Ebay For dummies

Droopfy

Gick med
28 Apr 2004
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Alltså... som nybörjare och total nollvetare när det gäller ebay.
Samt i akut behov av diverse motordelar till vettiga priser skulle jag vilja ha en liten guide till hur ebay egentligen funkar.

ni är ju ett duktigt gäng som kan detta.

någon som har lust att lära ut av sina kunskaper?

personligen tycker jag bara allt ser rörigt ut och man vet inte vad som gäller vid köp eller budgivning.

hjälp motages mycket tacksamt.

//Droopfy (nolla)

Ska försöka nämna lite iaf.

1. du reggar dig på ebay, samt att du även skall regga dig på paypal. Paypal är alltså ett sätt att betala, du kopplar ditt kreditkort till paypal, och genom paypal skickar du pengar, ungefär som ett email. Han som får pengarna ser ALDRIG ditt kortnummer utan paypal sköter överföringen.
Ibland kan det va lite klurigt att fylla i allt men det brukar gå bra.
Om du inte vet det så är ju paypla kopplat till ebay när du ska betala, så det funkar fint.

2. Sen är det bara att leta på tex ebay.de co.uk eller com. Var noga med att ALLTID kolla om de vill skicka utomland samt be dem att isf uppge fraktkostnad. Så bjud inte om det inte STÅR att de skickar till sverige. Det går att kontakta köparen på varje auktion.
Tyska ebay använder sig knappt av paypal, där är det banlöverföring som gäller...

3. Budgivningen e ganska enkel, du bara fyller i en summa och hoppas på att ingen bjuder över dig. Om du vinner en auktion så invänta ett email från säljaren så får du som ett inbetalningskort, som du betalar med via paypal, oftast.
Det var hur det hela stora funkar. Som sagt läs noga på auktionerna o kolla frakt till sverige innan du bjuder. Lär ju bli några små detaljfrågor men då hjälper vi dig med dem med!

Last edited:
Ska försöka nämna lite iaf.

1. du reggar dig på ebay, samt att du även skall regga dig på paypal. Paypal är alltså ett sätt att betala, du kopplar ditt kreditkort till paypal, och genom paypal skickar du pengar, ungefär som ett email. Han som får pengarna ser ALDRIG ditt kortnummer utan paypal sköter överföringen.
Ibland kan det va lite klurigt att fylla i allt men det brukar gå bra.
Om du inte vet det så är ju paypla kopplat till ebay när du ska betala, så det funkar fint.

2. Sen är det bara att leta på tex ebay.de co.uk eller com. Var noga med att ALLTID kolla om de vill skicka utomland samt be dem att isf uppge fraktkostnad. Så bjud inte om det inte STÅR att de skickar till sverige. Det går att kontakta köparen på varje auktion.
Tyska ebay använder sig knappt av paypal, där är det banlöverföring som gäller...

3. Budgivningen e ganska enkel, du bara fyller i en summa och hoppas på att ingen bjuder över dig. Om du vinner en auktion så invänta ett email från säljaren så får du som ett inbetalningskort, som du betalar med via paypal, oftast.
Det var hur det hela stora funkar. Som sagt läs noga på auktionerna o kolla frakt till sverige innan du bjuder. Lär ju bli några små detaljfrågor men då hjälper vi dig med dem med!

Kanon. ett stort tack. ska bums prova detta.

en liten fundering till.
det står ett pris med feta bokstäver vid prylarna. är det någon form av riktpris i butik. aktuellt bud eller den summa säljaren vill ha för sin pryl?

//Droopfy

Kanon. ett stort tack. ska bums prova detta.

en liten fundering till.
det står ett pris med feta bokstäver vid prylarna. är det någon form av riktpris i butik. aktuellt bud eller den summa säljaren vill ha för sin pryl?

//Droopfy

Det är nog utropspriset. Endel börjar på tex 10dollar, 10pund bara för att få åminstone några kronor ifall det är få som bjuder.

Finns även de som har "Buy it now" priser, då köper man grejerna till det pris som står där direkt, utan att hålla på o bjuda.

Det är nog utropspriset. Endel börjar på tex 10dollar, 10pund bara för att få åminstone några kronor ifall det är få som bjuder.

Finns även de som har "Buy it now" priser, då köper man grejerna till det pris som står där direkt, utan att hålla på o bjuda.

Okey,.
men dom som har Buy it now priser. kan man bjuda på dem också? eller är det bara fasta priser som gäller där?

På vissa finns det "Buy it now, or best offer" där du helt enkelt skickar iväg ett bud som säljaren antingen godtar eller nekar.

Om man söker prylar på ebay.com söker sökmotorn då över hela världen eller bara i staterna?

måste man då gå in på brittiska eller tyska ebay separat för att kunna söka där?

//droopfy

2975662 Om man söker prylar på ebay.com söker sökmotorn då över hela världen eller bara i staterna?

måste man då gå in på brittiska eller tyska ebay separat för att kunna söka där?

//droopfy
Yepp, ebay.com söker bara i staterna medans ebay.de enbart söker i tyskland

Yepp, ebay.com söker bara i staterna medans ebay.de enbart söker i tyskland

jahapp.

någon som har erfarenhet av att handla på ebay i usa? angående frakt och moms osv osv?

några bra tips på hur man får hem grejorna så billigt som möjligt?

Buy It Now är fasta priser som säljaren bestämt, du behöver ej bjuda.

Att handla från usa kan vara billigt, men det kan ta ett jävla tag att få grejerna. 25%moms + några procent tull, läggs på av värdet. Be i så fall säljaren av grejerna att skriva ner värdet en aning.

Men, oftast dyr frakt från usa, samt lång leveranstid, stor risk för skador och borttappade paket.

Jag handlar nästan enbart på ebay.co.uk!

Alltså. vad jag är på jakt efter är delar till min XR

komplett vevstake. Prio 1

Högkompskolv och steg1 /steg2 kam.

visserligen hittar jag endel prylar. priserna motsvarar runt 1200 svenska. för en kam. samma kam från jofrab i sverige kostar 2000...

detta innebär att om jag köper en kam i staterna och sedan ska frakta hit den så kostar den minst lika mycket efter att frakt och skatt är betald på den.

hitills har jag inte lyckats hitta något som känns som ett riktigt klipp. tyvärr.

några bra tips?

//Droopfy

Koll in ebay.de och ebay.at - har köpt mycket där men som sagt så är det oftast betalning via bank. Fördelen är låg fraktkostnad samt att man slipper tulla.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage