E85-konvertering

Anders Brink kör e85 på dragracinghojar vill jag minnas.
Jag försökte få till min förgasar-fazer1000 och det gick bra på låg- och högfartsdelen men mellandelen gick inte att få till.

Enligt en kille på Motospeed beror det troligen på att de olika "stegen" i förgasarna har överlappande områden och att man justerar blandningen på dessa platser med hjälp av kanaler som i princip läcker tjuvluft där det passar.

Han sade även att de konverterat en muskelglidare med insprut och att man fetar på med rätt procentsats (34% vill jag minnas) och sedan kör i bänk.
Öppningsstiden på spridarna får tydligen vara max 80% av ett insugningsvarv, sedan ska man i med större men inte heller det ska vara någon större operation enligt honom.

Det vore coolt med en powercommander där man kan ha tre olika mappningar via omkopplare där man väljer ren bensin, ren e85 eller lämplig mix.

Man bör heller inte låta hojen stå med e85 längre tider, det lär kladda igen något fruktansvärt.

Att man får 5% mer effekt stämmer.

Kanske inte svaret du vill ha men tills någon som verkligen lyckats lägger in något kan du hålla till godo med detta.

Jag säger bara "Passa dig kompis"..

Har hållit på och experimenterat i området i drygt ett år.
E85 är SATANS på fynd när det gäller att fräta, torka ut, ärga ihop och förstöra både chassi och motor. Tänk efter 18 ggr före och räkna med att det kommer att kosta en del dolars.

Min hoj fick jag att gå som en raket på E85, sen att förgasare, tank m.m. blev sopor är en annan femma.

detdär med öppningstid 80% är för att insprutningen ska kunna fetta på extra när motorn är kall, speciellt vintertid, kör man bara sommar och håller igen på gasen tills motorn värmts upp kan man köra nära 100% öppningstid, tävlingsbilar kör ofta 95%+ för att kunna ha så små spridare som möjligt och därmed finare fördelning av bränslet

Det jag hört är precis som skrivits ovan.. 30% mer soppa krävs och det är enklast att göra konvertering på en hoj med insprutning.

En polare konverterar just nu en ducce 996:a till E85, men det får allt från insugsgummin till bränsletanken fixad för att funka bra på E85. Tor räven de skulle in och fixa med kolvringar o grejer, men jag kan inte svära på det.

Du kan öka kompet med E85 mot vanlig soppa.. gött om du dunkar på en stressfläkt på moppen =D

Okej det va lite mer komplicerat än att pilla med en bilmotor alltså...jag avstår nog...för min ekonomis och framförallt mitt humörs skull:P

Motorrad har haft ett E 85 projekt igång med en Yamaha FJR 1300 som redovisades efter 1700 mils körning i Motorrad Sverige, nr 3-09.
Testet har hitills varit mycket lyckat och med knappt märkbart slitage.

Jag säger bara "Passa dig kompis"..

Har hållit på och experimenterat i området i drygt ett år.
E85 är SATANS på fynd när det gäller att fräta, torka ut, ärga ihop och förstöra både chassi och motor. Tänk efter 18 ggr före och räkna med att det kommer att kosta en del dolars.

Min hoj fick jag att gå som en raket på E85, sen att förgasare, tank m.m. blev sopor är en annan femma.

Måste varit väldigt dålig kvalite på den hojen. Har kört hojen ca 1,5år på E85 nu och inget har torkat ut, frätts sönder eller ärgat ihop. Har även haft av toppen efteråt och inte kunnat se något onormalt där.
(Hojen är en KTM 620 och har gått ca 1500mil på E85)

Kommer att fortsätta köra E85 även denna sommaren men då även med insprut och ca 14:1 i komp.

Det vore coolt med en powercommander där man kan ha tre olika mappningar via omkopplare där man väljer ren bensin, ren e85 eller lämplig mix.

Detta finns redan och heter Flexitune (svenskt företag)! Den är t.o.m. ännu bättre, den justerar bränsle/luft-blandning helt automatiskt med hjälp av lambda/temperatur (alltså som en FlexiFuel-bil). Är visserligen utvecklat för bilar men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle funka på en hoj också. Tror dock att det kräver insprutning. Har för mig att det är någon här på SH som kör med FlexiTune på sin hoj.

Kostar en tusenlapp så om någon är sugen på att testa så är det ju inte så farligt dyrt! www.flexitune.se

Med en hoj som har closed loop är det smidigaste troligen att bara byta spridare till några som ger runt 38% mer flöde vid samma tryck.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT