"Dykning" i tryckkammare

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Någon mer dykare här i GBG som skulle vara intresserad av testa på och sitta i en tryckkammare och "dyka"? Det var lite ont om platser så är någon intresserad så hojta till fort. :)
Tidpunkten är nu på onsdag kl 1830 ute på Östra sjukhuset isf och kostar 400kr.

Häng med till tryckkammaren vid Östra sjukhuset i Göteborg för ett dyk du aldrig kommer glömma! Ditt djupaste och säkraste dyk! Spännande och lärorikt blir det när dykläkare övervakar vår nedstigning och ger dig mänder med info om vad som sker i kroppen under tryck. Efter tryckningen blir det en föreläsning som brukar vara mycket uppskattad.

OBS! Medtag dykcertifikat, loggbok och gärna dykdator

Lite mer info:
http://www.oxygene.se/Index.asp?CMS...assID=2726&UnitID=50&title=Tryckkammaren v.43

Jag har ju dykcert, men det var länge sedan man dök pga snodd utrustning och inga pengar att köpa nytt..

Har dom egen dykutrustning man får låna eller hur funkar det?

Ja e i Italien. Kom till hostelet for 5 min sen. Tva dyk idag ;)
forsta 37m vrak
andra 24m fiskar

Gottegris! :)
Vad var de för vrak du dök på? Vrakdykning är bland de häftigaste dyk man kan göra tycker jag!

Jag har ju dykcert, men det var länge sedan man dök pga snodd utrustning och inga pengar att köpa nytt..

Har dom egen dykutrustning man får låna eller hur funkar det?

Nej, du behöver inte ha egen utrustning. Man får låna speedos på stället. Något annat får man inte ha på sig i tryckkammaren.
speedos.jpg

Nerrå, man har vanliga kläder ;)
Det räcker att du tar med dykcert och loggbok. Inne i kammaren sitter man med vanliga kläder antar jag. Vi skall inte bada iaf =)

Edit: Ta med dykdator om du har kvar den. :)

Last edited:
I tryckkammaren får man ha på sig vanliga BOMULLskläder..
Har gjort 180 st tryckkammardykningar 90 min. åt gången pga. svårläkta sår (så jag har svensk rekord av tryckkammarbehandlingar) ...

/Juha

Gottegris! :)
Vad var de för vrak du dök på? Vrakdykning är bland de häftigaste dyk man kan göra tycker jag!

Ja ska kolla upp namnet. De va iaf utanfor Levantos kust norra Italien (vastsidan)

tankte gora ett dyk idag o tva till imorrn. Sen e de vagor pa tis o ons. Da blir de surfing i regnet;)

Ps. Ta med en uppblast ballong in o ta med en ballong som ni knyter knut pa tom val inne nar ni e som djupast ;) i tryckkammarn alltsa...

Last edited:
I tryckkammaren får man ha på sig vanliga BOMULLskläder..
Har gjort 180 st tryckkammardykningar 90 min. åt gången pga. svårläkta sår (så jag har svensk rekord av tryckkammarbehandlingar) ...

/Juha

Jösses!? :jisses

Låter helgalet.

Vad ska man ha för typ av sår för att få åka tryckmaskin så mkt?

Ja ska kolla upp namnet. De va iaf utanfor Levantos kust norra Italien (vastsidan)

tankte gora ett dyk idag o tva till imorrn. Sen e de vagor pa tis o ons. Da blir de surfing i regnet;)

Ps. Ta med en uppblast ballong in o ta med en ballong som ni knyter knut pa tom val inne nar ni e som djupast ;) i tryckkammarn alltsa...

Fan va sugen på dyka du gör mig :tungan
Bara för de så spontanbokade jag preliminärt nyss en 8dagars dykkryssning till södra Röda havet (live-a-board) i december. Varav 6 fulla dykdagar med 3-4dyk/dag.
Gäller det bara att jag får ledigt imorgon av chefen! :gnissla

Ballong skall tas med på onsdag! :)
Blåsa upp en innan man går in och så ha en som man blåser upp när man är som djupast.. :)

Motsvarande 50 meter skall vi ned på. Det kommer vara ett gäng fjortisar som sitter där inne å fylle-fnissar höga på kväve :D

Last edited:
Fan va sugen på dyka du gör mig :tungan
Bara för de så spontanbokade jag preliminärt nyss en 8dagars dykkryssning till södra Röda havet (live-a-board) i december. Varav 6 fulla dykdagar med 3-4dyk/dag.
Gäller det bara att jag får ledigt imorgon av chefen! :gnissla

Ballong skall tas med på onsdag! :)
Blåsa upp en innan man går in och så ha en som man blåser upp när man är som djupast.. :)

Motsvarande 50 meter skall vi ned på. Det kommer vara ett gäng fjortisar som sitter där inne å fylle-fnissar höga på kväve :D

Jisses. Ja har aldrig varit under 40m och skulle inte vaga testa de heller. Ja kan tanka mig med nitrox lr nan annan cool blandning o pressa lite till. kanske 50-55m...

Du ska ta med en ballong in uppblast...
och en
Icke uppblast som du bara knyter utan att blasa upp. Blaser du upp den inne kommer den spricka. Annars kommer den blasa upp sig sjalv nar ni borjar ga uppat.... ;)

Nu masta ja sticka, nastan sen till nasta dyk...

Jisses. Ja har aldrig varit under 40m och skulle inte vaga testa de heller. Ja kan tanka mig med nitrox lr nan annan cool blandning o pressa lite till. kanske 50-55m...

Du ska ta med en ballong in uppblast...
och en
Icke uppblast som du bara knyter utan att blasa upp. Blaser du upp den inne kommer den spricka. Annars kommer den blasa upp sig sjalv nar ni borjar ga uppat.... ;)

Nu masta ja sticka, nastan sen till nasta dyk...

Jag har aldrig varit djupare än 40 heller på riktigt dyk. När jag tog djupdykskursen så var vi nere på 35m och då snurra de bra i huvudet, ytterliggare 15meter till kommer bli kul att se hur man blir... :fyllisar

Med nitrox kommer du inte djupare så försök dig inte på det!
Nitrox är för att kunna ha längre bottentid och kortare ytintervall. MEN ju mer man höjer syrehalten i andningsluften desto grundare måste du hålla dig under dyken annars kommer man råka ut för syrgasförgiftning och den hinner du inte reagera på utan den bara slår till.

För att komma djupare ned så får man gå in på teknisk dykning (med trimix luftblandning som är vanligast). Då blandar man ut syret och kvävet med helium för att slippa problemen som uppstår med just kväve och syre i kroppen. Då kan man komma ned till över 100m om man så vill. Har kollat lite på det men det är så jävla dyrt med utrustning, påfyllning etc.

Hoppas du får ett fint dyk!! :)

Jag har varit nere på 42m. Det var aaskallt precis där. Fick näsblod men på det djupet såg det ut som snorgrönt snor.

Bra att veta va? :hej

Grrr...var egentligen bokad att dyka i Narvik idag å en vecka framåt...och så börjar ni prata dykning här på hojforumet...

Nej, nu åker torrisen fram ur garderoben, får bli något kvälls/nattdyk nu i veckan.

Tryckkammardyket jag skulle göra här i sthlm vart inställt med...såklart...

Då har man genomfört ett dyk till 50,4m.. :näsblod
Vid 35m kom berusningen som en käftsmäll och vid 50m var fylle-festen i full gång. :fyllisar Genomförde nåt slags demenstest under tiden på 50m och det var med ett par sekunders marginal jag slapp bli inlagd på demensavd. :yoparty

Grymt kul och lärorikt var det att testa på detta och rekommenderas starkt. Efteråt fick vi ca 1t genomgång med bl.a vad som händer i kroppen vid tryck, tryckfallssjuka m.m.

Finns det något intresse här om att göra detta framåt våren?
Isf skulle jag kunna ordna lite med det.
Vi var 8st och de kosta då 400kr/pers. Dyk-cert är ett krav.

Lite dykinfo för de som är intresserad.
8minuter tog det att ta sig ned till motsvarande 50meter. Vid 35m kom då kväveberusningen. Och vid 50m så var man verkligen inte skarp i skallen. Kan ju undra hur man skulle reagera om något hänt när man var så snurrig.
Vi var på 50m i 2minuter och då fick vi göra demenstestet. Uppstigningen gick med 8m/min upp till 9meters djup där vi gjorde det första av 3 deco-stop. Deco-stoppen var 1minut på 9m, 5min på 6m och 10minuter på 3m.

På demenstestet skulle man helt enkelt säga vad man såg, symbol för symbol (blått streck, röd triangel etc) inom 70sekunder. Det var dock verkligen inte så enkelt som det verkar och den tiden tickade på riktigt fort.
Skillnaden på att göra det på 50m vs 3m var halva tiden (65-70sek på 50m och 30-35 på 3m).

Ballongen nedan knöts ihop på 50m utan att den blåstes upp något. Därifrån upp till 0m så expanderar luften 6ggr. Ett fullt andetag på 6-7liter skulle vid ytan motsvara 36-42liter i volym..
Det gäller verkligen att inte hålla andan på väg upp. :näsblod

Bifogat

• IMG 023.jpg
    IMG 023.jpg
    185.3 KB · Visningar: 255
  • IMG 028.jpg
    IMG 028.jpg
    148.9 KB · Visningar: 129
  • IMG 030.jpg
    IMG 030.jpg
    182.4 KB · Visningar: 58
  • IMG 032.jpg
    IMG 032.jpg
    95.2 KB · Visningar: 68
  • IMG 033.jpg
    IMG 033.jpg
    164.7 KB · Visningar: 83
Last edited:
Missade gårdagen pga av kundbesök så jag hade verkligen inte bangat om det kommer en ny chans.

Elaka infekterade sår på underben som inte ville läka i samband med svår diabetes...
Slutligen insåg jag att det gick inte att få såren läkta så jag beslutade efter 3-års konstanta infektioner och peniccilinkurer och redan med amputerade tår för att amputera vänster underben för 3,5 år sedan , ett av mitt livs bästa beslut ! inga fler infektioner , värk , tryckkammarbehandlingar ...

/Juha
Jösses!? :jisses

Låter helgalet.

Vad ska man ha för typ av sår för att få åka tryckmaskin så mkt?

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan