal är inte populärt hos tyska säljare.
har inte stött på nån på ebay.de som tar paypal av dom jag handlat av hitills.

väljer helst säljare med ett antal positiva omdömen om jag ska handla därifrån,
är ju du som för över pengar så det är väl tveksamt om du får nån säkerhet hos banken

Jag kollade mitt ebay konto och jag har gjort 167 st köp från tyskland och bara en gång var det en som ville ha banköverföring, det blev "sorry" för honom, fick inte negativ feedback ändå av honom.

Jag kollade mitt ebay konto och jag har gjort 167 st köp från tyskland och bara en gång var det en som ville ha banköverföring, det blev "sorry" för honom, fick inte negativ feedback ändå av honom.

privatpersoner eller firmor?
är väl som vanligt att jag stött på tjockskallar,kollade och 19 köp 0 paypalbet kan ju bli onödigt spännande om det rör sig om lite större summor typ köp av fälgar o liknande
helt otroligt när det aldrig krånglar på andra ställen på ebay

privatpersoner eller firmor?
är väl som vanligt att jag stött på tjockskallar,kollade och 19 köp 0 paypalbet kan ju bli onödigt spännande om det rör sig om lite större summor typ köp av fälgar o liknande
helt otroligt när det aldrig krånglar på andra ställen på ebay

Ja, du har väl haft tur att allt funkat och otur att du bara stött på sånna som vill ha banköverföring, det är väl skitsamma om det bara är upp till en tusing men större skulle jag aldrig prova en överföring, då skulle jag kräva att dom skickar först och få pengarna när jag fått prylen, avsändaren har ju iallafall mitt namn, adress och telefonnummer.
Vem avsändaren är vet man ju inte.....

Kan man bjuda kan man betala på det sätt som står.annars ska man ha negativ feedback
har gjort många banköverförningar till tyskland och aldrig haft nå problem.Kolla bara så dom har sålt mycket och har bra fedback.

Ja, klart man ska betala om man bjudit högst.
Det var inte det jag ville diskutera med tråden.

utan omdömen , 50/50% chans att du blir lurad eller att det går bra.:gnissla:näsblod

Sist jag handla från en tysk med 35 st omdömen 100 %posetiva.
Det gick bra. Gjorde banköverföring , som någon skrev paypal inte så populärt.

Är det så safe med paypal då? Tycker man läser titt som oftast att folk blir blåsta via paypal.

Är det så safe med paypal då? Tycker man läser titt som oftast att folk blir blåsta via paypal.

Tycker snarare tvärtom, att det jag läst om paypal är att de tar seriöst på bluffar och att dem brukar ställa saker till rätta.

Mig veterligen är Paypal det säkraste sättet att shopa online utanför sverige.

Frågan är om de som blivit blåsta och inte hjälpta verkligen följt alla regler eller gjort rätt på sin front...

Finns en del som budar och shopar hejvilt och blir sedan missnöjda trots att delen de köpt står som "As is" no returns typ.

Köpt 100 artiklar på ebay med paypal och inte enda grej har varit fel eller ej levererats. Det gäller ju att föra dialog med säljaren om osäkerheter finns och köpa av dem som har ett antal goda omdömen. Har dem negativa läs på om varför de har det. Ibland kan det vara saker som är bagateller imo. Tex det tog 2 dagar extra för leverans eller så.

Last edited:

Folk väntar för länge med att göra en anmälan. Man har bara en viss tid på sig. Pengarna är låsta på paypal vad jag förstod av en säljare som blev sur när jag anmälde honom. Han försökte vänta ut den här tiden, men det gick ju inte när jag anmälde honom. Dåå blev det liv.

Man handlar inte med tyskar, punkt. Om man ändå envisas att göra det så betalar man inte i förskott.

Ojoj, verkar handla om en blåsning här.
Men än så länge ska jag inte säga för mycket.

Säljaren har fått ett negativt omdöme nu av en som handlat Akrapovic-ljuddämpare för nästan 7000kr. Hoppas verkligen inte han fört över pengarna.

Här är säljarens sida:
http://myworld.ebay.de/lisab2512009/

Jag har inte fört över några pengar än, frågade honom om IBAN- och BIC-nummer då han bara uppgett ett tyskt kontonummer men efter det har det varit tyst i nästan 2 veckor.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park