E85

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Tjena
Jag håller på att läsa in mig lite på det här med E85.
Det blir lite förvirrande när man kajkar runt på nätet.
Det finns info om att man absolut inte ska
blanda in E85 alls i bensinen pga att den löser upp packningar,
orsakar skador på aluminium etc etc. Å andra sidan finns det
info om att man visst kan blanda i E85 och t o m i vissa fall köra
på 100% E 85 utan att motorn tar skada eller far illa på något sätt.
Finns det någon här som har lite mer fakta?
Jag är sugen på att prova, mest för att bidra till mindre koldioxidutsläpp men
även för att det faktiskt finns en o annan krona att tjäna.
Tänkte först prova på bilarna ( Audi A6 med 2.6 liters V6 -97a och Toyota Corolla - 97. Funkar det bra så står Blackbirden på tur men det får ju anstå till
våren.

Npgon som kan kasta lite ljus över det här?

Jag har provat att blanda 50/50 i bilen och det gick hur bra som helst, fick till och med godkända avgasvärden på bilprovningen när jag besiktade bilen,, en 94:ans VW-passat.
Och enligt en motorsnubbe inom försvaret (Asplund) som verkligen har läst på säger att förfyrtaktsmotorer så är det lugnt att t,ex blanda, men om man nu har en tvåtaktsmotor så ska man inte använda e85 eller även 95 oktan.

Etanol sköljer bort det smörjmedel som är i bränslet men fyrtaktsmotorer är ganska okänsliga efter de inte är så beroende av smörjmedlet som är i bensinen.

Kan finns info påp www.fmck.se eventuellt

Inge problem alls att köra E85 i en 2-takts motor....

Anpassar man bara motorn och kör med Ricin baserad 2t olja eller vegetabilisk så funkar det fin fint

Alla kan köra på E85.

Detta är förståss en sanning med modifikation.
El Garto: Det finns några RIKTIGT bra trådar här på SH om E85, så för att vi inte ska uppfinna hjulet ännu en gång, så kan vi väl leta upp dem?
Inget ont i att fråga, men det finns redan svar, och det jag menar är att de som svarat i DE trådanra har så oändligt mycket mer kunskap än vad vi s.a.s kan vaska fram gång på gång.
Jag tror nämligen inte att de personerna vill svara på samma frågor om och om igen.
Så att om man då kör ännu en tråd så misstänker jag att kvalieten på svaren går ner då de duktigaste kanske inte svara.

Men ok, mitt svar inledningsvis tarvar en förklaring.

Det är inget mumbo jumbo med E85.
Alla bensinmotorer kan köras på det.

Men....

Det som gäller. är att kunna ge motorn TILLRÄCKLIGT mycket i varje given stund. (detta är den springande punkten)
Och det finns jättemånga orsaker till varför inte moderna motorer ibland klarar av denna uppgift. Men de två viktigaste:

1. Insprutningens fysiska kapacitet räcker inte. En motor på E85 drar ju ca 1,3 ggr mer vid samma effektuttag.

2. Insprutningens styrning är inte adaptiv, eller tillräckligt adaptiv för att kunna ställa om så lambda 1 uppnås. Så även om insprutet i sig har FYSISK volymetrisk kapacitet kan man snava på SW.

Sen finns det ju såklart workarounds för dessa problem m.h.a justeringar, komponentbyten osv och/eller "upplärning" av de adaptiva system som inte klarar en total övergång i ett steg.

Fler saker att tänka på: Vinterstartegenskaperna med 100% E85 blir påvra.
Möts upp med en större andel bensin i tanken. (ja du kan blanda som du vill)

Det här med packningar som pajar osv är bara blaj.
Eller, det är sant, men inget du behöver bry dig om.
Inte förrän den dag du ska ta ner ditt system i molekyler...
Och det gör man ju ofta. Eller hur?

saken är den att sprit får o-ringar att svälla bla och om man försöker återmontera en sån blir det ofta otätt.
Men man byter ju ALLTID tätningar och o-ringar vid den typen av jobb iaf.
Om man är seriös.
Faktum är, att ALL bensin idag innehåller olika alkoholer. Upp till 3 (eller om det var 5?) %.
Det skulle betyda att alla bilar skulle stått stil redan om det hade varit skadligt.
M.a.o inte så strunta i det.

Last edited:
Jag kan säga så här.
Jag kör en Audi S6 2,2t Quattro Avant.
Enligt Audi så skall den inte klara E85. Dock vet inte min bil om det eftersom jag valde att inte berätta det för den. Jag har provat hela vägen från 0% E85 till 100% och den enda skillnaden jag upplevde var att den blev lite svårare att starta.
Med andra ord det går utmärkt att hälla i E85 i soppan och köra med både fördelar och nackdelar.

Det sägs att etanol torkar ut packningarna i motorn. Det borde dock inte vara något problem då den vanliga 95-oktaniga soppan innehåller 5% etanol. Visst påverkar halten men inte särskillt mycket. Dom flesta packningsmaterial tål det. Det är bara det att biltillverkarna inte testat packningarna för just det. Dessutom kan dom inte säga åt dig att det funkar eftersom avgasreningen inte är godkänd för drift med etanol. Man gör sig med andra ord skyldig till miljöbrott om man kör sin bensinbil på etanol. Dock torde dom verkliga effekterna på avgasvärdena inte vara så negativa så det kan man nog bortse ifrån.
Det skall med andra ord inte vara något problem.

Etanol innehåller mindre energi än Bensin.
Det innebär att bilen kommer att dra avsevärt mycket mer bränsle. Räkna med en höjning av förbrukningen på minst 30%. Du borde med andra ord kunna räkna med ca 2 liter milen i stad. Dock är det i sig inte något problem förutom att man får tanka mest hela tiden.

Den andra delen av problemet med etanolens energiinnehåll är bränsle-luft blandningen.
Vid måttliga gaspådrag (Läs mindre än halvgas och låga varv) reglerar en insprutningsmotor blandningen med hjälp av lambdavärdet. Med andra ord kommer den att dosera i mer bränsle när du tankar etanol under dom förutsättningarna.
Dock är det så att under högre belastning (Typ över halv gas eller höga varvtal) så går motorns styrsystem i sk "open loop" dvs den reglerar helt utifrån en inprogrammerad mappning och struntar i lambdavärdet. Den kommer då att gå magert vilket resulterar i avsevärt högre temperatur. Med lite otur så kan topp, ventiler, kolvar eller cylindrar ta skada av detta med ett ganska dyrbart motorhaveri som följd.

Med andra ord. Din Audi går utmärkt att köra på E85 så länge som du inte använder fullgas under lägre perioder. Då kommer den att dricka soppa som besatt och vara trögstartad. Du kommer med andra ord inte att spara ett öre och bilen kanske inte startar om det är under 10 plusgrader.
Kör du dock lite hårdare med bilen så ökar risken för ett motorhaveri markant och då pratar vi om ett dyrt motorhaveri med total motorrenovering för kanske 40 000 eller så. Det kan vara värt att tänka på.

Jag har gjort det....

Oljebolagen blandar redan in etanol i vanlig 95 blyfri sedan ca 10 år tillbaka. Allt från 5-30%. Den högre siffran förnekas förstås kraftfullt men med tanke på att mina bilar och hojar drar ca 20% mer per mil när jag tankar i Sverige än tex Norge, Danmark och Tyskland så verkar det som det inte bara är 5% etanol i bensinen.
Med tanke på det så är det alltså ingen fara att delvis eller helt tanka E85. Att köpa K-sprit till vintern är således överflödigt. Jag prövade med ca 1/3 inblandning till att så småningom bara köra på E85. Insprutningen anpassade sig efterhand(kanske inte optimalt men tillräckligt). ;)
Min motor hade turbo vilket(antar jag) tillät insprutningen att arbeta i ett större område än vad kanske en vanlig sugmotor kunnat samt att jag inte fullgasbelastade den på höga varv när jag bara tankade E85.
Tänk på att lyfta en av batteripolerna en stund när du avser köra på bara bensin igen. Annars kommer du köra på en onödigt fet blandning i början innan insprutningen hinner ställa om. Du går så att säga tillbaka till ruta ett.

Lycka till.

Någon som tankat i sin hoj?

Jag blandade 30% E85 i de bilar jag hade mellan -01 och -04 och det funkade utmärkt. Sedan köpte jag en ny "riktig" etanolbil.
Provade att blanda 30% i min tidigare GPz750 och det gick inte alls, den blev knappt körbar. Förmodligen är det den högre trimningsgraden (än bilar) som gjorde den kinkigare med bränslet.

Jag blandade 30% E85 i de bilar jag hade mellan -01 och -04 och det funkade utmärkt. Sedan köpte jag en ny "riktig" etanolbil.
Provade att blanda 30% i min tidigare GPz750 och det gick inte alls, den blev knappt körbar. Förmodligen är det den högre trimningsgraden (än bilar) som gjorde den kinkigare med bränslet.

Okey, jo med bil vet jag att de går. Tankar själv med etanol i bilen. Mest intresserad av i motorcyklar. Sökte på e85 förrut men fick inte fram något.. Kanske gjorde jag något fel men fick iaf inte fram något.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna