Dyrt att köra för fort

JLN

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
-04, Suzuki SV1000S
I onsdags fick man känna på dom nya böterna för fort körning.
61 på 50 väg kostar i dag 2400 kr, surt.

Ska man åka snabbt ska man göra det ordentligt, känns som bättre investerade pengar då.

gammal klasskompis som jobbar med att köra budbilar - parkerade på trottoaren, lämnade tidningar i affären, hoppade in i bilen, körde iväg två kvarter, och gjorde om proceduren, när han kom ut till bilen stod en polis som såg att han körde utan bälte de få meterna (~06.00 på morgonen, totaldött)
1300 kr fick han hosta upp...

p.s använd bälte! (men jag förstår honom)

changco1 skrev:
2537225 Ska man åka snabbt ska man göra det ordentligt, känns som bättre investerade pengar då.
Exakt! Futtiga 11km/h över gränsen är ju inte ens fort. 111km/h över däremot, då snackar vi om lite hastighet! :D (Nåja... :rolleyes: )

Jag har svårt att förstå varför det ska vara så tabubelagt med hastighet i det här landet ? Hastighetstalibanderna tycks finnas vart man än vänder sig. Att bygga säkrare vägar, dra in kortet för halvblinda, knarkare och senila eller hålla efter farligt beteende tycks inte vara prioriterat. Hastighet är lätt att övervaka och därmed har man bestämt sig för att minsta hastighetsöverträdelse är förkastligt och ska bestraffas hårt. Varför inte acceptera att man kan anpassa farten efter omständigheterna istället och att folk har olika förutsättningar.

TomK skrev:
2537410 Exakt! Futtiga 11km/h över gränsen är ju inte ens fort. 111km/h över däremot, då snackar vi om lite hastighet! :D (Nåja... :rolleyes: )

Jag har svårt att förstå varför det ska vara så tabubelagt med hastighet i det här landet ? Hastighetstalibanderna tycks finnas vart man än vänder sig. Att bygga säkrare vägar, dra in kortet för halvblinda, knarkare och senila eller hålla efter farligt beteende tycks inte vara prioriterat. Hastighet är lätt att övervaka och därmed har man bestämt sig för att minsta hastighetsöverträdelse är förkastligt och ska bestraffas hårt. Varför inte acceptera att man kan anpassa farten efter omständigheterna istället och att folk har olika förutsättningar.
Antagligen för att hög hastighet är den vanligaste orsaken till att folk skadas och omkommer i trafiken. Enligt reklam iaf.

TomK skrev:
2537410 Exakt! Futtiga 11km/h över gränsen är ju inte ens fort. 111km/h över däremot, då snackar vi om lite hastighet! :D (Nåja... :rolleyes: )

:fakta

Du skrev det jag inte orka skriva.

stoffer skrev:
2537417 Antagligen för att hög hastighet är den vanligaste orsaken till att folk skadas och omkommer i trafiken. Enligt reklam iaf.
Och sen när är reklam en källa att gå efter, Frågas. Kom.:va

Dessutom så är all form av statistik mer eller mindre missvisande då det går att vinkla satan i gatan utefter vilken effekt man vill ha. Utelämna lite statistik här, ta in lite ny där, och så vips är alla motorcyklister en samhällsfara som borde bekämpas med militära resurser.

JLN skrev:
2537124 I onsdags fick man känna på dom nya böterna för fort körning.

Gnäll inte :mad: , mina böter kostar 4000:- + indraget körkort, och det e fan så mycket värre! :huvet

Bus-Bo skrev:
2537560 Och sen när är reklam en källa att gå efter, Frågas. Kom.:va

Dessutom så är all form av statistik mer eller mindre missvisande då det går att vinkla satan i gatan utefter vilken effekt man vill ha. Utelämna lite statistik här, ta in lite ny där, och så vips är alla motorcyklister en samhällsfara som borde bekämpas med militära resurser.
Fråga: Tror du att de ljuger?

Jag har aldrig påstått att reklam är en källa att gå efter. Generellt minskar risken med sänkt hastighet, det är väl ett faktum som är rätt obestridligt?

Sen så är din syn på statistik rätt meningslös. Statistik är ett verktyg för att få en översikt, inte absolut sanning, och det används inte som en absolut sanning heller.

Du kanske kan förklara hur man göra för att vinkla satan i gatan med statistik? Det skulle vara intressant.

stoffer skrev:
2538099 Fråga: Tror du att de ljuger?

Jag har aldrig påstått att reklam är en källa att gå efter. Generellt minskar risken med sänkt hastighet, det är väl ett faktum som är rätt obestridligt?

Sen så är din syn på statistik rätt meningslös. Statistik är ett verktyg för att få en översikt, inte absolut sanning, och det används inte som en absolut sanning heller.

Du kanske kan förklara hur man göra för att vinkla satan i gatan med statistik? Det skulle vara intressant.

Ett sätt är att när Bosse Bryt rymmer med polisjag genom stan för att han är påtänd och hög som ett hus, så skriver man "Orsak till olyckan, hastigheten 122 på 110väg"

GuW skrev:
2538124 Ett sätt är att när Bosse Bryt rymmer med polisjag genom stan för att han är påtänd och hög som ett hus, så skriver man "Orsak till olyckan, hastigheten 122 på 110väg"
Nu verkar ju du vara påtänd och hög som ett hus, var rymmer du ifrån? Jag fattar noll av vad du skriver. Är det där verkligen en korrekt meningsbyggnad? Vad vill du ha fram?

Menar du att polisen hemlighåller att personer är drogpåverkade och på rymmen i sina rapporter?

Du är rolig du! :banana

JLN skrev:
2537124 I onsdags fick man känna på dom nya böterna för fort körning.

Så går det om man inte planerar :D Och då menar jag inte planerar sin färdrutt för att slippa köra för fort utan detta: http://www.dontworry.se/
Det har redan sparat in ca 4 årsavgifter för mig :)

Det är inte de höga hastigheterna som är det farliga, det är avvikelse från de runt omkring som är farligt. :D

Jag kör helst där inga andra kör, mindre vägar, egen hastighetsanpassning, koll på utfarter och så vidare...där det inte finns några ÖVERVAKNINGS kameror.:yoparty

Den dagen jag blir tagen, tja då får man trösta sig med att man har kört gratis ett bra tag.

Ett tips. Jag har en egen fond, varje dag som jag gjort en överträdelse, så blir det högsta beloppet insatt på ett konto...:tummenupp

Slut på pengar, någon som kan låna ut ??:näsblod

stoffer skrev:
2538227 Nu verkar ju du vara påtänd och hög som ett hus, var rymmer du ifrån? Jag fattar noll av vad du skriver. Är det där verkligen en korrekt meningsbyggnad? Vad vill du ha fram?

Menar du att polisen hemlighåller att personer är drogpåverkade och på rymmen i sina rapporter?

Du är rolig du! :banana

Näe, jag menar inte att dom helighåller det, det står alldelens säkert i klartekt i rapporten, men sedan när man ska göra statistik på vid hur många olyckor det gick över hastighetsgränsen, så finns Bosse Bryt med där.

Trots att den primära olycksorsaken kanske var att han var hög som ett hus, satt i en nystulen bil, saknade körkort, hade polisjag, bilen saknade bromsar, ratt och/eller någon någonting annat.
Han körde för fört, alltså blir han en i statistiken för fortkörningar.

SÅ FÖRVRÄNGER MAN STATISTIK.

Det är ungefär som att säga att min polare åt tolv tomater, och han dog.
(när han satt på järnvägsspåret och åt tomater kom ett X2000 och körde över honom)
Man har inte ljugit, man har bara inte talat om hela sanningen.

Last edited:
stoffer skrev:
2537417 Antagligen för att hög hastighet är den vanligaste orsaken till att folk skadas och omkommer i trafiken. Enligt reklam iaf.

Helt fel... kanske en bidragande faktor men inte orsaken. Jag vill påstå att orsaken är okunskap, repeklöshet, dåliga körkunskaper, alkohol, droger, m.m. men inte hastigheten som sådan.

Dee_cati skrev:
2538602 Så går det om man inte planerar :D Och då menar jag inte planerar sin färdrutt för att slippa köra för fort utan detta: http://www.dontworry.se/
Det har redan sparat in ca 4 årsavgifter för mig :)

Fan det där kanske man ska haka på. Är det ett seriöst företag? Hur har dem råd nu när bötesbeloppen dubblats?

Last edited:
Santo skrev:
2539732 Helt fel... kanske en bidragande faktor men inte orsaken. Jag vill påstå att orsaken är okunskap, repeklöshet, dåliga körkunskaper, alkohol, droger, m.m. men inte hastigheten som sådan.

Självklart dödar inte hastigheten. Däremot ser man ett starkt samband mellan ökad hastighet och fler/värre olyckor. Fast det mer intressanta sambandet är väl det mellan sänkt hastighet och färre olyckor.

Santo skrev:
Fan det där kanske man ska haka på. Är det ett seriöst företag? Hur har dem råd nu när bötesbeloppen dubblats?

Jadå, de är mycket seriösa då de har köpt upp tidigare bolag som har varit störst på marknaden och jag har själv fått utbetalt därifrån som sagt. Och ja, de har fortfarande råd. Jag har inga siffror men tippar på att 8 av 10 betalande inte utnyttjar försäkringen då de antagligen inte åker fast. OCh de har ju även andra saker som drar in kosing till företaget.
400:- är ju inga pengar jämfört med en böteslapp på det tiodubbla :( Och det känns mycket roligare att ge dessa killar några fjuttiga kronor per år för att slippa oroa sig än att betala direkt till myndigheten.
OCH det är ruskigt skönt att kunna ligga i 140km/h på motorvägen när man åker långt och vet att man inte behöver oroa sig. Nu kan det dock bli som i mitt fall, en bot till och det kan bli åklagare och indragning ändå även fast jag itne överskrider 30km/h. Men det kvittar, jag har 2 körkort ändå :D

Dee_cati skrev:
2539761 Jadå...

Fan va lugnt, det där ska jag gå med i. Såg att de hade en gps-tjänst oxo. Började googla lite och hittade denna: http://www.laipac.com/gps_starfinder1_eng.htm

Ska nog montera in en sådan låda i hojen... skulle vara finta att lokalisera hojtjuvarna via mobilen och förära dem med ett kungligt besök "live" på demoleringsplatsen. Dessutom kan man nog få en självriskelliminering hos FB. Ska hitta en bra produkt under vintern för lokalisering av hoj via gps/gsm/gprs/umts och utveckla ett eget användargränssnitt :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman