E-reggad 125a, Vilket körkort?

Morrre

- - -
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Aprilia Rs 125, 39cc mini-Motard
Tjena! Hade tänkt köpa en e-reggad cross (125a) men undrar vad det krävs för körkort till detta, måste jag ha mellantungt mc kort eller räcker det med lättmc kort? Även om det krävs någon form av licens? Har frågat runt massa men får olika svar hela tiden :va
Mvh Morrre

Med tanke på att crossen förmodligen har mer än 11 kW så måste du ha minst A begränsad. Har den över 0,16 kW/kg så måste du ha tungt kort för att köra. E-reg har inget med saken att göra, det gäller bara hur/var/när den får framföras på allmän väg.

Du får åka med a1 om det är i samband med tävling eller träning och du innehar svemolicens för enduro. Annars är det a som gäller tror nästan att du måste ha "obegränsat" men det beror på hur mycket effekt som det är angivet

Coola Ola skrev:
Med tanke på att crossen förmodligen har mer än 11 kW så måste du ha minst A begränsad. Har den över 0,16 kW/kg så måste du ha tungt kort för att köra. E-reg har inget med saken att göra, det gäller bara hur/var/när den får framföras på allmän väg.

alltså jag är inne på e-rega min 380 .. och jag är 15 fyller 16 i november i år ... får jag köra den i sådana fall ? behöver jag bara ta endurolicens och vart kan jag ta de ?

För att få köra med a1 så måste det vara en 125cc annars gäller vanligt a kort även med begränsning är tillåtet. Detta är endast när det är tävling eller organiserad träning med klubben samt att man innehar Endurolicens utfärdad av SVEMO. E-reggad finns inte kvar på nya hojar de flesta levereras lv reggade nu och är tillåtna att åka utan vissa grejer under tävling enligt enduroreglementet. Men ska du e regga en gammal hoj så räkna med att du inte kan andvända den till att åka på vägen med

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman