Dykare se hit! Stora barriärrevet?

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Något ska man ju göra när vintern kommer.. tänkte att det säkert finns några här som kan det här med dykning!

Vi ska åka på dykresa till årsskiftet, har tidigare dykt i Egypten, Indonesien och Karibien.. underbart, men vi har kanske blivit bortskämda. Någon som har några erfarenheter från Stora barriärrevet, har hört att det blivit förstört de senaste åren!?

Är även intresserad om någon känner till några bra ställen runt malaysia/borneo, har tidigare vart på norra sulawesi

stavning? :va

De är dom säkert inte! har snorklat där för många år sen, men skulle gissa att allt är uppbokat där redan :/

Fan va nice, själv blir det Tailand, ska ha ow-kurs med tjejen på mitt gamla Dykcenter. Eventuellt nån Liveaboard efter det beroende på hur hon tycker om det.

Funderar på Australien om nåt år, så tips efter resan vore trevligt :)

Dyka är kul :tummenupp

Tips ska du få! kan börja med att rekomendera liveaboard det är oslagbart.

Ingen som kan ge mig några tips? :(

kajlyl skrev:
Tips ska du få! kan börja med att rekomendera liveaboard det är oslagbart.

Ingen som kan ge mig några tips? :(
Cebu på Filippinerna var bra förr ivf.

Åk till andra sidan till Ningaloo och Exmouth.
Passa på att windsurfa lite i Geraldton mm. grymma ställen :yoparty

kajlyl skrev:
Jag var där förra vintern.. Då flyger du till Cairns, en mysig liten stad. Trevligt folk, å härlig natur runtomkring. Är som ett tropiskt "alperna", med höga berg och tropisk natur.

Dykturer går från hamnen, där man kan välja på endags-utflykter, eller fler-dagars. Det man bör satsa på är att åka ut 2-3 dagar och på på en katamaran. Finns en del privatpersoner som lever på att ta med lite folk på sina egna båtar, och dra ut å dyka på revet - som är deras egna största intresse. Gör man en sån trip så kommer man ut dit inga andra turister är...

Annars är det kalas, att bara åka ut över dagen, till Green Island (googla på Green Island +Cairns +pictures) Där har du mer bekvämligheter, restaurang, etc. Även härlig sandstrand. Där var jag och snorkla ett par dagar,. Man kommer till en lång pir, runtomkring där finns bästa snorklingen på ön :tummenupp På Green Island finns även ett aligator-zoo, med världens största aligator i fångenskap, som de matar varje dag kl 12 =)

Drar man ut på flerdagars-tripper så är man aldrig på fast mark, eller så. Jag tycker det är skönare att dra ut till Green Island, å kombinera härlig dykning + ha bekvämligheter och fast mark nära till hands. Men en flerdagars-trip är ett måste, spec med ett icke-komersiellt bolag.

Sevärdigheter runt Cairns finns det även gott om. Kuranda - abhorgin-byn, uppe i bergen, dit du kan åka med en linbana. Precis som om det vore alperna, fast du åker genom djupa djunglar, å kan kliva av på mellanstationer å vandra speciella trädäck, och kolla vattenfall, exotisk natur å djur. I Kuranda kan man köpa mkt skoj prylar. Därifrån kan man åka ett tåg ner för bergen, och få fina möjligheter att fota vattenfall etc.. Är man i Cairns bör man även hyra bil, och ta några bilturer, upp på höglandskapen, samt norrut. Kika på alla mango-odlingar osv.

Du kommer bli kär i Australien :pannkyss ...jag ska dit igen så fort jag bara kan..

http://www.jameswiseman.com/cairns.php

http://www.terragalleria.com/pacific/australia/great-barrier-reef/great-barrier-reef.html

http://travel.yahoo.com/p-travelguide-191502045-action-pictures-cairns_vacations-i

Last edited:
Tack järnmicke!

Dykte du eller snorklade, om du dök, har du varit på några andra platser som du kan jämnföra med?
Bra länkar :tummenupp

Jag har varit där en gång innan men var typ 12-13år och hade inte börjat dyka..
Ska dit om en månad typ och bo hos några kompisar i sydney sen kommer familjen i december och då ska vi dyka, frågan är bara om det blir i Australien eller upp mot malaysia/indonesien..

kajlyl skrev:
Tack järnmicke!

Dykte du eller snorklade, om du dök, har du varit på några andra platser som du kan jämnföra med?
Bra länkar :tummenupp

Jag har varit där en gång innan men var typ 12-13år och hade inte börjat dyka..
Ska dit om en månad typ och bo hos några kompisar i sydney sen kommer familjen i december och då ska vi dyka, frågan är bara om det blir i Australien eller upp mot malaysia/indonesien..
Jag både dök och snorkla.. Under samma resa var vi även i Malaysia. Har varit lite överallt, men jag gillar Australien bäst :tummenupp Riktigt bra dykning, men sen gillar jag även landet och allt annat runtomkring. Malaysia/Indonesien har bra dykning också, men det känns både fräschare under och över ytan i Australien.. Ska man ut på vichan i Indonesien blir det genast en massa problem, att konversera med infödingar, att ta sig runt bland olika platser med gamla skitbilar som knappt funkar etc.

Åker du till Malaysia så landar du i Kuala Lumpur, fint på bild, men det är en så skitig stad. Full av uteliggare å smuts, intill Miljard-företagen å all "lyx". Blev besviken, humöret var inte heller på top, -då man landa, och genast blev påhoppad av taxichaufförer som sliter i en, folk som ska sälja saker etc. Tog en taxi till slut, som fick motorstop mitt i natten, på en tom väg, i middle of nowere *suck*

Men det beror väl på vad man tycker om. Vissa åker till Vietnam eller Kambodja på semester, jag föredrar istället Hawaii eller Florida :)

Hehe okey, tack för svaren! Tror vi är rätt lika i semestersmaken :)
Visst det kan vara kul att åkta dit ingen annan åker men inte för länge i stöten, det får gärna vara lite städat och civilicerat imellanåt :tummenupp

Kan ge dig en recension av australien och barriärrevet när jag kommer hem från mina fyra veckor där i november ;)
Tackar för tipsen mike, rullar dit den 28'e, fast vi ska bila från sydney upp till cairns också :)

hehe, lite sent att boka då men det hade ändå vart kul och höra vad du tyckte!
Då åker vi ner nästan samtidigt.. kanske springer på varandra i sydney :rolleyes:

Finns även ett ställe som heter Whitsundays där man utgår
ifrån på revutflykter. Var där Okt. förra året och det var överlägset
det bästa på hela Aus.trippen jag gjorde. Otroligt vacker miljö. Var själv
inte i Cairns men svenskarna där nere (studenter etc.) tycker Whitsundays
är snäppet vassare. För att komma till bästa dykställena rek. kryssning
på några dar så ni kommer ifrån massorna lite. Är själv ingen dykare, gjorde
introduction dive på revet men snorklade en hel del och det är banne mig
inte fy skam där!:-) Megaflax hade vi, vilda delfiner surfar framför båten :banana

Bifogat

• Whitsundays.jpg
    Whitsundays.jpg
    41.4 KB · Visningar: 36
  • Delfiner.jpg
    Delfiner.jpg
    111 KB · Visningar: 57
har frågat där också! ...men faktum är att jag får fan så mycket fler svar här :)
SH är världens största kunnskapsbank, bara att inse

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back