I MC kretsat så snackas det ofta om kompression, då menar man alltid det statiska förhållandet.
Men V8:a raggarna pratar om dynamiskt komp. Alltså from att kammen har stängt.
Jag förstår vitsen med det, att man kan ha högre komp utan att det spikar. MEN.... När man får upp varvtalet så börjar ju insug och avgasrör göra nytta och man får full fyllnadsgrad ändå....
Är det varvtalet som räddar situationen, som gör att det inte spikar?
Har MC så högt varvtal redan från början att man inte bryr sig i att räkna dynamiskt komp?
Allting är relativt, men en 1000cc sporthoj har inte alls lika "Vassa" kamtider som en trimmad V8:a.
Humm klurigt det där.
Mats
Men V8:a raggarna pratar om dynamiskt komp. Alltså from att kammen har stängt.
Jag förstår vitsen med det, att man kan ha högre komp utan att det spikar. MEN.... När man får upp varvtalet så börjar ju insug och avgasrör göra nytta och man får full fyllnadsgrad ändå....
Är det varvtalet som räddar situationen, som gör att det inte spikar?
Har MC så högt varvtal redan från början att man inte bryr sig i att räkna dynamiskt komp?
Allting är relativt, men en 1000cc sporthoj har inte alls lika "Vassa" kamtider som en trimmad V8:a.
Humm klurigt det där.
Mats