Dynojet! Bra eller Anus?

Är Dynojet bra?

• Antal röstningar
    0

KalMana

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
XJR1300
Var inne på Örby MC häromdagen.
Frågade då om pris för en dynojetning.
Varpå han dissar det helt och hållet, pga att hojjar ska gå sämre med det på.

Så ös på med erfarenhet i ämnet.

Dynojettade min gammelretta (-01) hos Schneiders I Upplandsväsby , fick ut 18 hk till om jag inte missminner mig, så för mig blev det en märkbar skillnad, framförallt i mellanreg.

Satte det på min cbr 900 från 98 och det blev en helt ny hoj. Bättre acc, jämnare gång samt något lägre förbrukning.
Största skillnaden jag upplevde var att effektregistret verkade flyttas lite nedåt i varvregistret pga ökad vrid.
Jag har bara gott att säga om dynojet :D

Min erfarehet är att det drar en jäkla massa soppa, men visst man får en viss effektökning men det kompenserar inte den ökade bränsleförbrukningen.

Anledningen till dissningen är den dåliga kvaliteten på nålar, nålmunstycken och munstycken, de slits fort och hojen går fett. Tillverkarna av förgasarna har egna munstycken och nålar att laborera med och det ge dig samma effektökning men med mindre slitage. Dynojet är inget trolleri, det är bara ombestyckning, som måste labbas med i bänk för att du ska få det att funka bra precis som alltid vid ombetsyckning.

Min erfarehet är att det drar en jäkla massa soppa, men visst man får en viss effektökning men det kompenserar inte den ökade bränsleförbrukningen.

Precis som min uppfattning om KCR boxen jag har i dieselbilen......tills jag insåg att det hade med den ökade körglädjen att göra. Det inbjuds till mer gasande eftersom det är så mycket roligare, och då ökade förbrukningen :D

Anledningen till dissningen är den dåliga kvaliteten på nålar, nålmunstycken och munstycken, de slits fort och hojen går fett. Tillverkarna av förgasarna har egna munstycken och nålar att laborera med och det ge dig samma effektökning men med mindre slitage. Dynojet är inget trolleri, det är bara ombestyckning, som måste labbas med i bänk för att du ska få det att funka bra precis som alltid vid ombetsyckning.

:fakta Kunde inte utryckt mig bättre själv

Inte jag heller. Skulle aldrig köpa ett Dyno Jet kit igen. Funkar lika bra eller bättre med vanlig ombestyckning med orginalprylar.

men om man ombestyckar original(?) vad innebär det?? tex nytt luftfilter tex KN och andra nålar och vad mer?! och det innefattar bänkning eller?! hur mycket skillnad kan det göra?!

Nålarna brukar inte behöva bytas. Oftast nytt avgassystem(ditt val) annan storlek på munstycken och öppnare luftburk. KN filter är inte alltid nödvändigt. Bänkning naturligtsvis för att veta att det är rätt munstycken. Effektmässigt ca 10 -15 procent.

Så om jag förstått det rätt så kan det vara bra med ombestyckning. Men inte med nålar från dynojet?

/D

Ett dynojet kit är ju en ombestyckning i ett "paket"

Tanken är ju att slippa bänka, då redan ngn har satt ihop detta paket och tar betalt för det.

Ja jag vet att bänkning är att föredra men 9 av 10 dynokit monteras utan bänkning. Och ägarna uplever ofta en positiv förändring.

Jag har haft en tyskdynojettad hoj, den gick satan och drog över en liter milen:)

Så om jag förstått det rätt så kan det vara bra med ombestyckning. Men inte med nålar från dynojet?

/D

Rätt. Men för att krångla till det lite så är inte huvudmunstyckena från dynojet likadana som tex mikunis. Hur stor betydelse det har kan jag inte svara på.
Vad dynojet och KCR-boxar egentligen gör är att öka bränsleinblandningen. Inget trolleri alls egentligen. Tillverkaren måste ta hänsyn till buller och miljö vilket inte trimfirmorna behöver. Bara genom att optimera luft/bränsleblandingen utan att byta luftfilter och avgasrör ger viss effektökning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT