Dyno-jet?

Jibba

The one and only!
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Kalmar
Hoj
suzuki gsx r 1000
Kanske en korkad fråga men va fan jag har ju inte en aning så, dyno-jet va e de?, va har de för funktion?
Frågar man inget så får man inget veta, hur korkat det än är!
 
Nya munstycken och nålar till förgasaren. Gör så att hojen får den bränsle blandningen den skall ha om man tex sätter på ett annat avgasystem. Plockar fram de där sista hkr :)
 
Det är ett företag som bl.a. leverar en produkt som är nämd ovan
 
Inget att lägga pengar på...
Går lika bra att justera med orginal grejor...
Justering i samband med bänkkörning.
 
Att en hoj är Dyno-jet'ad betyder bara att ägaren har lagt ut pengar på något onödigt. Är hojen dessutom "bänkad" betyder det bara att den inte går för klent på fullgas. Är det dessutom en lambdasond monterad i avgasröret vet man att ägaren varit intresserad av sin motors välbefinnande och att hojen i övrigt förmodligen är välskött.

En stämpel i serviceboken betyder bara att killen som äger en hoj har tummen mitt i handen eller har väldigt gott ställt - det säger ingenting om hojens interna skick.
 
andersbrink skrev:
Att en hoj är Dyno-jet'ad betyder bara att ägaren har lagt ut pengar på något onödigt. Är hojen dessutom "bänkad" betyder det bara att den inte går för klent på fullgas. Är det dessutom en lambdasond monterad i avgasröret vet man att ägaren varit intresserad av sin motors välbefinnande och att hojen i övrigt förmodligen är välskött.

En stämpel i serviceboken betyder bara att killen som äger en hoj har tummen mitt i handen eller har väldigt gott ställt - det säger ingenting om hojens interna skick.


Bra svar
:yoparty :yoparty :yoparty
 
andersbrink skrev:
Att en hoj är Dyno-jet'ad betyder bara att ägaren har lagt ut pengar på något onödigt. Är hojen dessutom "bänkad" betyder det bara att den inte går för klent på fullgas. Är det dessutom en lambdasond monterad i avgasröret vet man att ägaren varit intresserad av sin motors välbefinnande och att hojen i övrigt förmodligen är välskött.

En stämpel i serviceboken betyder bara att killen som äger en hoj har tummen mitt i handen eller har väldigt gott ställt - det säger ingenting om hojens interna skick.

Tyvärr säger det en hel del om andrahandsvärdet :rolleyes:
 
bebbe skrev:
Tyvärr säger det en hel del om andrahandsvärdet :rolleyes:
Det lurar bara fuckon(som inte vet hur det går till när verkstäder servar hojar) att betala mer för hojar med fullstämplade serviceböcker!
 
HanneZ skrev:
Det lurar bara fuckon(som inte vet hur det går till när verkstäder servar hojar) att betala mer för hojar med fullstämplade serviceböcker!

Försök du få ett bra pris på en firma som skall byta in din hoj om den inte är servad. Kan garantera att det blir ett rejält nerslag på priset om du har en, säg 1,5 år gammal hoj med 1500 mil på mätaren och inte ett papper på service! Sedan om den är bättre bara för att det är papper på det är en helt annan sak :rolleyes:
 
bebbe skrev:
Försök du få ett bra pris på en firma som skall byta in din hoj om den inte är servad. Kan garantera att det blir ett rejält nerslag på priset om du har en, säg 1,5 år gammal hoj med 1500 mil på mätaren och inte ett papper på service! Sedan om den är bättre bara för att det är papper på det är en helt annan sak :rolleyes:
Ja tro faan att firmor vill tvinga dig att serva hojen på firmor, det är bara ännu ett steg i lurendrejeriet!
 
HanneZ skrev:
Ja tro faan att firmor vill tvinga dig att serva hojen på firmor, det är bara ännu ett steg i lurendrejeriet!

Så allt är en komplott från alla firmor runt om i världen :D Om det inte hade funnits någon typ utav skötsen anvisningar så hade då inte jag velat ta en garanti om jag hade varit hoj tillverkare. Enligt dig så är ju alla "hemmapulare" bättre än utbildat folk :rolleyes: Det var inte riktigt det denna diskutionen handlade om. Utan mer "hur bra blir det på firmorna". Svaret är, vissa jäkligt bra medans vissa skit dåligt :fakta
 
bebbe skrev:
Så allt är en komplott från alla firmor runt om i världen :D Om det inte hade funnits någon typ utav skötsen anvisningar så hade då inte jag velat ta en garanti om jag hade varit hoj tillverkare. Enligt dig så är ju alla "hemmapulare" bättre än utbildat folk :rolleyes: Det var inte riktigt det denna diskutionen handlade om. Utan mer "hur bra blir det på firmorna". Svaret är, vissa jäkligt bra medans vissa skit dåligt :fakta

Om en hemmapulare gör bort sig lär det märkas på hojen, iaf om man ber ägaren köra en fullgasrepa innan du själv gör det. Problemet i sitt nötskal är att en firma inte kan spendera hur mycket tid som helst på din hoj. Tid... det är allt DU har - och som är gratis, iaf för eget arbete på fritiden. Vill/kan man inte mecka själv, typ att gräsmattan måste klippas, blöjor bytas... måste mecken på den lokala firman få tillåtelse att ha en en dålig dag han med när han skruvar på din hoj.

Det är inte komplicerat att mecka hoj. Att riva ur motorn på en Busa och justera ventilerna tar kortare tid än att installera om Windows 98 i Mormors gamla P150 med 1 Gb hårddisk och 28k8 modem med alla patchar och uppdateringar som ska till.
 
Exakt, en utbildad mek har 30 min på sig för att ventiljusteringspriset ska gå ihop. Dessutom bryr han sig inte om din hoj för 5 öre. Du(eller åtminstonde jag) vill att din hoj ska gå så bra som möjligt så man tar sig den tid man behöver och extra kollar allting och kan ta 10 timmar på dig om du så vill.

Jag har blivit tvärblåst av hojhandlare då jag inte visste jota om hojar, och det är det garanterat fler som blir!
 
Min hoj är dyno-jetad med annat luftfilter,nålar och GPR blås.
Funderar nu på att köpa kn-filter men måste man göra en ny dyno för att den ska gå rent eller går det att justera själv på förgasarna ??
 
237 skrev:
2177383 Min hoj är dyno-jetad med annat luftfilter,nålar och GPR blås.
Funderar nu på att köpa kn-filter men måste man göra en ny dyno för att den ska gå rent eller går det att justera själv på förgasarna ??

Varför ska du köpa K&N-filter? Ett originalfilter är billigare och funkar bättre. Dynojet och K&N är onödiga saker som säljs för att någon ska tjäna pengar, inte för att någons hoj ska gå bättre. Med mördande reklam kan man sälja precis vad som helst. Det enda från Dynojet värt pengarna är deras Power Commander.

Att installera något man tror är "prestandahöjande" på en hoj och sen inte bänka /justera in den är bortkastade pengar. Justera in själv går om man är mycket van vid att läsa tändstift.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top