E min växellåda körd nu? :P

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Lyckas rätt ofta peta i friläget istället för tvåan när jag e lite för mesig med foten. Det kan jag väl gå med på men jag lyckas även göra det mellan fyran & femman, och femman & sexan. Låter inget vidare alls när jag gör det! :tungan

Hursomhelst, vågar man plocka isär lådan i vinter o kolla så allt är ok eller det dömt att misslyckas för en amatör som mig? :va

UrbanTiger skrev:
2506306 Börja med att justera ner läget lite på växelpetaren. För högt ställd petare blir lätt att man missar uppväxlingar. Justera så att du lagom bekvämt kan få in tån under knoppen. Good luck :tummenupp

Hmm, appropå det. När jag har i friläget hörs det ibland ett tickande ljud som försvinnern när jag frikopplar. Som om det e på gränsen att hoppa i en växel. Det verkar dock inte försvinna när jag rör växelföraren, eller vad det nu heter, upp eller ner. Får prova att justera lite fram o tillbaka. Men inte plocka isär då alltså? :tungan

Häll ur oljan, hittar du metallfragment i den och/eller silverfärgad olja = riv isär och kolla lådan, annars, fyll på olja och kör glatt vidare :tummenupp
Har du oljeplugg med magnet blir det ännu lättare, bara att kolla på den!

Tranicos skrev:
2506320 Hmm, appropå det. När jag har i friläget hörs det ibland ett tickande ljud som försvinnern när jag frikopplar. Som om det e på gränsen att hoppa i en växel. Det verkar dock inte försvinna när jag rör växelföraren, eller vad det nu heter, upp eller ner. Får prova att justera lite fram o tillbaka. Men inte plocka isär då alltså? :tungan

Det där tickande/malande ljudet brukar komma från kopplingen och är helt normalt. När du sedan drar in kopplingen så tystnar ljudet.

Angående växlarna så prova att smörja länkaget mellan växelföraren och staget. Och som någon annan skrev justera lite ifall det behövs. Staget brukar gå att justera så att det trycker/drar mer eller mindre.

Last edited:
Min låda tickade jättehögt och tystnade när man drog in kopplingen. Var två tänder som hade gått av på ett drev. Blev alltså att drevet "rappade" in i nästa drev lite grann, 1 gång per varv.

Tranicos skrev:
2506261 Lyckas rätt ofta peta i friläget istället för tvåan när jag e lite för mesig med foten. Det kan jag väl gå med på men jag lyckas även göra det mellan fyran & femman, och femman & sexan. Låter inget vidare alls när jag gör det! :tungan

Hursomhelst, vågar man plocka isär lådan i vinter o kolla så allt är ok eller det dömt att misslyckas för en amatör som mig? :va

Meckregel nr 1! Laga inte nåt som helt!

hej. lånar tråden lite om det är ok.

har också en fråga angående min låda. Har en gsxr 1000-03, som går bra i lådan förutom att jag har mycket högre transmissions (stavning?) ljud på trean. det viner liksom mycket högre än på den andra växlarna, och ju lägre varv man har ju värre låter det.

tacksam för svar..

JASON A.G.H skrev:
2506825 hej. lånar tråden lite om det är ok.

har också en fråga angående min låda. Har en gsxr 1000-03, som går bra i lådan förutom att jag har mycket högre transmissions (stavning?) ljud på trean. det viner liksom mycket högre än på den andra växlarna, och ju lägre varv man har ju värre låter det.

tacksam för svar..

Vinande ljud brukar innebära att lagrena i just den växeln är slut. Hur ser oljan ut? Har ljudet kommit plötsligt?

På tal om vinande ljud i växellådan. Är inne på min fjärde gsxr 1000 både -01 och -02. ALLA har haft ett vinande ljud på ettans växel, även en som jag köpte ny. Varför låter det så?

Hoztic skrev:
2506412 Häll ur oljan, hittar du metallfragment i den och/eller silverfärgad olja = riv isär och kolla lådan, annars, fyll på olja och kör glatt vidare :tummenupp
Har du oljeplugg med magnet blir det ännu lättare, bara att kolla på den!

Jag bytte olja + filter för inte alls längesedan och det fanns inga metallfragment! :tummenupp Får vara mer bestämd i växlingarna bara! :)

MangeH skrev:
2507368Är inne på min fjärde gsxr 1000 både -01 och -02.

