DVD-spelare: med eller utan hårddisk?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Videon har pajat och DVD:n av okänt märke är smärtsamt osmidig. Och går inte att spela in på. Ett bra tillfälle att klippa banden med den analoga tekniken och byta ut två odugliga maskiner till en duglig har alltså ifunnit sig. Men vad ska jag köpa?

:va

Jag vill alltså kunna spela in på den nya DVD:n. Jag är ingen tekniknerd utan vill bara ha nödvändiga funktioner. Såg i helgen att Siba säljer en Philips för 1790 kr. Verkar mycket billigt. Gick in på Net on Net som jag förväntade mig var ytterligare billigare. De har Philips DVDR3400 som kostar 1990 kr. Den på Siba har "i-Link". Den på Net on Net "Smart Algo". Vad är detta? Och vilka funktioner blir irriterande att vara utan?

Men framför allt undrar jag:

Vilken möjlighet har man med en DVD med hårddisk jämfört med en utan?

Med hårddisk kan du spela in direkt på hårddisken o slipper alltså dvd-skivor att krångla med.. du kan spela in dedär motorprogramet på tv som du inte hinner se just nu lite snabbt o sen kolla på de senare, utan att krångla med skivor, vilket annars kan va anledningen till att du skiter i att spela in överhuvudtaget... hmm..

Jag köpte en Lg Dvd recorder utan hårddisk 1600:- JÄÄÄVLA SKIT spelare !

:huvet :huvet :huvet :huvet

Med hårddisk kan du spela in direkt på hårddisken o slipper alltså dvd-skivor att krångla med.. du kan spela in dedär motorprogramet på tv som du inte hinner se just nu lite snabbt o sen kolla på de senare, utan att krångla med skivor, vilket annars kan va anledningen till att du skiter i att spela in överhuvudtaget... hmm..
Ok. En bra anledning att köpa med hårddisk tycker jag. Tack!
Jag köpte en Lg Dvd recorder utan hårddisk 1600:- JÄÄÄVLA SKIT spelare !

:huvet :huvet :huvet :huvet
Vad är du så missnöjd med?

Ok. En bra anledning att köpa med hårddisk tycker jag. Tack!

En annan underbar funtion är "timeslip", tryck igång timeslipen när programmet börjar (eller om telefonen ringer mitt i ) gå och bred dig en macka och hämta en pilsner från matkällaren, slå igång programmet efter en stund och börja titta medans spelaren fortsätter banda. Ett ypperligt sätt att slippa sitta och pinas med fem minuter reklam var 20:e minut, bara att spola förbi och fortsätta titta! :tummenupp

Förutom det som nämnts kan man ha lite annat kul om men köper en DVD med lite större hårddisk. Jag har lagt in bilderna från det jag böjade fota digitalt, ,dels som en extra back-up men det är definitivt trevligare att visa bilder sittande i soffan än att trängas framför datorn.
Sen har jag brännt ned stora delar av min vinylsamling i Mp3 format och lagt in dessa på dvd hårdisken, som sen kopplat till ljudanläggningen blir en kul retro juke box, när man sätter den på " random play ". CA 3000 låttitlar som inte tar mer än 10 - 15 gb som jag annars kanske inte skulle spelat, man blir lite lat och orkar inte dra fram lp och lägga på vinylsvarv.
sen kan du naturligtvis lägga in dina egna filmer och redigera dessa och spara de på hårddisken.
Detta kräver naturligtvis att du stsar på en lite bättre DVD och inte köper en för billig, menar nog att du för gå upp mot en 4000 kr för att få en som duger till det jag vill ha den till, men det är ju dina behov som styr vad du ska ha.
Sen är jag sån att jag gärna väljer bort glassiga smilfinkar på Siba och On Off som står och rabblar massa bokstavskombinationer utan att egentligen veta så mycket om den produkt de vill sälja. Handlar hellre hos ngn fackbutik i mindre skalan, även om det är lite dyrare.
Men som sagt, definiera först och främst för dig själv vad du vill ha, det är ju ingen ide' att betala för funktioner du aldrig kommer att använda.

Om du har tv-ut på din dator så varför inte skaffa ett tv-tuner kort med remote till datorn, rekomendrar Hauppauge WinTV PVR-150 för ca 5-600 kr.
Själv har jag en box står vid tvn som kör linux med mythtv, satte ihop lite gamla delar, den gör allt en dvd med hårddisk kan göra å lite till. :tummenupp

Om du har tv-ut på din dator så varför inte skaffa ett tv-tuner kort med remote till datorn, rekomendrar Hauppauge WinTV PVR-150 för ca 5-600 kr.
Själv har jag en box står vid tvn som kör linux med mythtv, satte ihop lite gamla delar, den gör allt en dvd med hårddisk kan göra å lite till. :tummenupp

För att de e förbannat jobbigt...

Jag kör själv dator med TV-tuner (Hauppauge 1300 tror jag det är jag har) och är sådär nöjd. TV-bilden när man ser genom datorn är ju inget att skriva hem om, speciellt sportsändningar är inte direkt roliga att titta på eftersom bilden hoppar över varannan ruta verkar det som.

Dessutom ska man ju ha lite tur att så upplösningarna matchar mellan TV och grafikkort samt att det ska vara rätt uppdateringsfrekvenser. Jag vet inte vilket medie-program du kör men Windows Media Center stödjer väl inte digitala ljudformat heller vilket ytterligare begränsar det om du tänker se på DVD via datorn också? Naturligtvis kan man skaffa andra program för att se på DVD men när man börjar ska köra en drös med olika program tappar man användarvänligheten tycker jag.

Sedan gäller det att du har en tyst dator, man vill ju inte gärna ha en fläkt som står och brummar TV-sändningen igenom.

Jag rekomenderar endast vana datoranvändare att ge sig på det.

Vill du ha det enkelt: köp en DVD med hårddisk, till och med min farsa har lyckats lära sig hur den funkar.

kör mythtv i linux och är helnöjd, ser ingen skillnad på att titta genom datorn än att kolla direkt på tvn, har du confat alla inställningar rätt? vet inte hur mycket man kan ändra i windows men, låter som interlace problem... har 1300 kortet hardware encoder lr är det cpu'n som gör jobbet? har du tillräkligt kraftig dator för det? mitt 150 kort har hardware encoder så cpu'n ligger på par % bara när man ser tv.
lite screenshots från mythtv http://www.mythtv.org//modules.php?name=MythFeatures
rekomenderas varmt, styr hela saken med fjärrkontroll

btw. är det bara jag lr är forumet segt nu?

Last edited:
Låter bra. Jag letar en pensionärs-enkel inspelningsbar DVD till mor/far. Vad hade du farsa för märke?

Det finns förmodligen modeller som är enklare att handha än den i och för sig, jag menade mer att generellt så är DVD med hårddisk enklare än att använda en dator. Hur som helst så har han en Pioneer, vet tyvärr inte vilken modell det är men det är något år gammal. Generellt brukar det vara så att ju färre funktioner en elektronisk mockajäng har, desto enklare är den att handha.

Forumet går schveinit segt just nu!

kör mythtv i linux och är helnöjd, ser ingen skillnad på att titta genom datorn än att kolla direkt på tvn, har du confat alla inställningar rätt? vet inte hur mycket man kan ändra i windows men, låter som interlace problem... har 1300 kortet hardware encoder lr är det cpu'n som gör jobbet? har du tillräkligt kraftig dator för det? mitt 150 kort har hardware encoder så cpu'n ligger på par % bara när man ser tv.
lite screenshots från mythtv http://www.mythtv.org//modules.php?name=MythFeatures
rekomenderas varmt, styr hela saken med fjärrkontroll

btw. är det bara jag lr är forumet segt nu?

Jag måste nog svara "vet inte" på alla dina frågor :)

Förmodligen har jag inte fått till alla inställningar rätt men som jag förstår det är problemet att MCE är gjort för 60Hz medans PAL är i 50Hz och då blir det några missade skärmbilder mellan uppdateringarna. Min LCD-TV tar dessutom bara 60Hz i sin native-upplösning så det kan vara hårdvaran som ställer till problemen.

Jag tror korten har en rätt taskig tunerdel för även om bilden inte flyter så jämnt så är den dessutom av rätt dålig kvalité, det brukar ju vara så att komponenter som sitter monterade i datorn när man köper den inte håller så hög standard. Känns lite surt att byta ut bägge TV-korten direkt på en dator som är en vecka gammal.

Last edited:
Att köpa en DVD utan hårddisk i dag är ungefär som att köpa en tv utan digitalmottagare.

Dom finns, dom funkar bra och dom kostar inte längre skjortan...

Det måste ju vara jävligt smutt att spela in slask på HD'n och eventuellt bränna det som är bra på skiva.
Timeshift känns som det bästa som har hänt efter färdigskivat bröd ungefär.
Det känns nästan som att jag skulle starta en timeshift inspelning när programmet börja, och sen gå och göra annat så man kan spola bort all reklam sen istället.

Fast jag har ingen så det är bara vad jag tror.

*/ ?>
Back