Dyrt el billigt?

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Sv 650 -99
Lämnade in hojen för att serva den för 4000 kronor. De byter olja, oljefilter, luftfilter, kollar motorn, byter packboxar(de köpte jag själv) och kollar förgasaren som krånglar lite.

Har jag fått ett bra pris eller inte? Det är allså hos en mc-firma.
 
Shwan skrev:
Lämnade in hojen för att serva den för 4000 kronor. De byter olja, oljefilter, luftfilter, kollar motorn, byter packboxar(de köpte jag själv) och kollar förgasaren som krånglar lite.

Har jag fått ett bra pris eller inte? Det är allså hos en mc-firma.
Beror lite på vilka packboxar du menar :rolleyes:
 
Shwan skrev:
Lämnade in hojen för att serva den för 4000 kronor. De byter olja, oljefilter, luftfilter, kollar motorn, byter packboxar(de köpte jag själv) och kollar förgasaren som krånglar lite.

Har jag fått ett bra pris eller inte? Det är allså hos en mc-firma.

Jag tycker att det låter vansinnigt dyrt! :huvet Visserligen kostar filter, olja osv 7-800kr, men resten är ju pengar "rakt i sjön", jag gör hellre jobbet själv, och lägger pengarna på soppa, däck och annat skoj! :) Det är ju inte raketforskning att byta filter, olja, och kolla förgasarna! Köp en mekhandbok, den tjänar du in snabbt! :)
 
Hoztic skrev:
Jag tycker att det låter vansinnigt dyrt! :huvet Visserligen kostar filter, olja osv 7-800kr, men resten är ju pengar "rakt i sjön", jag gör hellre jobbet själv, och lägger pengarna på soppa, däck och annat skoj! :) Det är ju inte raketforskning att byta filter, olja, och kolla förgasarna! Köp en mekhandbok, den tjänar du in snabbt! :)


Problemet är ju att jag inte har nån mekhandbok och ska köra till Norge med ett para kompisar i juli så jag behöver få hojen klar tills jag kommer tillbax till Sverige. Misstänkte att jag betalade mkt men bra att få det bekräftat iaf.
Jag ska nog ta ett snack med de när jag kommer hem. Hur många timmars arbete pratar vi om här?

Ps.Glömde nämna att de byter tändstift också.Ds
 
Ptja, på min hoj byter man filter (luft + olja), olja och stift på en timme ungefär... Lägg till 20 min för varmkörning också, vilket jag dock tror att dom inte gör på firmor? Sen tar det väl en timme till att kolla över motorfästen, att det inte kryper olja osv nånstans, lite beroende på hur många kåpor man måste ta bort. Sen en timme för att kolla lager, kablage mm. Så säg 4h så har du gjort vinterservice! Och lärt dig lite mer om hur hojen funkar :)
Mekhandbok till din gixxer borde det väl gå att hitta på nätet? :va Kolla stickyn i mekforumet!
 
Hoztic skrev:
Ptja, på min hoj byter man filter (luft + olja), olja och stift på en timme ungefär... Lägg till 20 min för varmkörning också, vilket jag dock tror att dom inte gör på firmor? Sen tar det väl en timme till att kolla över motorfästen, att det inte kryper olja osv nånstans, lite beroende på hur många kåpor man måste ta bort. Sen en timme för att kolla lager, kablage mm. Så säg 4h så har du gjort vinterservice! Och lärt dig lite mer om hur hojen funkar :)
Mekhandbok till din gixxer borde det väl gå att hitta på nätet? :va Kolla stickyn i mekforumet!


Jag hade ju säkert kunnat fixat det själv men jag antar att jag får ta smällen den här gången. Har massor att göra på hojen sen när jag kommer hem så jag hoppas att jag hittar mekhandboken tills dess. Då handlar det ju iofs mkt om kåpor och sånt som ska bort och ersättas.
 
Shwan skrev:
Jag hade ju säkert kunnat fixat det själv men jag antar att jag får ta smällen den här gången. Har massor att göra på hojen sen när jag kommer hem så jag hoppas att jag hittar mekhandboken tills dess. Då handlar det ju iofs mkt om kåpor och sånt som ska bort och ersättas.

Å så illa är det väl inte egentligen. Nu vet du att allt är klart och kan lugna sinnet. Du sade ju själv att där kanske var problem med förgasaren och för en lekman utan hjälp är det kanske inte så lätt att veta om så är fallet...

Jämför med vad du skattar bort per år så känns det nog bättre! :tummenupp
 
TukTuk skrev:
Å så illa är det väl inte egentligen. Nu vet du att allt är klart och kan lugna sinnet. Du sade ju själv att där kanske var problem med förgasaren och för en lekman utan hjälp är det kanske inte så lätt att veta om så är fallet...

Jämför med vad du skattar bort per år så känns det nog bättre! :tummenupp


Man får ju självklart alltid betala mer än man behöver när man går till en mekaniker. Men som du säger så känns det skönt att man vet att det är klart när man kommer hem.
Ja skatten känns väl värre :gnissla
Visst har man nån månads garanti på det de har fixat? :va

Hoztic skrev:
Så säg 4h så har du gjort vinterservice! Och lärt dig lite mer om hur hojen funkar :)
!


Du som kan mecka med hojar kan väl fixa växellådan på min hoj för en slant :7peta :)
 
Last edited:
TukTuk skrev:
Å så illa är det väl inte egentligen. Nu vet du att allt är klart och kan lugna sinnet. Du sade ju själv att där kanske var problem med förgasaren och för en lekman utan hjälp är det kanske inte så lätt att veta om så är fallet...

Jämför med vad du skattar bort per år så känns det nog bättre! :tummenupp

Precis, sen är ju alla inte mekaniker heller, hur lätt det än är att byta/utföra själv enligt andra. Det är väl det verkstäderna lever på :va
 
Konstigt att alla tycker det är dyrt, har ni funderat på vad det kostar att driva en verkstad? Inte liiite verktyg och kunskap som måste till! Allt detta ska betalas av kunderna, dessutom ska den som skruvar få en slant i lön också.
 
Nr:18 skrev:
Konstigt att alla tycker det är dyrt, har ni funderat på vad det kostar att driva en verkstad? Inte liiite verktyg och kunskap som måste till! Allt detta ska betalas av kunderna, dessutom ska den som skruvar få en slant i lön också.

Jo men denne person ska inte bli rik på VARJE kund...
Jag tycker det var dyrt.
Det bör kosta ca 1500 i arb kostnad på att byta packboxarna (om du nu menar de i gaffeln??) material tillkommer förståss, och sen olja och båda filtren, så säg att man skulle hamna på en 2500 iaf.
MED vinst.
Ok firman har kanske högre omkostnader än jag har, så säg att det kan ta ut tre tusen då.
Men 4 känns som iaf 25% för mycket.
Inte ocker direkt. Men inte heller billigt.
 
på min gamla cbr så skulle komplett service inkl ventiljustering kosta 4500:-
liten jämförelse :)
 
Tyckte inte det lätt dyrt!
Olja, filter, stift, luftfilter o packboxar minst 1000:- bara i material.
Sen har dom säkert fasta priser på sina jobb.....

Där jag jobbar så ligger vi precis över 1000:-/timmen i arbetslön. Och i storstäderna så ligger det säkert högre...
 
Peanutboy skrev:
Tyckte inte det lätt dyrt!
Olja, filter, stift, luftfilter o packboxar minst 1000:- bara i material.
Sen har dom säkert fasta priser på sina jobb.....

Där jag jobbar så ligger vi precis över 1000:-/timmen i arbetslön. Och i storstäderna så ligger det säkert högre...


Låter tokdyrt med 1000kr i timmen.
:mad:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top