Vad gör du med bågarna egentligen!? :va

Last edited:
ola_sandin skrev:
2507361 Vinande ljud brukar innebära att lagrena i just den växeln är slut. Hur ser oljan ut? Har ljudet kommit plötsligt?

oljan ser bra ut. ljudet tror jag har funnits där men liksom inte tänkt på det just eftersom det låter som högst när man kör på riktigt låga varv. Nån sa till mig att det kanske kan va en grad eller nåt på de drevet.

hojjen har varit bankörd tidigare. kanske de kört mycket på trean...

MangeH skrev:
2507368 På tal om vinande ljud i växellådan. Är inne på min fjärde gsxr 1000 både -01 och -02. ALLA har haft ett vinande ljud på ettans växel, även en som jag köpte ny. Varför låter det så?

Samma sak på bilar på ettan och back. Det är tänkt att man endast har i ettan i när du ska iväg och inte växla ner till ettan förens du stannar och startar igen. Ettan brukar inte vara synkad. Prova att växlar ner till ettan när du kör sakta på 2:an det är inte lätt. Det är inte meningen att man ska göra det heller.

Min växellåda viner också när man motorbromsar på 1:an. Det är la besläktat till det ovan.

Tranicos skrev:
2506261 Lyckas rätt ofta peta i friläget istället för tvåan när jag e lite för mesig med foten. Det kan jag väl gå med på men jag lyckas även göra det mellan fyran & femman, och femman & sexan. Låter inget vidare alls när jag gör det! :tungan

Har exakt samma fenomen på min ninja... Har iof hört att kawwas lådor ska vara urkassa. Tycker jämt att växlarna hoppar och har sig lite som de vill.
Det blir ett kraftigt klonk när man växlar på höga varv dessutom.

Tranicos skrev:
2506320 Hmm, appropå det. När jag har i friläget hörs det ibland ett tickande ljud som försvinnern när jag frikopplar. Som om det e på gränsen att hoppa i en växel. Det verkar dock inte försvinna när jag rör växelföraren, eller vad det nu heter, upp eller ner.

Det där kan tyvärr i värsta fall vara en krökt skiftgaffel som får tvåans drevpar att ligga nära ingrepp när motorn går och växellådan är i friläge.

Du får i alla fulla fall ta isär lådan och kolla upp det där.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2508674 Det där kan tyvärr i värsta fall vara en krökt skiftgaffel som får tvåans drevpar att ligga nära ingrepp när motorn går och växellådan är i friläge.

Du får i alla fulla fall ta isär lådan och kolla upp det där.

Tycker jag.

Mvh
Jörgen

Är det något som är direkt akut eller kan jag lugna mig tills säsongen är över och greja med det där i vinter? Är inte så haj på motorcyklar så det kan nog ta ett par månader att få ihop den igen! :) Ska ju ändå plocka ner skrället i vinter och gå igenom den efter sommarens vurpa. :rolleyes:

Tranicos skrev:
2508942 Är det något som är direkt akut eller kan jag lugna mig tills säsongen är över och greja med det där i vinter? Är inte så haj på motorcyklar så det kan nog ta ett par månader att få ihop den igen! :) Ska ju ändå plocka ner skrället i vinter och gå igenom den efter sommarens vurpa. :rolleyes:

Det är svårt att sia om vad du ska göra när jag inte riktigt vet vad som är fel. Utan att han lyssnat och känt på din låda kan inte jag (och andra) göra mer än att slamma upp idéer kring vad som kan vara felet.

Jag skulle ta isär lådan. Det är ju ändå sent på säsongen, är det tex ett fel på någon skiftgaffel eller styrstiftet av dessa i kulissrullen så kan följdfelen bli stora om den börjar spotta ur växlar vi belastning. Eller ännu värre, en gaffel ger sig eller bränns av så att du får i två växlar samtidigt, detta låser lådan och därmed bakhjulet och man far oftast av vägen. Jag har provat detta på en motorvägspåfart med en trimmad 750 tvåtaktskawa när jag var liten...

Mvh
J

UrbanTiger skrev:
2508571 Är det ett mera väsande ljud så är det inte lager utan en defekt på kuggytan. Antingen är det ett ursprungligt fel på ytan från eller pittingskador, alltså material som släpper från kuggytan på grund av överhettning, dålig smörjning eller fel hårdhet i materialet. I förlängningen kan detta leda till haveri.

Inga växlar i en motorcykelväxellåda brukar vara synkad :fakta

Tack för svaret:tummenupp . Kan tänka mig att det är nåt sånt problem jag har. Har hört en annan säga ungefär samma sak.

så det blir väl till att byta treans drev...

Jörgen Karlsson skrev:
2509442 Det är svårt att sia om vad du ska göra när jag inte riktigt vet vad som är fel. Utan att han lyssnat och känt på din låda kan inte jag (och andra) göra mer än att slamma upp idéer kring vad som kan vara felet.

Det förstår jag. Problemet är att när jag öppnar lådan kommer jag ändå inte veta vad jag ska leta efter. Och att det är sent på säsongen är inget bra argument. Jag har nämligen tre mil till jobbet, men ingen bil! :tungan

När hojen står och tuggar i friläge hörs det ett svagt tickande som försvinner när jag håller in kopplingen. Växlarna hoppar aldrig ur, utan problemet är att jag hittar något slags friläge mellan växlarna. Detta händer bara när jag gör ovanligt "mesiga" växlingar. Hojen har varit sådan här sedan jag köpte den i början på sommaren och det har inte blivit värre. Jag har inte sett några metallflisor eller silverfärgad olja de två gånger jag bytt i sommar. Bättre än så kan jag inte förklara. :)

Jag får helt enkelt köpa en mekhandbok och hoppas på att vädret blir så dåligt så jag tvingas ställa av den. :)

Tack för svaren förresten! :tummenupp

Tranicos skrev:
2510069 Det förstår jag. Problemet är att när jag öppnar lådan kommer jag ändå inte veta vad jag ska leta efter. Och att det är sent på säsongen är inget bra argument. Jag har nämligen tre mil till jobbet, men ingen bil! :tungan

När hojen står och tuggar i friläge hörs det ett svagt tickande som försvinner när jag håller in kopplingen. Växlarna hoppar aldrig ur, utan problemet är att jag hittar något slags friläge mellan växlarna. Detta händer bara när jag gör ovanligt "mesiga" växlingar. Hojen har varit sådan här sedan jag köpte den i början på sommaren och det har inte blivit värre. Jag har inte sett några metallflisor eller silverfärgad olja de två gånger jag bytt i sommar. Bättre än så kan jag inte förklara. :)

Jag får helt enkelt köpa en mekhandbok och hoppas på att vädret blir så dåligt så jag tvingas ställa av den. :)

Tack för svaren förresten! :tummenupp

Om tex skiftarmen (oftast benämd shift pawl i mekhandboken), vars två hakar drar kulissrullen, hamnat snett eller blivit böjd så att slaglängden ej blir lika stor åt varje håll så kan det bli så att man missar växlar och hittar frilägen. Men då oftast bara vid endera endast uppväxling eller endast vid nedväxling. Sådant är ju inget bra att köra med eftersom man lätt rundar av drevklorna (dog teeth i mekhandboken). Detta har den fördelen att det oftast kan kollas med bara kopplingskåpan och ev kopplingskorgen borttagen på de flesta hojar.

Om din låda varit isär tidigare så vara att den är ihopsatt med felaktig shimnsning eller att axialstyrningen av kulissrullen hamnat snett vid ihopsättning. Det är vanligt att en del gynnare ger upp efter att de försökt åtgärda ett fel själv och sedan upptäcker nya fel vid provkörningen för att de slarvat vid ihopsättningen. Är det då vår och bra hojpriser så finns det de som säljer hojen med det dolda felet istället.

Jag vet ju inte ens vad det är för modell och årsmodell på din hoj och om den är oskruvad och vad den har varit med om. Det kan vara många orsaker till ditt symptom. Du skulle ta dit ngn kunnig människa och lyssna och känna på hojen "live". För att veta måste man dock ändå ta isär och titta.

Mekhandbok borde alla ha. Det är ju en förutsättning redan för kunna göra seriös service på hojen.

Lycka till

Mvh
J

Jörgen Karlsson skrev:
2510196 Text med svåra ord...

Tack igen för ett mycket bra svar! :)

Trots alla svåra ord förstod jag faktiskt vad du menade. :tungan Jag har vad jag kan minnas aldrig hittat ett friläge vid nedväxling. Hojen är för övrigt en zx6r- 00. Hade gått 1200 mil vid köp, och nu strax över 2000. Mekhandbok skall införskaffas snarast! :tummenupp

*/ ?>
Back