dyrt ?

steef6

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
gsxr 750 07
Tjena,

En liten fråga, ska hämta ut farsans 650 bandit 07 från 600-mils servicen idag och fick höra att den skulle kosta 2000kr...

Är det bara jag som tycker att de låster som ett väldigt dyrt pris för en 600 mils service:va

eller det kanske är dom priserna man får räkna med.

Ja, du. Jag höll också på att trilla omkull när jag bokade tid för 1200-milsservice på min CBR1000RR. (Olja+filter) 2300kr!!! :huvet :gnissla
Så det är bara att svälja & hosta upp stålarna.

Låter lite mycket... själv har jag fått betala totalt ca 5000 SEK för 100- 6000- 1200 och 1800 milaservicen på CB1300F. Oljan+filterbyte varje gång.

Lämnar in hojen idag på 2400 milaservice, får se vad det kommer att kosta.

Dyrt? Nej, nog ganska normalt pris.
Prisvärt? I helvete heller! Olja, för oss ca 300kr, för dom kanske 50kr. Filter, för oss 150, för dom kanske 30kr. You do the math :rolleyes:

Det låter som ett ganska normalt pris.
Olja och filter är ju några kronor och sen tillkommer ju arbetstiden och kanske också lite ställtid. Med tanke på att dom lätt tar 700kr/timme och uppåt på en större verkstad så kommer man lätt upp i ganska höga belopp.

Du inkluderade inte stämplen i boken:brynad

Nej just det! Bläcket är gjort av en speciell sällsynt och dyr sorts snäcka, det går åt 18 stycken till en enda stämpel. Sedan blandas bläcket ut med en extremt pulvriserad platina! Mycket exklusivt alltihop!

(Allt detta bara för att det finns folk som tror att en stämpel faktiskt betyder att hojen blivit ordentligt servad... )

Du inkluderade inte stämplen i boken:brynad
Bah! :fakta Service gjord av nån stressad jeppe som jobbar på ackord, å körd av nån sen som litar på att "killarna på verkstan" tar hand om allt :näsblod Då köper jag hellre en hoj ägd av en entusiast, som har vårdat den med ömhet och kärlek, och direkt märkt när något har börjat strula, och inte åkt runt utan olja och tre avbrutna ventiler bara för att killarna på verkstan missade det :rolleyes:
Det finns ju en hel del trådar här om urusla servicear, å sen anser folk att den där stämpeln är värd så mycket? :va

Nej just det! Bläcket är gjort av en speciell sällsynt och dyr sorts snäcka, det går åt 18 stycken till en enda stämpel. Sedan blandas bläcket ut med en extremt pulvriserad platina! Mycket exklusivt alltihop!

(Allt detta bara för att det finns folk som tror att en stämpel faktiskt betyder att hojen blivit ordentligt servad... )

Precis. När meken i själva verket aldrig bytte varken olja eller filter. Däremot tog han ut dessa på företaget och sålde det svart..

Viss ironi, men man har hört det mesta angående auktoriserade verkstäder så en stämpel är inget jag värdesätter särskilt högt numera.

...Då köper jag hellre en hoj ägd av en entusiast, som har vårdat den med ömhet och kärlek, och direkt märkt när något har börjat strula, och inte åkt runt utan olja och tre avbrutna ventiler bara för att killarna på verkstan missade det...

:tummenupp :tummenupp
Det är ju just det! En som förlitar sig på verkstaden kan faktiskt ha misskött sin hoj bra mycket värre, i sin rena okunskap! Stämpeln är verkligen INTE allt!

HD är mycket dyrare än Yamaha också. Då måste dom vara mycket bättre alltså?

Folk betalar, men det inkluderar inte mig.

De få gånger jag har besökt verkstad, har gällt bil för att få ut diagnos via boxen.

Det ovan som jag skrev var med en smula ironi;)

Ang, HD så rasar de inte lika ofta som Yamaha........Nått med effektuttaget kanske:rolleyes: :D

Jag säger bara som så att om man inte är så noga att få en stämpel i boken utan det räcker med ett specifierat kvitto för utfört arbete så rekommenderar jag R.N. MC-Service & Demontering i Partille för de som bor i de trakterna med omnejd (finns under "MC-firmor" i Västa Götaland). Tom kundservice på Yamahacenter i Mölndal rekommenderar dem då ägaren till stället (Roland) och hans kollega som båda mekar är kända som riktigt bra mekaniker. Både mkt billigare än yamahacenter och bättre service enl mig, då yamahacenter tappade min hoj i golvet under servicen och inte kunde se till att bromsoket baktill var fastskruvat efter däcksbyte. Vilket resulterade i att jag upptäckte det på vägen hem när jag inte hade ngn bromsverkan och bromsoket istället hängde och dinglade i bromsslangen samtidigt som det slog emot fälgen. Hade det vart sig riktigt illa hade det kunnat åka in i hjulet. Vad som hade hänt då kan man ju förstå utan att vara ngn Einstein.

Jo jag antar att det bara är att punga upp och se glad ut, vart bara lite brydd då det kostade 1800kr för 600 milaren på min 750.

så en full service kan man lätt på punga ut än 7000kr? låter det rimligt?

Skulle aldrig fall mig in att lämna in hojen för olja + filter hur ny den än är.
Den stämpeln är inte värd mkt för mig i en servicebok så man får väl anta att andra kan finna ens egen logik i det när man väl ska sälja.

Som någon sa så har man hört för mkt om vad som pågår på aukt.verkstäder för att ta stämplarna på fullaste allvar sen att det är en sjysst grej med fullstämplad bok det är en annan fråga.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back